Nicklas Bjørk sin Quattro

Anbefalte innlegg

oi oi! gromt! ikke mye unødig luksus der nei!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt rått. gikk godt rundt banen i allefall.... : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut som en audi 200 TransAm motor.

tamotor.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle jeg tippe ville jeg tro det er en rally motor og ikke TransAm,

men dette kan sikkert noen andre bekrefte eller avkrefte. :)

Noen kloke hoder som her og nå kan si at det IKKE er en "standard"

20V blokk som er brukt sammen med 10V toppen her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut som en audi 200 TransAm motor.

Det er ikke TransAm motor, men en "vanlig" alu rallymotor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest et sted at denne motoren er en skikkelig "bastard".

Bjørk har bygd den av ei 20v blokk og en 10v topp !

Sikkert et helvete å få de olje og vannkanalene til å passe, pluss

alle bolter og slikt da !!!: eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg ser er dette;

IKKE TransAm bunndel

IKKE A2 bunndel

IKKE 20V bunndel

... men en gr 4 eller A1 bunndel.

Og da er det ingen hokus pokus med bruk av motorsport 10V topp på bunndelen, da Audi utviklet aluminium bunndel for å lette vekten i nesen og redusere understyring til A1, og det er akkurat samme bunndelen som gikk videre til A2 og Sport quattroene, gate som rally utgave. Så, vips har du første 20V

toppen Audi laget til turbofemmerene på en "10V" bunndel. Så, oljekanaler osv er ikke noe problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rått!! men hvorfor har han lakka blokka om den er av alu? da ville jeg da "skryty" av det ved å ha den uten lakk;)heheh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han ene på jobben hadde visst overhørt bjørk når han forklarte hvilken motor det var, å han hadde visst sagt at det var 20v bunn med 10v topp, Var visst ett helvete å få det til å passe sammen, han måtte bla frese ut hullene til toppen slik at de ble ovale å fikk gjennom boltene. Da 10v toppen er visst kortere enn 20v toppen, med andre ord så er det kun det midtre forbrenningskammeret som er i riktig possisjon å de fire andre er litt "off".

Det var det han hadde fått med seg, så jeg skal ikke påstå at dette er sant. Jeg vet ikke om hva som er forskjellene på de forskjellige femmerne, så jeg har ikke peil. Men han som fortalte meg det er ikke akkuratt en person som forteller piss heller, rimelig seriøs kar..

Ikke vet jeg:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallooo ja!

Tror jeg må rette meg selv her, tydeligvis i eksamenståka. Tenkte det bildet som er lagt inn her var fra av Björk sin bil under byggeprosess eller så... : rolleyes

Har noen et reelt bilde av motorrommet på Björk-urquattroen da? Så skal jeg IKKE motsi det er en 20V bunndel enn så lenge :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han ene på jobben hadde visst overhørt bjørk når han forklarte hvilken motor det var, å han hadde visst sagt at det var 20v bunn med 10v topp, Var visst ett helvete å få det til å passe sammen, han måtte bla frese ut hullene til toppen slik at de ble ovale å fikk gjennom boltene. Da 10v toppen er visst kortere enn 20v toppen, med andre ord så er det kun det midtre forbrenningskammeret som er i riktig possisjon å de fire andre er litt "off".

Det var det han hadde fått med seg, så jeg skal ikke påstå at dette er sant. Jeg vet ikke om hva som er forskjellene på de forskjellige femmerne, så jeg har ikke peil. Men han som fortalte meg det er ikke akkuratt en person som forteller piss heller, rimelig seriøs kar..

Ikke vet jeg:confused:

hmm... det med at det er lengde forskjell på10 og 20v hørtes da rart ut.. alle blokkene og veivene til 10v og 20v motor er da like! og at det er forskjellig avstand mellom forbrenningskammerne hørtes ssssnodig ut: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... det med at det er lengde forskjell på10 og 20v hørtes da rart ut.. alle blokkene og veivene til 10v og 20v motor er da like! og at det er forskjellig avstand mellom forbrenningskammerne hørtes ssssnodig ut: klø :

Ja, jeg aner ikke. Synes det hørtes rart ut at noen vil bygge en såpass vass motor så "jalla".. Men som sgt ikke peil jeg..

Ligger ett bilde her nederst på siden på gatebil http://www.gatebil.no/index.php?id=1425&pageid=116

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd det er fra litt gæren side av motoren. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant bildet her, fikk ikke linke til bildet

Er samme bil vi snakker om her?? : klø :

Det er nok samme bilen ja (ut ifra hva jeg ser på rørramme støtte og kappingen av støtdempertårnene.

Desverre er det ingenting som sier meg at bunnen her er noe originalt "Audi Sport", så kan godt tenkes

det er bygget på en vanlig 20V bunndel.

Bare som et lite innskudd på siden av diskusjonen; hørt at veiva på rally 10Vene er lettet med 5kg av

de opprinnelige 10... :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veier veiva i en 10v femmer 10kg??? Det er ikke mulig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke! Hva er "vanlig" vekt på en femmerveiv da?

Var det lettet TIL 15kg da mon tro? : klø :

Uansett var det STOR endring fra vanlig veiv :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg veit ikke jeg heller på en femmer men vet at ei rimelig standard 4'er veiv veier rundt 25kg så ei 5'er heller vel over 30kg vil jeg tro

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20v veiva jeg hadde var Serriøst tung. (måtte bære rundt på den når jeg solgte den :P) Så 30kg syns ikke jeg høres gæli ut til en 20v veiv ihvertfal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en annen ting er hvorfor lette veiva? Fleksing i veiva er noe dritt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hurtigere respons? Blir vel som å lette et svinghjul? Ikke akkurat veeeeldig kjapp turborespons og bunndrag på disse 10Vene originalt... :o

Har vært noe spesialbehandling av de motorsportveivene utover bare å frese av/polere de etter hva jeg har lest i en av bøkene jeg har...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En standard 20v veiv veier 19.6 kg + - litt balansering

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Walter. Nå fikk du meg nettopp til å føle meg svak. Men 20kg er jo forsovidt en del, når veiva er så "liten" og uhåndtelig å drasse på :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg entert Våler (gatebil) i dag var Bjørk på vei vekk derfra med bilen på henger så tror ikke den har det helt fint med seg selv? Lukter havari lang vei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.