Anbefalte innlegg

Har en kompis som har en 2000 mod VW Passat 2,5 TDI 4 motion som tiptronickassa har havarert på . Bilen er gått 116000 km og alle servicene er fulgt til punkt og prikke. Han kjøpte bilen i august 2005 fra forhandler, men har kun kjørt 1500 km med bilen etter dette grunnet mye sykdom. Er dette et kjent problem med disse girkassene eller hva.

Takknemlig for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis han har kjøpt bilen fra en forhandler (merkeforhandler ?) som et forbrukerkjøp (registrert på privatperson) har han i prinsippet 5 års reklamasjonsrett i ytterste konsekvens.

 

Har bilen vært/er chippet ? I så fall er det ikke helt ukjent at tiptronic/automatkasser kan få problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jaggu ikke sikker på om den er chippet, men det skal være en kurant sak å sjekke.

Det som sjedde vaer at bilen mistet trekkrafta og absolutt alt av olje på girkassa rant ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er nok en ikke uvanlig sak. Har hørt om flere som har havarert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi tror jeg ikke har oljeservice på automat kassene

De skal holde evig

 

 

men de som lager automatkassene mener visst service på 30- ell 60.000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multitronic har hvertfall service intervall på 60000 km der olje blir skiftet.

Er litt usikker på tiptronik kassene men det står vel i service hefte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte noe motordeler til båten av en som overhaler automat kasser.

Han sier at VAG sine automat kasser er utrolig dårlige

Oljenivå er for lavt, slik at lager ryker. Lager får en kun original mente han, og prisen er så høy at det er billigere å kjøpe byttekasse fra eks tyskland.

Ikke vet jeg...men han var ærlig med motordelene :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en A6 2,5 TDI å har hørt om og lest, flere tillfeller av dette. Har tiptronic på min og fikk høre om en sjappe med navn RATS som skulle vite hva de prata om. spesialister på automatkasser, mener de også har service avtale med de som bygger kassene til vag.

Jeg venter på svar fra de etter at jeg fik snakka med møller om service på min tiptronic, de mener oljeskift etter 120000km ikke er å foretrekke, plutselig viskositet endring kan føre til sluring i kassa sier de. kansje ikke så rart mange kasser går til h... hvis de kjører på samme oljen fra 120000km og livet ut.

 

Noen som har hørt noe lignende, jeg vurderer å skifte på min som har gått 150000km uansett hva møller sier.

 

Er kassene på vw og audi eventuelt samme kassene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører mye bra om RATS. Søk på RATS i forum så finner du mye info om dem og om tiptronicer.

 

NBS driver vel også mye med dette. Innbiller meg at de er billigere enn RATS?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en A6 2,5 TDI å har hørt om og lest, flere tillfeller av dette. Har tiptronic på min og fikk høre om en sjappe med navn RATS som skulle vite hva de prata om. spesialister på automatkasser, mener de også har service avtale med de som bygger kassene til vag.

Jeg venter på svar fra de etter at jeg fik snakka med møller om service på min tiptronic, de mener oljeskift etter 120000km ikke er å foretrekke, plutselig viskositet endring kan føre til sluring i kassa sier de. kansje ikke så rart mange kasser går til h... hvis de kjører på samme oljen fra 120000km og livet ut.

 

Noen som har hørt noe lignende, jeg vurderer å skifte på min som har gått 150000km uansett hva møller sier.

 

Er kassene på vw og audi eventuelt samme kassene?

 

 

Ja, det er 01V kasser på begge..

Erfaringsmessig så er det mange av kassene som ryker etter oljeskift hvis de har gått langt over 60000km ved første oljeskiftet.. så det stemmer..så det anbefales ikke... bortsett fra det så er huset til revers bremspakka den største svakheten på denne kasssen, ikke rent sjeldent at det brekker og bilen mister trekkraft etter dette bakover.. ( har hatt endel tilfeller med kundebiler som kunden mot anbefaling har fått skiftet olje på tip kassen sin etter langt over 100000km første gang.. flere av disse har havarert kort tid etterpå.. så det er ikke tull:) Men om det har blitt skiftet olje hver 60000km fra start av så anbefales det helt klart:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører mye bra om RATS. Søk på RATS i forum så finner du mye info om dem og om tiptronicer.

 

NBS driver vel også mye med dette. Innbiller meg at de er billigere enn RATS?

 

NBS kan ikke anbefales til dette... vi har (kundene våres) har brukt disse flere ganger og samtlige kasser vi har fått tilbake fra de har vært overhalt på helt feil måte, både i henhold til renhetskrav og det har heller ikke vært byttet de delene de har påstått å byttet... ikke har de klart å forsvare seg i konfrontasjoner fra oss om dette heller... FRARÅDES!! Hva gjelder RATS så har jeg hørt mye bra om de.. bortsett fra et tilfelle her på forumet med en slik kasse (om det stemmer) så har de null snøring på hvordan oljenivået skal peiles eller korigeres på 01V kassene.. fremgangsmåten som ble fortalt var i allefall helt gal og ville resultert i feil nivå på kassen.. Men bortsett fra det har jeg bare godt å si om de.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man ikke har byttet olje før og kassa har gått langt, for å unngå havari, kan man eventuelt tappe av f.eks. 1 liter, fylle på 1 liter ny olje, kjøre med det litt, gjøre det samme etter en stund osv osv, slik at man etter en stund kan bytte alt, både olje og filter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er 01V kasser på begge..

Erfaringsmessig så er det mange av kassene som ryker etter oljeskift hvis de har gått langt over 60000km ved første oljeskiftet.. så det stemmer..så det anbefales ikke... bortsett fra det så er huset til revers bremspakka den største svakheten på denne kasssen, ikke rent sjeldent at det brekker og bilen mister trekkraft etter dette bakover.. ( har hatt endel tilfeller med kundebiler som kunden mot anbefaling har fått skiftet olje på tip kassen sin etter langt over 100000km første gang.. flere av disse har havarert kort tid etterpå.. så det er ikke tull:) Men om det har blitt skiftet olje hver 60000km fra start av så anbefales det helt klart:)

Er det da funnet sammenheng mellom oljebytte og det at kassa ryker?Eller er sansynligheten for at kassa uansett hadde tatt kveld uansett..Et litt annet kjøremønster er av og til alt som skal til for at noe ryker..feks. handlet seg bil og bytte olje på bilen som er gått 100k+ i den forbinnelse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan skje at oljeskift gir problemer om den gamle oljen er *utrolig* skitten, men jeg hadde skiftet olje allikevel, da jeg heller tar den sjansen på at at det *kanskje* ryker etter en liten stund fremfor å kjøre på gammel olje og vite at det helt sikkert ryker litt senere..

 

Ellers er det et kjempeproblem på disse kassene at de ryker, både fordi de er underdimensjonert i forhold til motoren og fordi Audi ikke hørte på ZF som produsent da serviceintervaller ble satt opp og hardnakket har kjørt på at girkassene ikke skal ha oljeskift, enda ZF som produsent anbefaler 60000-intervall ved normal bruk og 30000-intervall ved krevende forhold, som f.eks. mye kjøring med henger. Chip på en slik motor er den sikre død for girkassen uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Chip pluss Tiptronic er ikke ALLTID problemer. Har kjørt nå over 2 år med chip fra TS Racing og automatkasse er forsatt bra. Så det kommer kanskje ann på type Chip og dem progammerer Automaten så den girer noe annerledes. Pluss en god dose vettug kjøring så kommer man langt selv med chip og automat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.