#1 Skrevet Mai 30, 2006 Hei Da jeg har dårlige / fraværende lys på bilen, skal jeg prøve å skifte de gamle pærene til fordel for noe sterkere, og bytte pæresokkler til fordel for noen som ikke er gåene (smeltet)... Sitter og ser på noen pærer og sokkel fra biltema, men lurer på hvordan de pærene egentlig er... Hjelper det noe med 130/90W (35-1007) pærer fra Tema, kontra andre merkepærer? Jeg kan ikke se at noen andre levrandører leverer slike styrker på pærene... Og varer de noen stund? http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=77455 Noen som har erfaring med H4 pæresokkel fra tema? Blir den fort sprø? Vet noen om noen som ikke blir sprø / smelter med en gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 30, 2006 Jeg vil si at Biltema pærene lyser litt svakere enn feks Philips,ryker ganske fort gjør de oxo. Kjøp heller skikkelige pærer med det samme i stedet for å bytte hele tiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 30, 2006 I stedet for å sette inn kraftigere pærer ville jeg nok heller legge opp et relé nær lyktene. Særlig hvis jeg allerede hadde et problem med smeltende pæresokler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 30, 2006 jeg kjørte med h7 100w på golfen min i over 2 år før det røyk, synes det er ganske bra jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 30, 2006 jeg kjørte med h7 100w på golfen min i over 2 år før det røyk, synes det er ganske bra jeg. Mulig H7 holder bedre enn H1 som mutter bruker,de holdt ingen ting i hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 30, 2006 Min personlige erfaring er at normal-pærer fra Biltema har normal levetid (og dermed helt topp kvalitet spesielt pga prisen), mens de sterkere pærene har betydelig redusert levetid. Selv om de er billige, er de bortkastede penger. Som nevnt tidligere her, få heller ordnet relèer til lampene, det vil sansynligvis hjelpe. Mål strømstyrken på pæren (mens motoren går på tomgang) før du evt. gjør dette, det er ikke sikkert det er noe å hente. På min bil ble strømstyrken på pæren økt fra 11.5 til 13.8 volt etter at jeg monterte relèer, og lyset ble fantastisk mye bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 30, 2006 Da er det ut og måle når jeg er ferdig på jobb... Om det er ca 13V der så er det vel ikke stor vits med ekstra releer... Men vil det si at om jeg bruker 130/90W H4 pærer fra biltema så vil det ikke lyse noe bedre en f. eks Philips pærene på samme strømstyrke? Vet noen hva som er grunnen til at lampesokkelen smelter? Dårlig kontakt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 30, 2006 Husk på at ved å sette i kraftigere pærer så reduserer du levetiden på reflektorene. Hvis de originale pærene er 60/55 så snakker du om en økning på over 100% på fjernlys og nesten det samme på nærlyset. Dette er IKKE reflektoren din beregnet for og du risikerer å brenne reflektoren. Hvis lyset ditt er dårlig og spenningen er bortimot 13 VDC inn på pærene så ville jeg først kjøpt nye pærer og deretter fått justert lyktene, kanskje det ikke skal mer til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 30, 2006 Vet noen hva som er grunnen til at lampesokkelen smelter? Dårlig kontakt? Smeltede sokler kommer av høy temperatur og dette igjen kommer av høy motstand...som igjen kommer av dårlig kontakt. Under forutsetning av det ikke ligger noe i nærheten som gir så høy temperatur da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 30, 2006 Var ute og målte ista og jeg hadde 14 volt i pære sokkelen når pærene var tatt vekk... Så strøm er nok ikke noe problem... Men skal bytte sokklene da de er smeltet og det er dårlig kontakt i de... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 30, 2006 Var ute og målte ista og jeg hadde 14 volt i pære sokkelen når pærene var tatt vekk...Så strøm er nok ikke noe problem... Men skal bytte sokklene da de er smeltet og det er dårlig kontakt i de... Det fikk du nok ja, ved null belastning så er det så og si null spenningstap i ledningene. Mål med pærene i sokkelen, så får du nok en helt annen verdi. Relè er som andre sier her gull verdt for lyset på mange biler, og en enkel og billig oppgradering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 30, 2006 Er pæresokler noe man kan få kjøpt originalt eller er det noen produsenter som lager dette så det faktisk holder? De som er der nå har jeg byttet en gang eller to før og kunne tenkt meg en løsning nå som holder, slik at jeg slipper og bytte de hele tiden... Når det gjelder temperatur i lykta så kan jeg jo måle forskjellen og se hva som sjer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 30, 2006 Da har jeg vært ute og målt og fikk ca 12,5V på fullt lys på den lykta med lengst ledninger... Er det dårlig? Edit: Når jeg leser Lindgrens innlegg så er 12,5V ikke mye og skryte av... Noen som vet hvor store ledninger jeg bør bruke når jeg sikter på 2 x 130 w i frontlysa? Og hvor mange A releet må tåle? (event husker formelen?) Lønner jeg meg forresten på og legge en kabel til hvert lys eller gir det lik effekt og seriekoble de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 30, 2006 Det fikk du nok ja, ved null belastning så er det så og si null spenningstap i ledningene. Mål med pærene i sokkelen, så får du nok en helt annen verdi. Relè er som andre sier her gull verdt for lyset på mange biler, og en enkel og billig oppgradering. Spennignstapet i kabelen er det samme uansett om det er forbruk eller ikke...men når det er blastning på så bruker man strøm (ampere) og dermed synker spenningen (volt). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 30, 2006 Hvis spenningen er sålav som 12 ,5 v med lyspå ville jeg lagt inn et rele og brukt ledning på 4 til 6 i (kvaderat) so tilførsel og du vil kunne se forandring på lys styrken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 30, 2006 Jepp, skal legge opp rele til lysene... Når jeg skal bruke 130W pærer så blir dette 22A (Ampere=Watt/Volt) Holder det da med 4mm2 kabel ut til lampene eller bør den være større? (finnes det noen tabeller på det?) Begynner og bli en oppskrift detta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 30, 2006 Men pass på. Jeg satte i 100 pærer i gamle BMW'n min. Da smeltet ledningene frem til lysene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 30, 2006 Hehe... Bytter allt av ledninger ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 30, 2006 Ja jeg leste du skulle det. Tenkte mere på hvis noen andre tror det "bare" er å slenge i sterkere pærer så får de bedere lys så må de være litt obs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 31, 2006 jeg har kjørt med biltema megablue i et par mnd snart, 100w istedet for 55w..blir grisevarmt! men har funka fint..helt til glasset knuste..uvitende hvorfor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...