Bytte toppakning 2.0S motor B4

Anbefalte innlegg

Sikkert noen her inne som har byttet topppakning på Audi sin 2.0S motor som sitter i B4...

Spørsmålet er bare: Er dette en overkommelig jobb å gjøre selv? Evt. dyre deler som må / bør byttes? :confused:

 

Kan se ut til at toppakningen på min Audi begynner å bli sliten, er oljesvetting i "overkant" av toppakningen som "stikker ut" på utsiden av motoren, og da er det kanskje bedre føre var..... Evt. en "how-to-do" greie på luringen??: rolleyes

 

Sitter en automatkasse på denne bilen, så det er ingen racer...

Er det kanskje noen som har byttet til manuell i en slik bil også ? Og har noen erfaringer å dele??: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte toppakning er egentlig ikke så hokus pokus.

 

Kjøp slipesett, strekkbolter, kjølevæske, evt regreim-sats om det er på tide å bytte denne og.

 

Bare å jobbe systematisk og være flink til å merke seg hvor alt hører hjemme og hvordan det stod. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke noe spesialverktøy for en slik operasjon altså??

Synes ikke egentlig det ser veldig komplisert ut, så jeg får vel bare prøve da kanskje?

Og ja, reg.reima byttes selvsagt hvis jeg er av med toppen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt du trenger får du på biltema. :)

 

Det eneste er vel tolvkant til topp-boltene. Momentnøkkel kan du sikkert få lånt om du ikke har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva trenger man slipesett til? bare lurer litt, aldri brukt det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slipesett består av alle pakningene som har med toppen å gjøre.

 

toppaking, toppdekselpakning, ventiltetninger osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste er vel tolvkant til topp-boltene.

 

Jeppz, XZN heter disse...og du får som Sverre Andre skriver, kjøpt disse på Biltema. Tror det koster 69,90,- e.l. for ett sett med slike.

 

Du bør vel også bytte selve strekkboltene når du er av med toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki... Da ser det jo nesten ut som om det eneste jeg trenger er en momentnøkkel, slipesett og litt pågangsmot da... :)

 

Er det en fordel å fjerne kjøleviftene i fronten før man begynner med jobben? Kan se ut som om det blir veldig trangt ellers foran der?

Og må man sette stempler / kammer / ventiler i noen spesiell posisjon før man begynner å demontere for å slippe å få store problemer underveis? Eller er toppakningsbytte helt uavhengig av det? : klø :

 

Og er det andre ting enn å bytte registerreim og strammehjul som bør / anbefales å gjøre når man først er i gang og av med toppen (motoren har gått 214' km) ??:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et merke på reimhjulet forran som skal stå mot et merek på reg.reimsdekselet. Da har du motoren på TDC. I tillegg er det et merke på kamdrevet som stemmer mot et merke på dekselet bak. Jeg anbefaler at du lager merker på den gamle registerreima mot merker på de forskjellige reimhjulene og kopierer disse over på den nye. Da jeg gjorde samme jobb tenkte jeg ikke på at fordeleren drives av en aksel som også drives av reg.reima. Det er litt viktig at også dette hjulet havner riktig, hvis ikke får du tenning som ikke ligner noe... Det kan være en grei investering å kjøpe en verkstedhåndbok. De koster bare 2-300 kr. Ja...det er lurt å ta av kjøleviftene om du skal bytte reg.reim. Da kommer du veldig godt til. Det er bare å spørre om du trenger noe hjelp. Kan sikkert stikke innom hvis det skulle være noe.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda mer nyttig info :)

Skal ha dette i bakhodet når jeg tenker på å begynne....

 

Forøvrig: Er det noen som vet hva et slik slipesett til Audi 80 2.0S ligger på? Hvor man får tak i dette billigst mulig??

Regner med at Møller ikke er et alternativ....: rolleyes

 

Har forøvrig fått et annet merkelig problem nå med bilen, den har sluttet å starte på ordentlig vis, av og til, og når man gir gass så "dør den" før den kommer seg. Og skyter litt i manifolden... Kan det være en defekt lambda ute å gå her? Eller er det andre sensorer som kan spille meg slike puss?

Har lest av feilkoder, og der er det ingenting...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen har jo greie priser på en del ting. Klubben har rundt 20% rabatt her i Trondheim. Rundt 1500 kr for et sett + reg.reim.

 

Hadde lignende startproblemer på min 2,0E også. Kan kanskje være lambda. Prøv med Biltemalabdasonde. De koster ca 300 kr tror jeg (må lodde ledningene), og den fungerte fint på min bil i alle fall. Ellers har jeg hørt at det kan være noe kluss tomgangsstyring osv på disse monojetspruten når de kommer over 200k km.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menne.. Synes ikke litt olje på utsiden av toppakningen skal få deg til å bytte den dersom den ikke er defekt, har du kjørt komptest? Bruker motoren vann eller _unormalt_ mye olje, eller kan det faktisk være at oljesvettingen kommer fra den gamle, harde toppdekselpakningen? Den koster 'ingenting' i forhold, og er gjort på en halvtime å bytte..

Hvis du tross alt setter i gang:

Husk at det er _anbefalt_ å slipe alle alutopper ved pakningsbytte, så sjekk i hvertfall at den er rett før du bytter pakninger, ellers vil den svette minst like mye etter jobben.

Ikke spesielt vanskelig, men en Haynes kan jo være kjekk å ha mht. momenter og slikt noe. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville fått ett verksted til å sjekke komp./sylinderlekkasje.. Dette er fort gjort. Det er unødvendig å bytte toppakning hvis den ikke har indre lekkasje som gjør at den bruker vann eller/og olje, går dårlig eller hvis det kommer hvit røyk ut bak.. Be også noen med riktig utstyr ta en trykktest av kjølesystemet, på den måten kan man også finne ut om toppakningen er defekt.. Hvis bilen fungerer perfekt ville jeg ikke begynt.. If it aint broken, dont try to fix it.

 

Min mening..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... gode innspill dette også...

Har jo egentlig ingen umiddelbare planer om å bytte, men tenkte på å gjøre det ila. sommeren, men kanskje jeg bør ta en komp.test ja..

 

SYnes jeg har endel hvit eksos (mer enn andre biler, men ikke konstant) og den bruker ikke vann (dog går det noe mer olje enn normalt på denne).

 

Og i tillegg synes jeg ikke den går noe spesielt bra (men det kan jo være kombinasjonen 90 HK, automat og "tung" bil...): rolleyes

Men nok en gang, mange gode tips her som jeg ikke har tenkt på....

 

I'll be back :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.