Procon-Ten Problemstilling!

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en rattstamme hos møller for biler uten procon-ten.. Jeg fant da ut etterpå at jeg har faktisk procon-ten i bilen.. rattstammene ser helt like ut, men procon-ten rattstammen har spor til å feste vaieren som går til dette..

 

Denne rattstammen jeg kjøpte får jeg ikke byttet, denne kosta 600kr.. Men den som er til biler med procon-ten kosta 3000!! Selv om de er nesten helt identiske..

 

Så det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å bruke den jeg har og klippe/stripse fast vaieren til procon ten systemet..

 

Her er bildene av de forskjellige rattstammene:

 

UTEN procon-ten

attachment.php?attachmentid=41676&stc=1&

 

MED procon-ten

attachment.php?attachmentid=41677&stc=1&

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge rattstammen du har kjøpt passer inn, altså at alle innfestinger er like, så ser jeg ingen problemer med å bruke denne istedenfor proconten-stammen. Klart, du har jo "koblet ut" en sikkerhetsfunksjon i bilen og man kan jo diskutere hvorvidt det er særlig lurt.

Men teknisk sett er det ikke noe problem. Wirene stripser du jo bare fast i ett eller annet som ikke rører seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror også at det går, har ike tatt av den gamle enda, men de ser helt identiske ut bortsett fra feste til vaieren.. Men vil resten Av procon-ten systemet fungere? Det er vel bare det at under en kraftig kollisjon vil ikke rattstammen oppføre seg slik den skal..Det er jo lurt å ha airbarg også,men har jo ikke det heller, si det til alle som har biler fra 80/tidlig 90 tall.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strammingen av setebeltene vil fungere som de skal ved en evt kollisjon, det er separate wirer til de to funksjonene.

Proconten utløses ikke før motor og girkasse er trykt et par-tre cm bakover. Derfra og videre bak vil wirene strammes og stramme setebelter samt trekke inn rattet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vet du om rattstammene går over hverandre rent mekanisk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne ettersom jeg mangler svar, noen som vet hvordan man deler rattstammen fra rattakselen (vinkelsliper?)

 

Følger med ny fjær og nye låseringer, men finner ikke ut hvordan man deler dette. trenger sikkert noe spesialverktøy for å spenne fjæra på plass imens man setter på de nye låseringene.

 

Hadde vært flott hvis noen som har reparert en tyveriskadet Audi kan uttale seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.