Anbefalte innlegg

har et merkelig problem med s6`n. Bilen starter når den er kald, men kjører jeg den en stund for så og slokke den vil den ikke starte...... bare kjinner og kjinner...

 

stopper til tider også på tomgang...... venter en times tid og bilen starter som bare det. bilen går helt normalt når den først går!!!

 

har bytta hallgiver men denne var det ikke..... : mad :

har bestil t bensinpumpe rele.... hører dette er et vanlig problem på disse.

 

er det moen som har noen andre tips, eller meninger om bensinpumpe rele???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter å ha bytta bensinpumpe - rele går billen som en drøm..: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde alt var i orden etter å ha kjørt hele helga uten problem, men i kveld ville den plutselig ikke starte mer.: bh :

 

vet ikke hva jeg skal gjøre nå ... har bytta hallgiver, ene POS`n og bensinpumpe rele.

 

jeg er virkelig frustrert og setter stor pris på all hjelp.. har balt med dette problemet i flere måner, så jeg begynner å bli møkk lei hele bilen!!

 

håper på mange gode forslag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde alt var i orden etter å ha kjørt hele helga uten problem, men i kveld ville den plutselig ikke starte mer.: bh :

 

vet ikke hva jeg skal gjøre nå ... har bytta hallgiver, ene POS`n og bensinpumpe rele.

 

jeg er virkelig frustrert og setter stor pris på all hjelp.. har balt med dette problemet i flere måner, så jeg begynner å bli møkk lei hele bilen!!

 

håper på mange gode forslag:)

 

Heisan, står bilen parkert nedover når den ikke starter? har samme problem på s4 en min men har funnet ut at det er ei pumpe i catchtanken som ikke funker. Det som skjer er at man ikke får bensin fram pga dette.

Prøv å parker med snuten oppover neste gang du har vært ute å kjørt å se om den starter da.:)

 

Cato

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor er denne tanken? er det besinpumpa du mener? ....(takk for respons!!!:) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei bilen står helt flatt. virker som den starter når den er kald. men etter jeg har kjørt en stund og slukker bilen, for så og starte den igjen vil den ikke. bilen kjinner og kjinner ..... det hender også at den slukker på tomgang. må da vente i

30 - 60 min før jeg får start...

 

noen som kjenner til noen med lignende problem?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest ut feilkoder ?

 

Stopper bilen alltid (og kun) når den er varm ?

Like før den stopper virker den da på høytladetrykk (over 0,9bar), eller fusker den ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cato,

I 9 av 10 tilfeller så er det hallgiveren og/eller ledningsfeil på den når den starter kald men ikke varm.

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cato,

I 9 av 10 tilfeller så er det hallgiveren og/eller ledningsfeil på den når den starter kald men ikke varm.

 

Mvh Jørn

 

 

 

har byttet hallgiver, ledningene såg fine ut.... men va mener du med ledningsfeil? er det noen måte å finne ut av dette på??

 

ringte til noen tunere, de mente at problemet mest sansynlig var i hjernen... når jeg kjinner er pluggene helt tørre, virker ikke som den får gnist heller??

 

bare pøs på med forslag, er åpen for ALT!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er bensinpumpa di som kødder da? Min kutta noen ganger før den ga seg helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders,

Når ikke hallgiveren sender signal ( 5 volt) tilbake til hjernen tillater den ikke at bensinpumpa går eller gnist på pluggene. Pinne 1 og 3 er 5 volt med tenning på eller når du bruker starteren, pinne 2 skal da flukte med 0 til 5 volt tilbake til hjernen. For å sjekke om bensinpumpen går(får strøm9 tar du en liten ledning og pluss 12v direkte inn i sikring nr 17 (tror jeg) og løsner litt på bensinledning for å se om det er flow.

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er bensinpumpa ettersom jeg har hatt dette problemet i flere måner.... men er ikke sikker.

 

kan vere vert et forsøk... men det er dyrt å bytte deler uten å være hel sikker ... benin pumpe koster sikkert flesk!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders,

Når ikke hallgiveren sender signal ( 5 volt) tilbake til hjernen tillater den ikke at bensinpumpa går eller gnist på pluggene. Pinne 1 og 3 er 5 volt med tenning på eller når du bruker starteren, pinne 2 skal da flukte med 0 til 5 volt tilbake til hjernen. For å sjekke om bensinpumpen går(får strøm9 tar du en liten ledning og pluss 12v direkte inn i sikring nr 17 (tror jeg) og løsner litt på bensinledning for å se om det er flow.

 

Mvh Jørn

 

 

men jeg har jo nettopp bytta hallgiver...... men hvoran kontrolerer jeg dette... kobler jeg i fra hallgiver (kontakt ved injektor 1) for så og måle på den kontakten som går til hjernen , viss du skjønner:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders,

Når ikke hallgiveren sender signal ( 5 volt) tilbake til hjernen tillater den ikke at bensinpumpa går eller gnist på pluggene. Pinne 1 og 3 er 5 volt med tenning på eller når du bruker starteren, pinne 2 skal da flukte med 0 til 5 volt tilbake til hjernen. For å sjekke om bensinpumpen går(får strøm9 tar du en liten ledning og pluss 12v direkte inn i sikring nr 17 (tror jeg) og løsner litt på bensinledning for å se om det er flow.

 

Mvh Jørn

 

 

har vert ute å målt på hallgiveren. med tenninga på måler jeg på pinnen nærmest grillen 4.9v, på den i midten 4.8 og den "lengst borte" 0v. hva kan dette bety? bilen starter og går fint med disse verdiene når tenninga er på! har du noen forslag Jørn??????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg drit lei hele bilen..... gidder ikke feilsøke mer : bh : Sender den inn til

Simco AS i Sarpsborg. Har hørt at disse gutta virkelig har peiling på bilelektronikk!!

 

Er det noen her som har erfaring med Simco?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders,

her er det ikke nok å tro, men å systematisk måle seg frem. Ja det er kontakten ved injektor 1 du skal måle på, vreng av gummimansjetten og så er det merket 1-2-3. Voltmeter på pinne(eller ledning om du vil) 1 og 3 gir deg ca 5 volt som er riktig, med voltmeteret mot jord og pinne 2 gir deg fluktuerende ca 5 volt og er signalet fra hallgiveren tilbake til hjernen (ECU )

 

ECU'en må ha signal fra hallgiver + magnetisk pickup på svinghjul som teller tenner og gjør det om til o/min + den andre magnetiske picupen på svinghjulet for tenningsmerke topp dødpunkt sylinder nr 1, først når disse signalene er iorden sender ECU signal(styrestrøm) til bensinpumperelet som trekkes ned og pumpen starter.

 

Bensinpumpen er fødet av dette releet fra +12 volt tenning på via sikring nr 17 og enkel ledning til pumpen. Hvis du tar strøm direkte fra pluss kontakten i motorommet høyre side ved støtdemperfestet og direkte inn i sikringsholder nr 17 vil du høre om pumpen går.

 

mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders,

her er det ikke nok å tro, men å systematisk måle seg frem. Ja det er kontakten ved injektor 1 du skal måle på, vreng av gummimansjetten og så er det merket 1-2-3. Voltmeter på pinne(eller ledning om du vil) 1 og 3 gir deg ca 5 volt som er riktig, med voltmeteret mot jord og pinne 2 gir deg fluktuerende ca 5 volt og er signalet fra hallgiveren tilbake til hjernen (ECU )

 

ECU'en må ha signal fra hallgiver + magnetisk pickup på svinghjul som teller tenner og gjør det om til o/min + den andre magnetiske picupen på svinghjulet for tenningsmerke topp dødpunkt sylinder nr 1, først når disse signalene er iorden sender ECU signal(styrestrøm) til bensinpumperelet som trekkes ned og pumpen starter.

 

Bensinpumpen er fødet av dette releet fra +12 volt tenning på via sikring nr 17 og enkel ledning til pumpen. Hvis du tar strøm direkte fra pluss kontakten i motorommet høyre side ved støtdemperfestet og direkte inn i sikringsholder nr 17 vil du høre om pumpen går.

 

mvh Jørn

 

Takker for svar,

har vert ute og målt på giveren denne viser riktig spenning. Har ikke prøvd å kjøre bensinpuma på denne måten, skal prøve dette...

 

har byttet omdr.sensor men ikke den andre. har fremdeles feil på omdr.sensor (på diagnose...), men har hørt det vil komme feilmelding på denne så lenge motoren ikke går.

 

det støreste problemet mitt nå, er att jeg ikke klarer å fremprovosere feilen. feilen kan komme i morgen eller om en uke!!!! Frykter det kan vere hjernen ettersom jeg verken har gnist eller bensin på pluggene når dette skjer!!!!

 

kan denne magnetiske picupen streike periodisk og føre til at motoren ikke starter???

 

NB! problemet kommer plutselig, noen ganger kan jeg kjøre bilen flere mil i flere dager og plutselig starter den ikke (selv om den starter fint 2min før). det virker som om problemet er termisk, har alltod starta på mårran...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En arb.kollega av meg hadde et lignende problem, det virker som om det står en ventil en plass som skal holde oppe bensintrykket når bilen står i ro, så han måtte montere en bryter som han brukte til å kjøre pumpa manuelt litt før han fikk start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilen som nevnes er en tilbakeslagsventil på bensinpumpen og når den lekker så "renner" noe av bensinen tilbake til tanken, istedenfor å stå med 4 barg trykk mot besintrykksregulatoren. bilen vil da alltid starte, men du må kjinne i lang tid for å bygge opp trykk.

 

Sporadisk feil på magnet picupene forekommer sjelden, men uansett hvis det skjer at bilen ikke starter så må du måle der og da slik at du finner feilen. Feilkoden på omdreiningsteller er riktig når motoren ikke går med tenning på, men skal forsvinne når motoren går.

 

Tvangskjøring av bensinpumpen er enkelt med pluss ledning til sikring 17som nevnt tidligere, og det ville jeg prøvd først når og hvis bilen stopper,. Det er mye større sannsynlighet at bensinpumpen periodisk streiker enn at det er feil på ECU. Det at du ikke har gnist i de tilfellene feilen oppstår tyder på at ECU ikke får de nødvendige tilbakemeldingene fra giverne for å tillate gnist, det er det fine med Motronicen, det er alltid en sikkerhetsfunkjon som sparer motoren for havari.

 

Mål også spenningen til dysene, denne skal alltid være pluss 12 volt konstant med tenning på, og det er varierende jording som utføres av ECU som åpner dysene.

 

Ikke gi deg Anders, tenk å mye du lærer om dette nå til senere tilfeller,

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Hadde vært fint om du skrev hva som feilte bilen når den er ferdig på verkstedet:)

 

Cato ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jørn: takker for gode tipe og svar (og ikke minst motivasjon), men det virker som det er hjernen. billen stoppa plutselig på tomgang og etter dette ville den ikke starte. jeg fant umiddelbart frem måleutstyr for å måle hallgiveren, denne var det ikke. sto bare å kjinna å kjinna da jeg tilfeldig vis fikk den tanken å banke lett på hjernen (deksler o.l inn til hjernen vr allerede fjernet) mens jeg kjinna... to lette "bank" på hjernen samtidig som starteren gikk, og bilen starta. alt dette skjedde på max 5 min, vanlig vis går det en halvtime før den vil starte!!

 

Cato: selvfølgelig skal jeg si i fra hva som er feil når jeg/simco finner ut av det, eller om vi noensinne vil finne ut av det: bh :

 

 

ETT STORT TAKK TIL ALLE SOM KOMMER/HER KOMMT MED FORSLAG:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er medisienen får å få 2,2en til å gå igjen, jeg har banket hjerne et halvt år no, og det viste seg å være så enkelt som en dårlig lodding i hjernen, jævla iriterende nå det står på. no er den frisk som en fisk så lenge det varer. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgivere og svinghjulssensorer består av halvledere. Typisk når halvledere svikter, er at de svikter når de blir varme. Dersom symptomene er at motoren starter greit kald, men begynner å fuske etter omlag 20 minutters kjøring, og er vanskelig å få start på varm - da går mine mistanker oftest til disse sensorene.

 

De er ikke så greie å måle med et multimeter, spesielt siden feilen opptrer periodisk (i alle fall i begynnelsen, inntil de bryter helt sammen). Dersom man ikke har tilgang til oscilloskop er det ofte lettest å teste ved å sette inn en kjent, god sensor.

 

Jeg sier ikke at det er dette som er ditt problem, men når debatten likevel gikk rundt vanskelig lokaliserbare elektronikkfeil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lest mye på tråden din før om dette problemet. ser ut som jeg har identiske syntom det du hadde, så jeg gambler på dette. skal til simco i sarpsborg 11. juli, er det noe med hjernen så tipper jeg de finner det ut!

 

hvem var det som fiksa hjernen din da Egil??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B.O. Racing, men har ikke peiling på hva som var galt inni der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.