Anbefalte innlegg

Sjekket registerreimen min, og da bilen gikk på tomgang virket det som om den var slakk. (Vibrerete opp og ned ganska mye) Sjekket så strammehjulet, der viste det seg at strammefjæren sto helt å bånn? Det så for min del mistenkelig ut. Skal det være mye slakk på reima på det lengste partiet, og hvor mye skal en stramme til strammehjulet? Skal en justere så mye at fjæren står litt i spenn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Obs, glemte selvfølgelig å informere om at bilen er en Audi 100 C4 2.0L 94mod:o

Hadde også vært fint om noen kunne vise på en tegning hvor alle merkene er på denne motoren. Ser det øverste merket på kamdrevet godt, men ellers er det fint lite av merking å se. Må vel bytte reima snart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er i hvertfall tegning til ABK motor 115 hk:

untitled.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her til ACE motor 140 hk (automatisk stramming):

untitled2.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være mye slakk. På min 2.2 20V T så skal du kunne vri reima 90 grader med tommel og pekefinger midt på det lange partiet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay, men hva med det strammehjulet mitt da. Den er jo koblet til en fjærbelastet sak, noe som tilsier at dette er automatisk stramming på denne motoren? Har iallefall justert den slik at den nå står med litt fjærbelastning.

Eller er dette fjærssystemet bare for å ta bort de verste spenninger/slag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg samtidlig lurer på ting så kan det vel nevnes at jeg har litt tenningsbank eller ventilklakking ved tung belastning, som for eksempel ved oppstart i en bratt bakke. Hva kan dette komme av?

Forrige registerreim ble bytte på 120000 km i 2001, og nå er bilen godt 165000km. Må nok bytte toppakning da denne svetter litt vann ut på ene siden (ekstremt lite), men må nok ta å utbedre dette uansett.

Er det strekkbolter på denne motoren som må skiftes hvis jeg tar av toppen? Noe annet jeg burde skifte når jeg først har av toppen foruten om det som er med i slipesettet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "fjerbelasta saken", blei den bytta da reg.reim blei bytta.

Bytta reg.reim på min forrige bil for eit år sida. Bytta berre strammehjulet og reima, men da eg skulle til å montera reima att så såg eg at strammaren hadde eit henge (gjekk ikkje heilt ut).

Dette førde til at reima blei litt for slakk (klarde å vri reima meir enn 90°.)

Dersom det ikkje var press på strammaren så gjekk den heilt ut, men etter at eg hadde montert alt sammen og presse på strammehjulet slik at strammaren gjekk inn så mangla det 2-3 mm på at den gjekk så langt ut att som den skulle. Eg tok ikkje sjansen på køyra med dette så eg kjøpte den ny også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.