Verksted satt på senkesettet gal vei! og Hellanor har rotet

Anbefalte innlegg

Dro til Finland, Kargansemi for å bytte dempere og sette på nytt senkesett. Bytta til Gule Koni med et Eibach sportline sett som skal senke 50 mm. De jeg hadde på fra før av senka 35-33.

 

Etter 9 timer med venting var det endelig klart å jeg mente at bilen steila litt altså at

den var høyere foran enn bak og det sa jeg til dem, men dem mente d ikke gikk ann å sette fjærene foran på bak og omvendt..

 

Når jeg kom hjem jekka jeg opp bilen for å sjekke serienummer på fjærene, og det visste seg at de har satt de progressive fjærene som egentlig skal sitte foran har de satt bak og omvendt! Det skal ikke være mulig men de har klart det fint her : dum :

 

Det jeg også oppdaga var at Hellanor via en forhandler i Tromsø har sendt meg feil senkesett... Pakken sier 50 MM sportline å skal senke 50/45, men fjærene har serienummerene til settet til Eibach som senker 35/28 ca ....

 

Så enten kan jeg da få Hellanor til å betale verksted hos meg her i byen å sende meg riktig sett eller jeg kan dra til Finland å få dem bytta om, mot dekt bensin så klart!

Hvilke rettigheter har jeg ? kan jeg kreve dette hos Hellanor ? og kan jeg kreve av verkstedet i finland at jeg vil ha dekt verksted her i byen så jeg slipper kjøringa å ventinga igjen ?

Så er også spørsmålet om demperne kan ta skade av dette, spesielt foran siden fjærene er større der å kanskje kan ødelegge skålene til fjærene,,

Ingen som har vært borti lignende før ?

 

 

Med nærmere ettertanke lurer jeg på om kanskje jeg skal beholde det eibach settet jeg har på nå fordi jeg kan tenke meg hvor mye hekkskjørt etc. får svi om vinteren.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du kan ikke kreve at Hellanor skal dekke verksted. De bytter delene for deg men er ikke pliktig til å dekke kostnadene ifm. bytte.

 

Hva du kan kreve i Finlad må du nesten sjekke med Finske forbrukermyndigheter da norske lover kun gjelder i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet i Finland er jo ikke ansvarlig for feil type deler, så i forhold til det er det ikke mye å hente på det. Men vil tro at finske regler setter visse krav til at arbeidet skal utføres som meningen er, dvs at foran kommer foran osv. Kan nok reise til Finland å kreve å få byttet så det blir rett igjen, og har du med deg rett deler skal det vel gå an å få dem til å sette på rett sett foran og bak.

 

Norske regler sier en kan kreve erstatning for utgifter varens mangel har medført. Dvs at en kan kreve dekket skader osv, eller ekstrautgifter. Hadde fjærene vært byttet i Norge, kunne en i følge norsk Forbrukerkjøpslov hatt noe å fare med.

 

Din forhandler er ansvarlig for at du får rett vare, og Hellanor ansvarlig for at de får rett vare. Du skal forholde deg til ditt verksted i forhold til erstatning for de utgiftene det at du har fått feil vare har medført. Og verkstedet må få dekket dette fra Hellanor dersom det er deres feil, men det skal i grunn ikke være ditt problem (Du kan rette din reklamasjon til Hellanor i følge loven...men du har ett forhold til en forhandler..)

 

Dersom varens mangel fører til at du må betale ett verksted for å bytte fjærene, virker det naturlig at forhandleren din skal dekke de ekstrakostandene det medfører. En kan bli møtt med at du burde sjekket nummer og at du fikk rett deler osv, men forhandleren er den profesjonelle part, og det er ikke naturlig å sjekke om en får rett delenummer når en bestiller en vare.

Siden det er feil fjærer som sitter på bilen nå, er det i grunn likegyldig om de er bak/fram eller ikke, de må jo uansett byttes til rett vare. Er derfor kanskje ikke no vits å reise over grensa for å reklamere til finnene.

 

 

Men gå på http://www.lovhidden.no og søk opp Forbrukerkjøpsloven, den er grei å lese, og en får seg endel aha-opplevelser på hvor godt en er dekket i Norge. Loven er bra.. Bruk den med fornuft og vær ydmyk, og en når stort sett fram. Reklamer gjerne skriftlig, referer litt til enkelte paragrafer i loven, og ting pleier å ordne seg. Diskutere loven over disk/telefon fører ofte ikke til noe annet enn steile fronter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.