treghet/heng i kalipper bak S6

Anbefalte innlegg

Har hatt heng på høyre bakhjul en stund. I dag tok jeg fra hverandre kalipperen og rengjorde og smurte gliderene(helt tørre)

Skulle sette på nye klosser... Men stempelet satt som fy.. Tok dette av, koblet alt fra, men det satt som bare det. Tok til slutt hammeren fatt og banka. Sakte men sikkert gikk stemplet inn og det kom bremseveske ut.

Trakk jo raskt konklusjonen at jeg måtte kjøpe ny kalipper.

 

Hvor mye kraft skal til får å få inn stempelet på en frisk kalipper?

Synes jo det virket litt drøyt med motstandskraft der.

 

Virker ikke som at det henger noe særlig nå, klarer lett å dreie hjulet når begge bakhjula er jekket. Ikke spesielt vameutvikling heller, det lille jeg har prøvd.

 

Er det noen som kan anslå hvor mye kraft som skal til for å dytte in stemplet?

Og hvor mye skal til for å dreie hjulet når begge bakhjula er i lufta? (tenker jo da på at det vel er differ som og skal drives, samt at det står nye klosser på ene hjulet) Mulig jeg tar helt feil her..

 

Bilen er altså S6TQ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelet skal IKKE dyttes inn...det skal skrues inn pga handbrekk funksjonen i kalipperen.

Skal kunne skru den greit inn med en tang eller det rette verktøyet fo bakbremser.

Hjula skal snurre greit også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2 fungerende calipere til S4/S6 liggende om du trenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør først ...SLÅ etterpå :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle smøre opp calipperene bak på en Senator, og da fikk jeg samme problem som du har, at stempelet satt som F***.

 

TIPS! Det jeg gjorde var svært enkelt og effektivt! Fant enkelt og greit en passende smøre-nippel og skrudde denne inn der som en fester bremserør/slange. Tok så en fett-presse og pumpet som fy! Da kom stempelet fint ut, og jeg fikk pusset dette rent med passende utstyr (jeg brukte en sånn polerings-klut, ligner litt på en gryte-skrubb eller stålull)

 

Da jeg satte inn stempelet igjen, kune jeg LETT trykke det inn med fingrene!

 

Om en prøver å "blåse" stempelet ut med trykk-luft, opererer en med ca 8kg. Med fett-presse kommer en fort opp i 200kg. Liten forskjeld det.... : rolleyes

 

Jeg torket vekk det meste av fettet som jeg presset inn i calipperen da...... Og blåste godt.

 

EDIT: Kom på en ting til. En må "låse av" det ene stempelet mens en presser ut det andre (sier seg selv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. : dum :

 

akkurat. skru.. Aldri hørt om før.

nok om det.

Tror dere noe er ødelagt? I så fall takk for tilbud Anders.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er endel som skal til før man klarer å presse såpass mye at man ødelegger noe på en caliper, men derimot slå... hmm: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slo ikke hardt, mer snakk om kakking.

Poenget er jo at jeg ikke visste at det skulle skrues inn, og stemplet var jo bom fast..

 

Hvordan fungerer det med å skru? Er det gjenger?

Eneste jeg kan tenke meg er jo at selve stempelet står "inni" det som kan vries.: klø :

 

virker som det funker i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får kjøpt "spesialverktøy" som skrur og presser samtidig. Meca, Mekonomen, BilXtra, Biltema, mfl. har dette verktøyet.

Jeg brukte en vanlig polygrip tang

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=842&iItemId=89466

og en skrutvinge

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=876&iItemId=82117

for å få litt trykk samtidig. Pass på at du ikke skader støvmansjetten til stempelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelet er skrudd inn på en gjengestang.

 

Verktøyet du kan bruke er denne...koster 109.- på biltema og funker helt fint

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelet er skrudd inn på en gjengestang.

 

Verktøyet du kan bruke er denne...koster 109.- på biltema og funker helt fint

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C

 

ok takk for det...

skal huske det til neste gang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.