Brått effekttap på 4. og 5. gir v/3500 omdr- A6 2,5tdi 95 mod

Anbefalte innlegg

Har kjøpt 94 mod A6 2,5 TDI, manuell med havarert motor. Nå er den på veien igjen. Foruten motorfester, bunnpanne og andre smådeler som antatt er uten betydning har jeg brukt følgende deler fra Volvo V70 - 140hk, 98 modell: blokk, topp, turbo, dyser, og tenningssensor inn på veiva. Har brukt orginal dieselpumpe og alle sensorer til kjølevann.

 

Den virker sprekere enn 115 hk og oppfører seg normalt på 1-3 gir. Ved full gassakselerasjon på 4. og 5 gir mister den brått effekt og blir mye sløvere ved ca 3500 omdr/min. Det kan virke som om det er en slags nødmodus i mororsyringen ? Den blir sprekere igjen ved clutching og slipp av gasspedal slik at motor kommer ned i tomgang, men kutter igjen straks fullgassbelastningen var vart noen sekunder på samme høye turtallet. Det hjelper ikke å bare slippe gassen og gi på igjen uten å clutche, da er den like sløv.

 

Noen som har tips om hva feilen kan være ?

Det som er underlig er at dette ikke oppstår i 1-3 gir.

Hvis ikke får konemor bare akesptere feilen, hun kjører jo aldri så fort likevel....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=53571

 

Den har riktignok ingen ting med N75 (magnetventilen) å gjøre lenger, så burde egentlig fått endret tittel på tråden. Viste seg hvertfall å være timingproblemer for oss.

Kanskje dieselpumpa di trenger en justering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spurte om råd hos "dieselmekanikeren" hos Oppegård elektrodiesel. Han sa at så lenge motoren startet lett så var den mekaniske grunninnstillingen innenfor toleransene. Eksakt justering skjer elektronisk etter signal fra føleren mot veiva/svinghjulet.

 

Ingen andre som har noen ideer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skudd i blinde men, det er annen turbo på 140hk, sikkert andre dyser også.

Det er vel en mulighet for at motorstyreenhet går i nødmodus og kutte i.o.m. at V70-turboen vil yte mer på samme ladetrykk?

Dårlig forklart men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe vi alle burde gjøre er å gå over egne gamle tråder og se om man har kommet med løsningen :)

 

I dette tilfellet gikk motoren i nødmodus. Med 140hk turbo og dyser så ble turbotrykket høyere enn 115 hk hjernen tillot.

I praksis var det aldri noe problem å ha bilen slik, ettersom hastigheten kun var nødvendig på bane og i Tyskalnd (145km/t) idet den gikk i nødmodus. Nødmodusen gikk av etter at jeg slapp gassen helt opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.