Anbefalte innlegg

Hei

Må demontere toppen på S2'n etter reg reim havari : mad : . Ang. eksos monifold/turbo, jeg innbiller meg at det er greiest å skru av wastegate, løsne turbo fra manifold, og ta av topp med innsug og eksosmanifolder påmontert? De lønner seg å tappe av kjølevæska først også går jeg ut i fra.

Har aldri hatt av toppen før så trenger litt tips her. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grei måte å gjøre det på ja.

Men deler av fronten må og av når reima byttes.

Samt du må lage deg en nøkkel som holder reimhjulet på veiva igjen.

Er strammet med 450nm så den sitter godt.

Ellers ikke noe hokus pokus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grei måte å gjøre det på ja.

Men deler av fronten må og av når reima byttes.

Samt du må lage deg en nøkkel som holder reimhjulet på veiva igjen.

Er strammet med 450nm så den sitter godt.

Ellers ikke noe hokus pokus.

Får man kjøpt en sånn spesial nøkkel hos møller, eller er man nødt til å lage sjøl?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster sikkert flesk...

Enkel og lage selv

Bare finn et rør som passer inn, kutt ut et hakk i den så den passer på reimhjulet

Sveis på en plate med et hull til pipa

Litt vanskelig å forklare, men enkere når du ser på reimhjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Christian, er i gang og toppen går av i dag eller i morgen, får se hvor mange ventiler som har gått da.

Må ha et verktøy for å demontere ventiler, er det på Biltema greit nok?? se link: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=501&iItemId=82441

 

Kjøper ny bolt til reimhjul på veiva, skal man ha Locktite på denne, eller er det noe annet spesial man skal ha på gjengene her. Leste noe i Autod**a om at man skulle ha på "corrosion inhibitor", locktite har vel den egenskapen også?

 

Ang. ventiler, pleier styringer å klare seg? Eller bør de byttes også. Har 10 tonns presse til å dytte de ut med hvis det trengs. Ventiltettinger bør vel byttes når man først er nedi der. Bør kanskje også ta opp og slipe alle ventiler når motoren er åpen?

 

Trenger verktøy for å låse veiva, noen som har å låne bort? Har ikke tilgang på sveis (på tide å kjøpe seg et apparat snart kanskje). Momentnøkkel som klarer 450 Nm har jeg heller ikke. Det tilsvarer vel 45 (eller 450/9,81) kg på 1 meter som ligger 100% horisontalt, burde kanskje gå med et rør med riktig lengde og en kjent vekt? Hmm er litt nødløsning over det kanskje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker den på biltema.

Vanlig sterk locktite funker mer en nok.

Når du skal stamme bolten er det bare å stamme så mye du klarer med en rørstump på en latmansarm ol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

styringer kan du bare bestille med en gang, har overhalt en del slike topper og aldri sett en eksos styring som har vært innenfor toleransen.

normalt sett om den har gått en stund med slitte styringer så blir vinkelen på ventilsetet buet , så den må rettes opp (ikke med slipepasta) samme med sete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må korrigere meg selv litt...du skal stramme bolten med 350nm og ikke 450 som jeg sa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må korrigere meg selv litt...du skal stramme bolten med 350nm og ikke 450 som jeg sa.

 

350 nm er vel med en forlenger ( VAG verktoy 2079 ) på momentnøkelen. Dette tilsvaret 450nm uten denne forlengere slik jeg har forstått dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper ny bolt til reimhjul på veiva, skal man ha Locktite på denne, eller er det noe annet spesial man skal ha på gjengene her.

 

Jeg vil anbefale og også kjøpe remhjulet for regremma på veiva. (Det som sitter på innsiden av svingnings demperen). Jeg mener dette kostet rundt 300 kr og er en god forsikring mot nytt havari. Jeg bruker ikke Locktite, men godt med olje. Har fått dette anbefalt av en verksmester på et VAG verksted. Jeg har for meg at den da kan være enklere å få opp ved en senere anledning...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Christian, er i gang og toppen går av i dag eller i morgen, får se hvor mange ventiler som har gått da.

Må ha et verktøy for å demontere ventiler, er det på Biltema greit nok?? se link: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=501&iItemId=82441

 

Den til biltema er IKKE god. Brukte den selv ved demontering av 3b topp i våres, og den bøyde seg med en gang slik at jeg måtte til med sveiseappratet. Ikke passer den særlig godt til disse toppene heller.

Ellers så er det grei skuring. Anbefaler en sånn bevegelig magnet stang fra biltema, som er veldig grei å bruke når du skal ha tak i låseringene til ventilfjærene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den til biltema er IKKE god. Brukte den selv ved demontering av 3b topp i våres, og den bøyde seg med en gang slik at jeg måtte til med sveiseappratet. Ikke passer den særlig godt til disse toppene heller.

Ellers så er det grei skuring. Anbefaler en sånn bevegelig magnet stang fra biltema, som er veldig grei å bruke når du skal ha tak i låseringene til ventilfjærene.

 

Fint med tilbakemeldinger! Ser Torshov har verktøy også, ser litt mer solid ut kanskje. http://www.torshovbil.no/katalog.html last ned katalog og søk etter 173010006

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av verktøyet for å holde reimskiva. Enkelt å lage selv hvis du har litt verktøy og sveiseapparat.

Men du må ikke ha det. Jeg har hatt en kompis i bilen som har stått på bremsen mens jeg har dratt løs bolten, men min satt ikke så ille...

106-0623_IMG (600 x 450).jpg

106-0624_IMG (600 x 450).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.