Kjølesystemer/ekspansjonstanker.

Anbefalte innlegg

Halla!

 

Jeg har en 90 modell Passat som jeg styrer voldsomt med for tiden.

 

Den har hele tiden blitt litt varm når jeg kjører hardt, siste måneden forsvinner vannet også. Det renner over i tanken.

 

Jeg kjøpte den varmskjært av forrige eier.

Byttet blokk, ny termostat, vannpumpe, slipte topp osv.

Så gikk det greit ei stund, bare jeg ikke kjørte opp lange bakker osv.

Prøvde å justere tenninga litt tilbake, tilfelle den var litt "hissig".

 

Nå siste måneden har det bare vært faenskap.

 

Har kjørt gjennom rensing, spylt gjennom, byttet termostat, tatt ut termostaten, bytta radiator, temp-sensor for vifta.

 

Eneste som står igjen da, er ekspansjonstanken. Siden det er en 90 modell så har jeg den runde varianten. Men blokka kommer fra en Jetta, og den har jo en annen variant. Prøvde såvidt å sette inn en av den gamle typen, men det var før jeg bytta radiator.

 

Kan jeg ikke bruke rund eksp.tank på motor med eldre blokk, evt. noen andre som har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, nå holder den såfall på kjølevannet og koker ikke. Tror jeg..?

 

O-ringen i lokket på ekspansjonstanken hadde flyttet litt på seg, noe jeg såklart ikke fant ut av før jeg så lokket på den "nye" ekspansjonstanken jeg fikk tak i.

 

Men, var ute nå nettopp og rælla rundt litt. Om jeg kjører sakte og rolig i by (50-60kmt) ligger tempen rundt 90-92 grader, normalt med andre ord.

 

På landevei 70-80km/t +++ så stiger det, og det fort! Fra 50 til 70 så stiger tempen nesten like fort som farta.

 

Dette er jo nesten stikk motsatt av hva fornuften sier, jeg får jo mer luft gjennom radiatoren på landeveien.

 

Jeg målte med IR-termometer på toppen en gang, temperaturen på instrumentet stemmer med tempen på T-stykket hvor giveren står. Har dog ikke gjort dette etter at jeg fikk bytta eksp. tanklokk.

 

Dampet såvidt ut av den når jeg åpnet eksp. tanken når måleren viste 110grader (!!!).

 

Kan det være toppen som her innv. sprekker og øker tempen drastisk rett før giveren, eller er det der vannet kommer inn i toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lufta systemet slik at det ikke ei luftlomme som kan gjøre det?? Luft i kjølesysteme kan lage mye faenskap........kjør bilen god og varm,ta av eksp.tank-lokket og kobl av kjølevifta. Akkurat idet bilen begynner å koke skrur du av motoren. STÅ Å FØLG MED!!!! Da vil du få ut mesteparten av lufta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg prøve!

 

Skal det egentlig ikke være selvluftende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være ja.............men hvis du sliter med koking/høy temp. kan det vær luft i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.