Har du kjørt på banen? Tips!

Anbefalte innlegg

Jeg bytta bremsebelegg foran på Einsern min under kirketida på Våler i går. Da jeg var i verkstedet vårt i formiddag for å gå over bilen kunne jeg konstatere at de bremsebeleggene jeg hadde montert litt over et døgn i forveien var like slitt som de jeg hadde tatt av dagen før (3-4mm igjen på de ytre beleggene). Dette er altfor lite å reise til BugRun med for mitt vedkommende. Dermed blir det nye belegg i morgen, så bilen blir klar for kjøring på Mantorp til helga.

 

Jeg vil dermed benytte anledningen til å oppfordre alle som kjørte en del på banen i helga til å gå over bremsene sine. Det er nemlig ikke utenkelig at det står smådårlig til med bremsebeleggene, dersom du har vært litt hyperaktiv på banen i helga (slik jeg var:evil: ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ut som bremsebeleggene ikke er riktig type i forhold til banekjøring. Jeg kjørte hele lørdagen, med nye klosser foran og bak, og disse kan jeg ikke se at er slitt noe. Jeg kjørte ca 10 mil på banen. Kantene er hvite, så bremset gjorde jeg til gangs, og når det skal stoppe 1900 kilo bil, blir det fort ganske varmt. Bruker Ferodo DS2500 på originale skiver. Men godt tips, helt klart.

 

Jeg vil også anbefale å bytte deler av bremsevæsken, slik at man får kvittet seg med det som ligger i kalipperne. Denne væsken har vært så varm at mye av egenskapene er borte. Bytter man en liter, dvs. 2,5 dl på hvert hjul, skulle mye være gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremseklosser? Var det noen som nevnte bremseklosser? Tror Ferodo er klossene å satse på... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nemlig ikke utenkelig at det står smådårlig til med bremsebeleggene, dersom du har vært litt hyperaktiv på banen i helga (slik jeg var:evil: ).

 

Det kan vi godt skrive under på ja:o

Vi får ta med noen ekstra til BugRun

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan melde meg inn i den klubben som har feil bremeser for banekjøring, har green stuff klosser og der løsna belegget fra metallet og slisene i skiva fylte seg med "belegg". så planen nå var red stuff klosser, noen som har noe meninger om det??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan melde meg inn i den klubben som har feil bremeser for banekjøring, har green stuff klosser og der løsna belegget fra metallet og slisene i skiva fylte seg med "belegg". så planen nå var red stuff klosser, noen som har noe meninger om det??

 

Glem GrenStuff og RedSuff til banekjøring. Bruk Ferodo DS2500 eller DS3000. Disse fungere utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og kliss nye klosser fra mekonomen i kombinasjon med lakkerte calippere kan ta fyr med påfølgende stikkflammer ut av hjula har vi jo også sett denne helga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan melde meg inn i den klubben som har feil bremeser for banekjøring, har green stuff klosser og der løsna belegget fra metallet og slisene i skiva fylte seg med "belegg". så planen nå var red stuff klosser, noen som har noe meninger om det??

 

Ikke første gangen jeg har hørt om dette med EBC bremser:rolleye:

 

 

Har også opplevd selv at Ferrodo belegget løsner fra plata

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gla jeg ikke hadde noe problem med bremsene mine rundt bana:):) hehehe....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ut som bremsebeleggene ikke er riktig type i forhold til banekjøring. Jeg kjørte hele lørdagen, med nye klosser foran og bak, og disse kan jeg ikke se at er slitt noe. Jeg kjørte ca 10 mil på banen. Kantene er hvite, så bremset gjorde jeg til gangs, og når det skal stoppe 1900 kilo bil, blir det fort ganske varmt. Bruker Ferodo DS2500 på originale skiver. Men godt tips, helt klart.

 

Jeg vil også anbefale å bytte deler av bremsevæsken, slik at man får kvittet seg med det som ligger i kalipperne. Denne væsken har vært så varm at mye av egenskapene er borte. Bytter man en liter, dvs. 2,5 dl på hvert hjul, skulle mye være gjort.

 

Jeg er klar over at det finnes mer egnede bremsebelegg til dette, men fordelen med disse er at de gir bra effekt med en gang og de er billige. Derfor satser jeg heller på å bytte litt oftere.

 

I farta glemte jeg at det var lurt å bytte deler av væska. Heldigvis huska du på dette;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker ikke noe problemer med Mintex-klossene mine etter banekjøringen, men de originale Audi-klossene bak er høyst modne for utskiftning nå, ser ut som de begynner å gå i oppløsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Hadde 25 runder på banen jeg. Hadde gamle bremser når jeg kom og har masse igjen ennå. : haha :

 

Ett tips er kansje å ikke kjøre med foten på bremsen hele tiden:nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Hadde 25 runder på banen jeg. Hadde gamle bremser når jeg kom og har masse igjen ennå. : haha :

 

Ett tips er kansje å ikke kjøre med foten på bremsen hele tiden:nana:

 

Vel, det kan jeg ikke huske at jeg gjorde. Derimot husker jeg at jeg lå bak div. S-Audier som bremsa i den andre 90graderen inn mot langstrekket....

 

Jeg har ingen oversikt over hvor mange runder bilen gikk på banen i helga. Det eneste jeg veit er at den stort sett sto i kø i pit når den ikke var på banen, så jeg har i alle fall gjort mitt for å få kjørt mest mulig:).

 

Bare for å ha sagt det kom det ikke som noe sjokk på meg at bremsebeleggene blir fort slitt. Bremsene funka godt hele helga og jeg har ikke hatt noen som helst problemer. Jeg har etter hvert kjørt en del på bane og jeg går alltid grundig over bilen før og etter banekjøring. Dermed skulle jeg ha full kontroll over bremseslitasjen.

 

Jeg ville bare oppfordre andre til å gjøre det samme, av hensyn til alles sikkerhet: vinke :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er klar over at det finnes mer egnede bremsebelegg til dette, men fordelen med disse er at de gir bra effekt med en gang og de er billige. Derfor satser jeg heller på å bytte litt oftere.

 

Ferodo klossene gir også bra effekt når de er kalde. Jeg kan nesten garantere at hvis du kjører endel på bane at du vil spare inn hva klossen koster i og med at de varer betydlig lenger i tillleg til at de fungere bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har fått erfaring med Yellowstuff?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Hadde 25 runder på banen jeg. Hadde gamle bremser når jeg kom og har masse igjen ennå. : haha :

 

Ett tips er kansje å ikke kjøre med foten på bremsen hele tiden:nana:

tror ikke du kjørte nok da, hjelper ikke å begynne å bremse 200 meter før svingen for så å i full gass så det ser ut som om man kjører fælt ;) : nana :

hadde du sett andreas kjøre, så hadde du nok sett selv hvorfor det forbruket ;):D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. Green Stuff: Jeg prøvde å kjøre noen runder med Ferodo DS2500 foran og Green Stuff bak. Synes bremsene ikke var som forventet og de kokte etter to runder, mest sannsynlig fordi jeg måtte bremse hardere for å få den effekten jeg ville ha. Hadde med meg DS2500 til bakhjula også, så byttet til disse. Da ble bremsene mye bedre, og det tok lenger tid før bremsevæska kokte.

 

Kjørte med dette resten av dagen, og felgen bak ble også såpass varm at man ikke kunne ta på den. Med Green Stuff var den knapt lunken. Grunnen så jeg jo når jeg tok av klossene, helt glaserte. Dette er klosser jeg har brukt hele vinteren, samt på Rudskogen i fjor. I løpet av vinteren bruker jeg å dra på håndbrekket av og til under kjøring for å få slite litt av klossene, samt varmet opp og få brent vekk litt salt og fuktighet. Likevel ser de altså ut som dette. Grønnfargen forsvant forøvrig på Rudskogen.

 

Jeg kommer ikke til å sette Green Stuff eller EBC-produkter på min bil igjen.

klosser samlet.jpg

close-up.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har fått erfaring med Yellowstuff?

Ingen til å utsette på yellowstuff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere i denne tråden var ikke bremsene bak på bilen min i topp stand. I dag byttet jeg klosser og resultatet sa tydelig hvorfor jeg hadde ulyder i klossene bak etter forrige helgs banekjøring. Disse klossene er originale Audi klosser som har sittet på bilen i 3,5 år, og 3 vintere med salt og slaps, i tillegg til at caliperne bak har hengt seg opp fra tid til annen. I dag ble de byttet ut med nye Mintex klosser.

 

Fra venstre: yttre venstre, indre venstre, indre høyre og yttre høyre.

 

IMG_3387Medium-vi.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I fjor fikk jeg 54 runder på Rudskogen med den fine 90 hestern (mk3), jeg skiftet bremseklosser (Mintex standard) før jeg reiste. Da jeg kom tilbake var mesteparten av de spredd ut over felgene foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan melde meg inn i den klubben som har feil bremeser for banekjøring, har green stuff klosser og der løsna belegget fra metallet og slisene i skiva fylte seg med "belegg". så planen nå var red stuff klosser, noen som har noe meninger om det??

 

Jeg har red foran grøn bakk på min, da minne sprak foran for noen år siden, fikk beskjed at jeg kjørte for aggr i forhold til klossene. Det fungere bra etter min mening.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.