Humm....dette kan bli dyrt?

Anbefalte innlegg

Har vurdert S4 som min neste bil......og da varevogn.

 

At det er mye vanskeligere å få registrert nybil som varebil i dag er jo ikke til å stikke under en stol: bh :

Pga av denne "statskassa" som skal få plass....

 

men ble litt skeptisk når en kompis fortalte meg at nye regler gjorde at det kunne bli en tilbakevirkende kraft angående dette.......

At di kunne ta inn allerede registrerte varebiler å pålegge di 5seter når denne statskassa ikke fikk plass...

å da ta inn di pengene som må inn i avgift: eek :

å det kan jo fort bli dyrt:o

 

Noen som vet noe om dette???

er det bare tull??...... det høres jo ut som noe di kunne finne på.

 

isåfall så venter jeg med kjøp av varebil: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vurdert S4 som min neste bil......og da varevogn.

 

At det er mye vanskeligere å få registrert nybil som varebil i dag er jo ikke til å stikke under en stol: bh :

Pga av denne "statskassa" som skal få plass....

 

men ble litt skeptisk når en kompis fortalte meg at nye regler gjorde at det kunne bli en tilbakevirkende kraft angående dette.......

At di kunne ta inn allerede registrerte varebiler å pålegge di 5seter når denne statskassa ikke fikk plass...

å da ta inn di pengene som må inn i avgift: eek :

å det kan jo fort bli dyrt:o

 

Noen som vet noe om dette???

er det bare tull??...... det høres jo ut som noe di kunne finne på.

 

isåfall så venter jeg med kjøp av varebil: mad :

 

 

Hvis du skal ha en varebilregistrert S4, så må du jo finne en som allerede går på grønne skilter, siden du ikke lenger får registrert stasjonsvogner av den størrelsen på den måten lenger.

 

At allerede registrerte varebiler skulle komme til å pålegges omregistrering til 5-seter som et resultat av endrede mål på "statskassa" skulle jeg gjerne sett skrevet noe sted. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lærte av samfunnsfag læreren at INGEN lover kan ha tilbakevirkende kraft, men det er mulig det er feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lærte av samfunnsfag læreren at INGEN lover kan ha tilbakevirkende kraft, men det er mulig det er feil

 

 

Men det stopper ikke der. Per Kristian Foss syntes ikke at dette var nok! I Norge er det jo vanlig at lover bare gjelder for framtida. At en lov ikke skal ha tilbakevirkende kraft er en selvfølgelig del av rettssikkerheten. Men i denne saken mente finansministeren det var nødvendig med et unntak. Han foreslo i fullt alvor at den nye skattefritaksregelen for aksjeselskapers inntekt fra aksjer, skulle gis tilbakevirkende kraft fra 26. mars 2004!

 

Og tro det eller ei: Både SV, Ap og Sp syntes dette var så fint at de stemte for at loven skulle gjelde fra åtte månedet før den ble vedtatt!

 

I flere valgdebatter – som riktignok ikke har fått medieomtale – har jeg spurt de kommende regjeringspartiene om hvorfor de gjorde dette. Hittil har jeg ikke fått svar.

 

Som allerede nevnt: Dette får ingen direkte betydning for hjelpepleier Kari Jensen og hennes kolleger ettersom de ikke har organisert seg som aksjeselskap. Men for RIMI-Hagen er det helt annerledes. Han gjorde nemlig et skikkelig kupp da han i fjor solgte aksjene i ICA-konsernet. I følge medieomtalen i fjor høst ble gevinsten på rundt 6 milliarder kroner. Da Hagens familieselskap Canica AS solgte, var dette skattepliktig med 28 prosent.

 

Hagen må derfor ha vært spent på om Per Kristian Foss ville få med seg et stortingsflertall på å gjøre de 6 milliardene skattefrie. Det er jo ingen dagsligdags affære at Stortinget vedtar at en ny lov skal ha tilbakevirkende kraft.

 

 

 

 

 

 

 

Så jeg stiller meg sterkt i tvil til at du må betale avgifter for 5seter hvis du kjøper en s4 som har noen år på nakken. Men det er sikkert noen her som har god peiling på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig de kan forandre diverse lover (unntak), men at de kommer til å endre varebil-reglene med tilbakevirkende kraft har jeg INGEN tro på.

Husk at de nye varebil reglene har jo allerede vært siden slutten av 2001 (jan. 2002?), og skulle de fått noen tilbakevirkende kraft burde dette vært gjort med en gang og ikke 4-5 år etterpå.

Ser man på lastebil reglene som ble omgjort (fartssperre) på alle biler registrert som lastebil, da type store amerikanske 4x4 biler som Excursion osv, så får disse fremdeles lov til å være lastebiler men må som sagt ettermontere fartssperre slik som "ordentlige" lastebiler har.

(Hvilket neppe er noe pluss, men man slipper i det minste avgiftene som personbil).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var da endelig godt å lese:)

Da er det vel "fortsatt" trygt å kjøpe eldre stv da....

 

var litt i tvil selv.....men men vet jo aldri hva disse stortingsfolka finner på: eek :

 

kompisen min er sikkert bare lei av at jeg har orntli motor: smil :

og fortsatt vil ha det i min neste bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.