Anbefalte innlegg

har noen spørrsmål ang sveising av bakluke Golf2..

fikk nyss om att jeg ikke burde(MÅ) sveise men kunne bruke sixaflex å skru plata så sparkle med glassfiber å sparkel... noen som har trua på dette ???

alle skjønner hva jeg mener nå?? hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt fordelen med å gjøre det på den måten du forklarer. Det enkleste er å punkte på ei plate tett i tett rundt så slipe ned for så å sparkle, hvis ikke ender du bare opp med å bruke enorme mengder med sparkel for å få overgangene til å flukte. Husk å behandle innsiden av luka når du har sveist med hulromsbeskyttelse. Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter definitivt forslaget om å lime plata Lim den da på innsiden av luka. Bruk lim beregnet for slikt. Veit foreksempel oppretterne på jobben har såkalt karosserilim, men finnes sikkert mange typer.

 

Fordelen med dette er såvidt jeg ser det at det ikke slår/bulker seg slik det gjør da man sveiser og sliper. Tinner du skjøten i tillegg til liming bør du iallefall være forsikret mot rust. Eneste aberet med tinning er at plata da må varmes noe.

 

Sveiset på min egen, men tilgjengjeld ble det en del sparkling pga at plata slo seg. Det vil jeg tro du unngår med lim.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart en fordel og lime i stedet for og sveise ja.. men bruk lim som er beregnet for dette.

kommer til og bruke lim på videre prosjekter selv.. der hvor det går da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man buttskjøter plata så kan man sveise korte skjøter om gangen for så å slipe med en gang (mens sveisen fortsatt er varm) da unngår du problemet med at plata slår seg. Man buttskjøter bare der dette er nødvendig F.eks tvers over profiler og lignende. Der du har lange sveise skjøter (som du jo får når du skal sveise bakluke på golf 2) så lønner det seg å false ned kanten med ei falsetang som falser ned 1mm,da legger du bare den nye plata oppi false kanten å setter først punkt med lang avstand for så å punkte tettere å tettere etterhvert. (uten å helsveise). Når du da har sveist ferdig kan du fylle fuga (som ikke helsveist) med f.eks RLS, dette er en ovatrolbasert flytende ruststopper. RLS`n har den evnen at den penetrerer godt i plateskjøter. Når dette har tørket, fyller du den lille fuga som er igjen først med glassfiber sparkel så med vanlig sparkel. Det er mulig dette tar lenger tid enn å lime på ei plate fra innsiden, men så blir også resultatet desto bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen med dette er såvidt jeg ser det at det ikke slår/bulker seg slik det gjør da man sveiser og sliper. Tinner du skjøten i tillegg til liming bør du iallefall være forsikret mot rust. Eneste aberet med tinning er at plata da må varmes noe.

 

 

 

Man får ikke tinnet på andre siden av plata hvis man først har limt den, plata kommer til å bli så varm ved tinnarbeidet at limet på baksiden bare kommer til å brenne opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får ikke tinnet på andre siden av plata hvis man først har limt den, plata kommer til å bli så varm ved tinnarbeidet at limet på baksiden bare kommer til å brenne opp.

 

OK...korttenkt av meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja så testa jeg detta her da med det å lime,

slipte å kappa plata sykt å tilpassa den så mnøye jeg klarte, limte den fast med Sixaflex. Da la jeg masse sixaflex på innsiden på plata klemte den inntill, la sixaflex oxo på utsiden (tynt lag), lot detta tørke, la på glassfiber sparkel(grønn type,fin) så polyster sparkel(fin)... har igjen å slipe den fin , men trur jaggu detta blei knall bra, trur jeg kan anbefale de som skal sveise luka att detta funker....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikaflex er jo elastiskt etter det har tørket. når du da smelle rigjenn bakluka eller spiller høy musikk så kan du risikere at sparkelet sprekker opp hele veien rundt der plata ligger. pga vibrsjoner og den plata di ikke er 100% stum. så dette bør nok sveises for og få det holdbart. holder med noen punkter og så tinne resta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

la sixaflex oxo på utsiden (tynt lag), lot detta tørke, la på glassfiber sparkel(grønn type,fin) så polyster sparkel(fin)... har igjen å slipe den fin , men trur jaggu detta blei knall bra, trur jeg kan anbefale de som skal sveise luka att detta funker....

 

Kan nesten garantere deg at sparkelen kommer til å sprekke når du legger den uten på lim. Har enda tilgode å se en sparkel som er beregnet til å herde rett på lim. All sparkle skal herde rett på rent metall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.