Golf II høres ut som et fly og sperrer på 4500rpm

Anbefalte innlegg

Edit: Bilen det er snakk om er en 1991 Golf II 1.8 GL (RP - monojet)

 

 

Bytta topppakning i dag.. trodde alt var i skjønneste orden..

 

 

men nei da.. fått sammen alt igjen, og bilen høres ut som et jetfly når jeg drar på og bilen butter på 4500rpm.. nytter ikke å få den høyere opp på turtall..

 

 

bytta og topp i samme slengen, fordi jeg hadde en gåen eksosventil i gamletoppen..

 

 

uansett.. den går helt fint og reint på tomgang.. men det er under pådrag problemet kommet (høres ut som jeg kjører uten noen form for luftfilter)

 

 

 

sleit litt med regreima.. det må jeg innrømme.. satte på igjen kammen, og var litt "kjapp" og glemte litt av simringen mot regreimhjulet.. sleit da litt med å få dette til å passe igjen..

 

 

 

kan det være at jeg har missa noen tenner på regreima etter dette problemet med den?

 

 

eller er motoren ferdig og klar til kast?

 

 

 

 

 

Mvh

 

Dan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville først å fremst sjekket at reima står rett.

sjekk også tenningen.

 

Har vert borti at reima hyler om den er for stram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville først å fremst sjekket at reima står rett.

sjekk også tenningen.

 

Har vert borti at reima hyler om den er for stram.

 

 

reima lager ingen lyder den :)

 

 

men har nå merka at den tenner når innsugsventilene er åpne...

 

stygg lyd.. og det kommer eksos ut "monojetgasser'n"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka at du ikke har huka reima 180 grader feil? Veiva tar to runder for hver runde kammen tar, så selv om tenningsmerkene stemte kan det tenkes at stempelet i syl.1 var i bunn istedet for topp. Jeg er veldig usikker på om motoren i det hele tatt greier å gå når den er huket så feil, men du kan nå sjekke det. Se at stempel nr.1 ligger helt på topp når motoren står på 0.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kansje det du.. at det står 180grader feil...

 

 

kåla skikkelig på slutten når jeg drev med dette og var lei..

 

 

skal få satt opp igjen merkene riktig mot hverandre.. må vel ikke av med regreim for dette? finnes det kikkehull til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kansje det du.. at det står 180grader feil...

 

 

kåla skikkelig på slutten når jeg drev med dette og var lei..

 

 

skal få satt opp igjen merkene riktig mot hverandre.. må vel ikke av med regreim for dette? finnes det kikkehull til dette?

 

Hmm, fant noen logiske feil på det forrige innlegget mitt. Om alle oppmerkinger stemmer 100% er det ingen mulighet for å huke 180 grader feil. Dobbelsjekk innstillingene dine du, inkludert fordeleren så regner jeg med du finner at ting er stilt litt feil. Sjekk også at alle vakuumslanger er koblet riktig sånn at tenninga fungerer som den skal.

Forøvrig ser du bare nedi tennplugghullet på syl1 for å se om stempelet ligger på topp når veiva står stilt på nullmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også at alle vakuumslanger er koblet riktig sånn at tenninga fungerer som den skal.

Forøvrig ser du bare nedi tennplugghullet på syl1 for å se om stempelet ligger på topp når veiva står stilt på nullmerket.

 

 

Er ingen vakuumslanger for tenningsjusteringen på disse motorene..

Jeg har tidligere brukt et langt flat-skrujern for å sjekke at sylinder 1 er på topp..

 

Forøvrig er jeg enig med Kay her, du har garantert fått reima feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

regner i grunn med det jeg og! er jo ikke all verden og få lina det opp igjen..

 

 

 

men da syl 1 står TDC. da skal det bare være og sette kamdrevet på rett plass (dvs, merke mot toppen)

 

 

sette alt sammen igjen og thats it? eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veiva på merket, kammen på merket, og ikke minst: tuppen på rotoren skal peke rett mot det lille hakket i fordelerhuset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var tuppen på rotoren jeg gikk etter da jeg måtte stille inn igjen.. den stod mot merket og jeg satte på reima igjen (kammen var mot merket på toppen)

 

 

men får se litt på det i aften!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var tuppen på rotoren jeg gikk etter da jeg måtte stille inn igjen.. den stod mot merket og jeg satte på reima igjen (kammen var mot merket på toppen)

 

 

men får se litt på det i aften!

 

Du må ikke bruke merket i fremmkant på kammhjulet. Men det er du kanskje klar over? Det er et innslipt 2-3mm bredt spor i bakkant på reimhjulet som skal flukte med overkant av toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukte merket på baksiden av kamhjulet.. som jeg satte mot framsiden av toppen...

 

 

så den trur jeg at ble riktig

 

 

men som du sier.. er merker i framkant og.. står 0 og 1 der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kikka og herja litt i dag.. ser ut til at det er 2 tenner feil..

 

 

 

men.. en annen ting..må man av med alle deksler osv for å se merket på veiva? utrolig trælsomt ettersom jeg har servo :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner det samme merket på svinghjulet også. Du ser det gjennom et hull i girkassa som en strek eller en 0, og den skal gjerne stilles opp mot et merke i hullet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei.. så det vil si at jeg stiller merket på svinghjulet rett opp.. og kamhjul mot toppen som før.. da skal det være rett? er vel ikke mer mikkmakk å stille inn da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei.. så det vil si at jeg stiller merket på svinghjulet rett opp.. og kamhjul mot toppen som før.. da skal det være rett? er vel ikke mer mikkmakk å stille inn da?

 

Vel, du må jo selvsagt sjekke at fordeleren i tillegg er stilt riktig som nevnt tidligere. Når alt er justert som det skal og strammehjulet til regreima er strammet til drar du motoren rundt en runde eller to og kontrollerer oppmerkingen på nytt, bare for å være sikker. Da skal nok ting funke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da får man prøve i det i morgen :) får ikke gjort mye i dag gitt : bh :

 

 

det er 3 hjul regreima er innom? kamhjul, veivhjul og oljepumpe/rotor hjul?

 

 

redd det blir en del demontering.. får jo ikke dreid rotorhjulet uten å fjerne detta berømte dekselet da :( og da må servo reim og dynamoreim av).. samt hjula til dissa på veiva :(

 

 

får det nok til shø! takker for all hjelp hittentil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge autohidden kan denne motoren ha merke både foran og bak på kamhjulet.

Rett meg hvis jeg tar feil, men her har du hvertfall ett par tegninger på hvordan merking skal være... (på begge utgaver)

 

regreim17qb.jpg

 

&

 

regreim20im.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer nok det. men "trur" jeg skal bruke det bakre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det i orden :) kjøpte meg ei ny reim (den som satt der har sitti der siden bilen var gått 75 000 (nå har den gått 200)) .

 

var 4 tenner feil ut i fra hva jeg kunne se! nå funker den som bare det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.