#1 Skrevet Juni 7, 2006 Som tittelen sier.. Hva er trikset for å få demontert di øvre bærearmene i multilink systemet?? Det sitter jo værre enn fanden selv.. Vi har prøvd å varme, har prøvd hammer, vektstang og sånn derre trykk meisel.. Det sitter.. For de som kan dette så er det bl.a den gjennomgående låsebolten bl.a som er problemet.. Mutteren kom av fint som bare det.. Men bolten ser ut til å ha helt eller delvis rusta\irra fast.. Brukt plenty mengder 55-6 .. Resultat, 4 nye bærearmer bestillt pg.a vi har ødelagt belgene på di to første, andre sia har jeg ikke starta på enda.. Kom med forslag eller løsning.. Haster 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 7, 2006 Som tittelen sier.. Hva er trikset for å få demontert di øvre bærearmene i multilink systemet?? Det sitter jo værre enn fanden selv.. Vi har prøvd å varme, har prøvd hammer, vektstang og sånn derre trykk meisel.. Det sitter.. For de som kan dette så er det bl.a den gjennomgående låsebolten bl.a som er problemet.. Mutteren kom av fint som bare det.. Men bolten ser ut til å ha helt eller delvis rusta\irra fast.. Brukt plenty mengder 55-6 .. Resultat, 4 nye bærearmer bestillt pg.a vi har ødelagt belgene på di to første, andre sia har jeg ikke starta på enda.. Kom med forslag eller løsning.. Haster Jeg har akkurat skifta disse staga på passaten til dama og da måte jeg borre ut den en bolten. 10mm borr passer perfekt:) borr med en mindre bor først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 7, 2006 Er jo som regel varme som er tingen da....har du brukt skikkelig med varme? Type skjærbenner? Funker dårlig med propan som regel.....varme til det gløder! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 7, 2006 Bruk trykkluft meisel og banke på godset på utsiden av bolten først deretter setter du meiselen på bolten og banker den ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 7, 2006 Når de boltene sitter så sitter de ofte VELDIG! I så tilfelle er eneste løsning enten å borre ut mesteparten av bolten for så å slå ut resten med dor, eller varme med skjærebrenner og vri og banke på bolten, men da smelter naturligvis gummimansjettene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 7, 2006 Sjekk denne tråden min, http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=53622 så får du en ide hva som må til. Ta ut hele fjærbeinet ved å løsne de øvre bærearmene innerst. Skjønner hva du sliter med, for å si det sånn. Banke er ingen vits i, ender bare med å ødelegge noe, men det har du allerede merket, skjønner jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 7, 2006 Jeg fikk nettopp hjelp til dette, det som ble gjort var å få kjørt rundt bolten med muttertrekker (luft), og banka den ut med slegge mens trekkeren kjørte den rundt. Varm eventuelt som f... før du gjør dette, kjøl gjerne fort ned igjen med tørris eller noe annet kaldt når det er glovarmt. Drittkonstruksjon... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 4, 2006 Ben, hvordan fikk du ut bolten til slutt? Har prøvd nå selv men får ikke løsnet bolten, vurdere å kjøpe KLANN verktøy men det koster 5000. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 4, 2006 Vi borra ut bolten, gikk heligvis bra, ikke å anbefale i tilfelle det går galt.. skal bytte på venstre siden nå pg.a eu kontroll, blir nok å gjøre det samme der.. Nytt borr, god drill, smøreolje og en stødig hånd... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 4, 2006 Da har det blitt mange pauser i dag og har nå endelig fått ut bolten på venstre side. Brukt 1/2 boks med 556 1 stk. sleggehammer 1 stk. 17mm m/forlenger 1stk. skrutvinge Først fikk jeg bort alt av møkk rundt bolten, sprayet så på 556 og lo det stå 10-15 min. slo så med hammeren 5-10 ganger også prøvde å lirke på bolten. og brukte skruetvinga. Tror jeg gjentok dette 10-12 ganger så var bolten ute. Så nå gleder jeg meg til høyre side 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 4, 2006 Jeg fikk nettopp hjelp til dette, det som ble gjort var å få kjørt rundt bolten med muttertrekker (luft), og banka den ut med slegge mens trekkeren kjørte den rundt. Varm eventuelt som f... før du gjør dette, kjøl gjerne fort ned igjen med tørris eller noe annet kaldt når det er glovarmt. Drittkonstruksjon... Ett annet godt triks på denne bolten er å ta baufila og sage av hodet på den. Så setter du på igjen muttera i andre enden og skrur bolten ut ved hjelp av denne. Når du har kommet til bunnen på gjengene på bolten, så har den kommet så langt ut at det går greit å banke den ut med en dor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 4, 2006 Ett annet godt triks på denne bolten er å ta baufila og sage av hodet på den. Så setter du på igjen muttera i andre enden og skrur bolten ut ved hjelp av denne. Når du har kommet til bunnen på gjengene på bolten, så har den kommet så langt ut at det går greit å banke den ut med en dor. Tenkte på det samme men, det er ikke lett å slå innen fra og ut. Ser på bolten at det er mye rust midt på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 4, 2006 Da er jeg ferdig med høyre side og denne bolten satt ikke. Så Høyre side skiftet jeg begge øvre på ca 1/2 time noe som Møller skulle ha ca 5000 for (inkl deler). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 4, 2006 Funka med varme fra skjærebrenner hos meg Bankinga resulterte selvsagt i bøyd bolt, og måtte skaffe nye, men varme gjorde i hvert fall susen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 19, 2007 Akkurat bytta alle 12 delene i forstillinga mi, og endte med å borre halvveis inn boltene.. Borra med 8mm borr til slutt, varma godt og brukte en slagdrill (wurth) som jeg satt på kun banking og funka som f.... Prøvde mye rart før det men ingenting som fikk rikka boltene.. hadde sikkert ikke vært bytta før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 19, 2007 varme og vold virker å være riktig ingrediens på dette.. eneste jeg vet er at om man kjøper en bil med multilink så kan det lønne seg å bytte de øvre boltene med en gang om de er mulige å løsne på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 19, 2007 Ta en stor slegge, slå ca 40 2 håndsslag, der etter ta en dor og dunk som faen, når du nærmer deg slutte pass på, nok av dem som knekker enden og da må du kjøpe hele dritten nytt.. Dårlig forklart.. hadde plutselig drukket mange øl. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 20, 2007 Brukte inndukskjonsvarmer gikk lettere en jeg hadde trodd. Men når jeg leser slikt gruer jeg meg igrund til og gjøre det på egen bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...