Bygge om fra 2,3 90 quattro (4x108) til 5x112

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan sakl jeg bygge om fra 2,3 90 qattro til 5x112?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytt nav evt hele fjørbein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har delte fjærbein, kan du plukke deler fra en S2 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det bare er 5x112 du skal ha, og ikke bremser. Kan du bare bytte spindel. De skal ha like lagre. Men lurer på om det ikke forskjellig "innpress" på spindelene! Noe som jo gjør at sporvidden endres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det bare er 5x112 du skal ha, og ikke bremser. Kan du bare bytte spindel. De skal ha like lagre. Men lurer på om det ikke forskjellig "innpress" på spindelene! Noe som jo gjør at sporvidden endres.

Må nå vel helst ha med bremseskiver med riktig boltsirkel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nå vel helst ha med bremseskiver med riktig boltsirkel?

 

Jau det er jo greit det og: rolleyes

Men du har vel en B4 quattro?, den er det 276mm skiver framme på.

Det er samme som på S2. mao trenger du bare bytte spindel og da skive.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jau det er jo greit det og: rolleyes

Men du har vel en B4 quattro?, den er det 276mm skiver framme på.

Det er samme som på S2. mao trenger du bare bytte spindel og da skive.

90 kom aldri som B4. Ble erstatta av S2'en i 92 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det vil si at det finnes kun 306 orginale etter 1992? det har jeg vondt for å tro. mener å ha sett b4 90

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det vil si at det finnes kun 306 orginale etter 1992? det har jeg vondt for å tro. mener å ha sett b4 90

Ble kun produsert 306 S2 sedan ja. Ble litt usikker akkurat når produksjon startet og sluttet nå men..

 

S2 Coupe kom med 'snute-fronten' allerede i 1990.

80 Sedan fikk den i 92.

RS2 og 'vanlig' Coupe er vel iallefall produsert frem til '96, mens cabben slutta vel i 2000.

 

Siste Audi 90 ble produsert i 1991, som b3/typ89 med 'flat-fronten'.

 

Litt sånn sporadisk informasjon. Skummelt hvor fort man glemmer ting :(:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B4 med 2.8 V6 ble solgt som Audi 90 i USA frem til 1995, så de finnes forsåvidt, bare ikke i denne verdensdelen.

 

Her i Europa var alle B4 Audi 80, S2 eller RS2.

 

Sjekk om det går å bare bytte nav. På B3 med 10v-motor tror jeg ikke det går, da de har 75 mm hjullager mens de med 20v og S2 har 82 mm hjullager. Om alle B4 har 82 mm vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B4 med 2.8 V6 ble solgt som Audi 90 i USA frem til 1995, så de finnes forsåvidt, bare ikke i denne verdensdelen.

Men US-90 var vel ikke likedan som vår?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, USA-90 B4 er stort sett identisk til den Europeiske (verdens) 80 2.8E, USA-bilen fantes både med 5-trinns og automat i både fwd og quattro-versjoner. De hovedsaklige forskjellene er kosmetiske, for å tilpasses andre krav til lys og støtfangere i USA og Canada.

 

Såh, over til bremsestørrelsene, det er litt misforståelser ute og går. 90 20V, Coupe 20V og S2 3B bruker 276 mm skiver, hhv. med 4x108 og 5x112. Begge disse er altså B3, 20V fantes også både som fwd og quattro.

 

Av B4-modellene så har 80 V6, Coupe V6 og Cabrio V6 280 mm skiver med 4x108, dette gjelder både 2.6E og 2.8E, mens S2 ABY bruker 280 mm skiver med 5x112. Jeg kan ikke huske akkurat nå om 80 Competition (2.0 16V quattro) bruker 256mm eller 280 mm skiver.

 

Bremsecaliperen er den samme på alle disse modellene, og heter Girling 60, populært kalt G60.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du har vel en B4 quattro?, den er det 276mm skiver framme på.

Det er samme som på S2. mao trenger du bare bytte spindel og da skive.

 

 

Brutter'n har en s2 sedan, godkjent ombygd m rs2 deler/understell/bremser.

 

Spørsmålet gjelder nok en annen bil.. 90 quattro, sent 80-tall: klø :

 

Han er i Dubai for tiden, skal prøve å få litt mer info, hva det er han lurer på nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kun produsert 306 S2 sedan ja. Ble litt usikker akkurat når produksjon startet og sluttet nå men..

 

S2 Coupe kom med 'snute-fronten' allerede i 1990.

80 Sedan fikk den i 92.

RS2 og 'vanlig' Coupe er vel iallefall produsert frem til '96, mens cabben slutta vel i 2000.

 

Siste Audi 90 ble produsert i 1991, som b3/typ89 med 'flat-fronten'.

 

Litt sånn sporadisk informasjon. Skummelt hvor fort man glemmer ting :(:rolleye:

 

Hmm, dette hørtes rart ut, ettersom min coupe quattro 20v ( 7A ) produsert sent '91 ble levert med B4 front fra fabrikk ! :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette hørtes rart ut, ettersom min coupe quattro 20v ( 7A ) produsert sent '91 ble levert med B4 front fra fabrikk ! :confused:

Audi har vel alltid starta modellåret noen måneder før selve årsskiftet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så misforstår folk litt... B4-front allerede fra 1990 gjelder ALL coupe, ikke bare S2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såh, over til bremsestørrelsene, det er litt misforståelser ute og går. 90 20V, Coupe 20V og S2 3B bruker 276 mm skiver, hhv. med 4x108 og 5x112. Begge disse er altså B3, 20V fantes også både som fwd og quattro.

 

Av B4-modellene så har 80 V6, Coupe V6 og Cabrio V6 280 mm skiver med 4x108, dette gjelder både 2.6E og 2.8E, mens S2 ABY bruker 280 mm skiver med 5x112. Jeg kan ikke huske akkurat nå om 80 Competition (2.0 16V quattro) bruker 256mm eller 280 mm skiver.

 

Bremsecaliperen er den samme på alle disse modellene, og heter Girling 60, populært kalt G60.

 

Tror nok du har litt feil her angående B4. Har prøvd litt av dette selv...

 

B4 med 2,8L V6 har 108x4 med 276x25mm skiver og Girling G60 callipere (altså S2 bremser). S2 sedan og avant (B4) har 5x112 276X25mm med Girling G60.

 

Alle andre B4 hadde 256x22mm skiver i første modellår (1991-1992), men ble oppgradert til 280x22mm skiver. Selve calliperen og klossene er den samme på disse, men calliperholderen er forskjellig. Gjelder også Comp Q. (her er det mange som missforstår fordi de tror den har "S2-understell")

 

 

Over til spørsmålet fra trådstarter. Jeg har bygget om min 1987 B3 Quattro til 5x112 med diverse deler. For det meste S2. Det første spørsmålet er om en har delte eller ikke delte fjærbein. Med delte fjærbein bli alt ganske mye enklere.

 

Delte fjærbein:

Forran. S2 hjulagerhus med nav. Samme om det kommer fra Coupe eller sedan. Eventuelt går det an å presse inn nav om du har 2,3 20V fra før. Disse har begge store hjulager, 82mm. Sedan og coupe t89/b3 har forskjellig sporvidde og derfor forskjellig innpress på bremseskivene. Derfor er det enklest å bruke hele hjulagerhuset fra s2 med bremser og alt. Boltene som fester hjulagerhuset med fjæbeinet på S2/B4 er større enn de fra B3/t89, men det er ikke noe problem. Får mere justeringsmulighet for camber. Eventuelt komplett bytte med fjærbein er enklest. Siden S2 bruker større hjulagerhus er det forskjell i ytre drivledd på disse i forhold til de med mindre hjullager. Har du 2,3 20V er dette det samme, men har du ikke det må drivakslene byttes. Da kan det også hende en må bytte flensene på girkassa. S2 bruker 108mm, mens 2,3 20V og en del andre bruker 100mm. Siste post på programmet er bærearmer og stabstag. Mener å huske at du skal kunne brue det originale. Eventuelt kan det byttes til B4/S2-typen stag.

Bak er det ikke fult så omfattende. Her går det greit å bare presse inn S2 nav, men husk at det må komme fra en S2 Coupe. B3 sedan quattro har samme oppygning bak som Coupe, men B4 Sedan/Avant er hel annerledes. Calliperne er også de samme, så en trenger bare nye skiver ved bytte til 5x112 bak.

 

Ikke delte fjærbein:

Omfattende prosjekt! Dette har jeg vært igjennom. Kan forklare mere nøyaktig om det er av interesse. Kort sagt. Komplett bytte av fjærbein, drivaksler, bærearmer, bremser, nav, stabstag osv forran. Bak ble navene fra coupe presset inn i de originale hjulagerhusene. Byttet også bærearmer og drivaksler med flensene inn på diffen. Gled det er unnagjort, men det ble kostende en del mere enn planlagt.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden S2 bruker større hjulagerhus er det forskjell i ytre drivledd på disse i forhold til de med mindre hjullager. Har du 2,3 20V er dette det samme, men har du ikke det må drivakslene byttes. Da kan det også hende en må bytte flensene på girkassa. S2 bruker 108mm, mens 2,3 20V og en del andre bruker 100mm. Siste post på programmet er bærearmer og stabstag. Mener å huske at du skal kunne brue det originale. Eventuelt kan det byttes til B4/S2-typen stag.

Bak er det ikke fult så omfattende. Her går det greit å bare presse inn S2 nav, men husk at det må komme fra en S2 Coupe. B3 sedan quattro har samme oppygning bak som Coupe, men B4 Sedan/Avant er hel annerledes. Calliperne er også de samme, så en trenger bare nye skiver ved bytte til 5x112 bak.

 

 

mvh

Vegard

 

 

såå? det du sier er att om jeg har 2,3 20 fra før. så kan jeg altså bruke orginale drivakslene på s2 navet??

 

har 100mm flens på kassa og s2 understell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller hva? ;P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller hva? ;P

 

Jeg bruker 2,3 20V aksler og S2 nav/hjulagerhus forran og bak, så ja, det fungerer fint:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å grave litt mer.. ;) Om man har orginal 2.3 20v, er det eneste man da trenger å bytte nav og skive foran og bak..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meeeeget interessert i det kommende svaret, da det ikke er mange timene til jeg skal bytte om på min 90 20vQ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å grave litt mer.. ;) Om man har orginal 2.3 20v, er det eneste man da trenger å bytte nav og skive foran og bak..?

Jeg må live opp igjen denne tråden igjen.

 

Det jeg har funnet ut på min bil som er en original 2.3 20v quattro er at du kan ha to typer hjuloppheng. Det er nevnt lenger opp i tråden også. Kommer an på hvilken årsmodell du har. Jeg har 1987 modell, så desverre har jeg ikke delte fjørbein. Så jeg kommer til å trenge masse greier:( Hvis du har etter 1990, så er sjansen størst til at du har delte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine er identiske med S2, det vil si delte fjærbein med kreningshemmere foran og bak, samt stabstag bak.. men det koster jaggu penger, må vel bytte

 

- Skiver

- Nav

- Hjullager rundt om

- Hjullagerhus

- Nye ABS-sensorer?

 

Kommer vel på en 6-7000,- ?

 

 

Nesten så det blir lettere å bytte ut hele fjærbeinet komplett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.