Bygge om fra 2,3 90 quattro (4x108) til 5x112

Anbefalte innlegg

Mine er identiske med S2, det vil si delte fjærbein med kreningshemmere foran og bak, samt stabstag bak.. men det koster jaggu penger, må vel bytte

 

- Skiver

- Nav

- Hjullager rundt om

- Hjullagerhus

- Nye ABS-sensorer?

 

Kommer vel på en 6-7000,- ?

 

 

Nesten så det blir lettere å bytte ut hele fjærbeinet komplett..

 

Jeg kjøpte bare spindler for jeg trodde jeg hadde delte. De kom på 5000,- Så kjøpte jeg nye skiver, mens klossene mine var bra. Lagrene var også brukende, så jeg tenkte å bytte de om noen skulle vise seg å ryke. Merker jo det rimelig greit. Kjøper du brukt, så har man ihvertfall nav og hjullagerhus i samme dritet, men ABS sensorene kan man vel bruke de gamle? Mye greier å bygge om fra hele fjærbein i alle fall:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABS-sensorer fra hele fjærbein passer hvertfall ikke inn i delte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Daaamn... Det også nå da. Ja ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Daaamn... Det også nå da. Ja ja.

 

Tar aldri slutt ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av dere som har 5x112 understell som har lyst å sende meg noen bilder av det på mail? Jeg har noen bilder av mitt eget som jeg skal laste opp nå. Så når jeg har fått byttet på min skal jeg lage en tråd som viser AKKURAT hva som trengs og hvilke delenr de forskjellige delene har, så blir det lettere for nestemann som skal gjøre dette. Håper jeg får anledning til å bygge om dette i begynnelsen av Mai. Men da må jeg ha alle delene på plass til jeg kommer hjem fra jobb i slutten av denne måneden. Det jeg har pr idag er...

 

Felger Brock B1 8,5x17 med dekk.

Spindler foran og bak. Stammer fra S2 qoupe.

Nye Brembo S2 skiver foran og bak

OK klosser foran og bak

 

Det jeg mangler nå så vidt jeg vet er:

ABS sensorer

Akslinger fra nyere 90 B3 2.3 20v (eller S2, men da må jeg ha CV jointene på kassen også.

Bærearmer fra B3 fra 1990--->

Og hvis ikke jeg kan bruke stabstagene (eller hvis ikke jeg har bak), så må jeg ha nye stag også.

 

Noen som kommer på noe mer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke om abs sensorene passer over men de pleier å sitte som et helsike. tipper du kansje kunne klart og redde 2:) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foran sitter de nok fælt, men bak gikk det fint ihvertfall på den ene jeg prøvde på demontere for litt siden. Men om ikke de passer over, så spiller det liten rolle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens bærearmer om jeg ikke kan bruke de jeg har.

Og hvis ikke jeg kan bruke stabstagene (eller hvis ikke jeg har bak), så må jeg ha nye stag også.

 

Hvis du har hele fjærbein fra før av, så passer ikke opphengskula på de nye navene i de gamle bærebroene. Stabstagene skal det dog ikke være noe problem å bruke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så da må jeg ha B3 bærebroer fra riktig årsmodell. Addes til listen.

Gjelder dette bak som foran?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0016.jpg

Jeg har vel ikke stabstag?

De små der er vel det eneste som er. Eller er det noe oppe også? Dette er bare noen bilder jeg hadde fra tidligere. Har ikke mulighet til å se under bilen min nå:(

 

DSC_0022.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tenkte jeg foran jeg da.. De du viser til bak der, kalles faktisk styrestag snodig nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg skjønte det. Tok bare å la inn bildene for å vise hvordan oppheng jeg har bak. Jeg skulle legge inn av det foran også, men nettet er så treigt at det funket ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De stagene der styrer spissingen på hjulet. Ikke ødelegg de om du tar de av, de koster 1500 kroner stykket ;)

 

Du mangler stabstag bak, ja. Dette er festet i lenkearmene, som du heller ikke har.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan dette moddes til da?

Fjærbein fra s2 med staget i fjærbeinet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finner du understell fra 2.3 20v quattro er alt likt som på s2 utenom 4bolt og andre bærebruer forran.. bærebruene på s2 er støpte(stivere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har ikke jeg stabstag bak da?

 

Er vel fordi det først kom i '90?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, på min var det det.. fjernet alt og satte inn komplett s2 understell.. det var likt alt sammen.. også stabstag bak på begge.. min kom i 90 da.. også samme bremser osv som hos s2..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg har 20v, delte fjærbein og ETKA sier at jeg har stabstag også: eek :

 

Da må jeg bare se igjen før jeg uttaler meg. Er det 17mm originalt?

Hvis jeg vil ha stabstag bak, hva må jeg evt bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje det er fjernet engang i tiden på bilen din? hvem veit? ja mener det skal være 17mm.. ikke att jeg har målt.. uansett.. du trenger vel bare de brakkettene, stabstaget og lenkarmene.. se etter om det er hull til lenkarmer i fjørbeinene bak da? om ikke må du frem med drillen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finner du understell fra 2.3 20v quattro er alt likt som på s2 utenom 4bolt og andre bærebruer forran.. bærebruene på s2 er støpte(stivere)

 

Blir desverre litt feil å si det slik. For det du ser bilde av her er en original 2.3 20v quattro. MEN... den er fra 1987. Så det er den første modellen som kom ut. Så hvis man finner en fra 04.90, så stemmer nok det du sier. Men jeg kan altså "bare" finne meg en S2 qoupe delebil, så har jeg alt som trengs. (bortsett fra bærebroene foran som må være fra B3 for å få hjulet på riktig plass i hjulbuen...)

 

Da gjenstår det bare... å finne seg en delebil:(

Men jeg har jo forsåvidt det meste snart da. For uansett skal jeg ha coilovers, så da blir jo ikke S2 fjørbeina brukende, og spindler og riktige bærebroer har jeg fått tak i. Akslinger gjenstår og nå også stabstaget bak...

 

Skal få tak i alt på ett vis.

Er ikke bare bare å finne alt dette her til salgs desverre.

 

Er det noen som kan ta sin S2 opp på bukk og ta noen bilder under?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg har 20v, delte fjærbein og ETKA sier at jeg har stabstag også: eek :

 

Da må jeg bare se igjen før jeg uttaler meg. Er det 17mm originalt?

Hvis jeg vil ha stabstag bak, hva må jeg evt bytte?

 

Skjekk fjærbeina dine, har du fester for lenkearmer i fjærbeina skal du ha stabstag bak. Om stabstaget foran er festet rett i bærearmen fremfor på fjærbeinet via en lenkearm, har du den gamle typen, som ikke har stabstag bak.

 

Det ble forøvrig konkludert i en annen tråd at samtlige typ89 Coupe har delte fjæbein, men de tidligste modellene mangler stabstag bak og lenkearmer.

 

Se vedlagte bilder fra etka for forklaring:

 

1. Bilde er gammel type fjærbein 80\90q (Som sikkert du har, Bjørn-Tore)

2. Bilde er gamme type fjærbein 80\90q\coupe, disse er delte, men har ikke lenkearmer og stabstag

3. Bilde er 'nye' type fjærbein 80\90\Coupe, som er delte med stabstag bak og lenkearmer. Disse er også identiske på S2 Coupe, med unntak at det som allerede er nevt (5bolts nav, hjullagerhus, større festehull til hjullagerhus, tykkere stabstag bak?)

90q gammel fjærbein.GIF

coupe fjærbein gammel.GIF

coupe fjærbein ny.GIF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis jeg kjøper gewinde fra f.eks KW, må det være mulig å få det til så jeg får tilbake med hull til lenkarmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare ha dette klart, går det an å bytte til de "nye" delte fjærbeina uten større mods?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare ha dette klart, går det an å bytte til de "nye" delte fjærbeina uten større mods?

 

Du har altså en coupe 20v med hele fjørbein?

 

Tror du må bytte det ytre drivleddet i tillegg. Dette fordi alle hele fjørbein har 75 mm hjullager, mens delte fjørbein til en 20v har 82 mm lager. Du kan ikke bytte til delte fjørbein fra en std 80 eller 90 for da vil ikke bremsene/skivene passe.

 

I tillegg må du bytte til 19 mm bærekule.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.