Bygge om fra 2,3 90 quattro (4x108) til 5x112

Anbefalte innlegg

Har den gamle typen delte fjærbein, derfor jeg var usikker:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har altså en coupe 20v med hele fjørbein?

 

Tror du må bytte det ytre drivleddet i tillegg. Dette fordi alle hele fjørbein har 75 mm hjullager, mens delte fjørbein til en 20v har 82 mm lager. Du kan ikke bytte til delte fjørbein fra en std 80 eller 90 for da vil ikke bremsene/skivene passe.

 

I tillegg må du bytte til 19 mm bærekule.

Må vel bytte hele akslingene? For splines er mindre på akslingene enn i S2 og 20v (delte fjørbein) drivknutene er innvendig i knutene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med hele fjørbein må man bytte drivaksler ja.:)

For å oppklare har jeg den gamle typen delte fjørbein, men vil ha den nye pga stabstag bak bla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ookei:) Da er jeg med på hvorfor du fikk det svaret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei folkens.

Jeg må opp igjen med dette tema og velger å fortsette på denne tråden fordi det er den jeg har funnet her inne med flest gode svar.

 

Status hos meg nå er at jeg har montert H&R coilovers til B4 limo.

Det jeg har brukt så langt er høyre bakaksel fra B4 2.8 V6. Den hadde rett lengde, og rette drivknuter. Splinet inni spindelen er bare 2cm langt og det virker litt snodig, men har fått målt S2 akslinger og de var like, så det er vel rett da...?

Foran har prøvd å montere B4 akslinger fra en V6. Men de er for korte. Det blir strekk i akslingene og da når de kun så vidt inn i spindelen. Det virker litt rart, men sånn er det. Vile tro de skulle være like på andre B4 i lengde ihvertfall.

 

Jeg bruker mine originale bærebroer og har fått tak i bærekuler med rett dia på akslingen og med to hull til å feste i bærebroene og ikke med 3 hull foran som det er på B4 coupé ihvertfall. De bærekulene jeg har fått tak i foran vil jeg tro er til B3 etter 04.90.

 

Jeg kommer ikke til å bygge om til stabstag bak i første omgang fordi jeg bare vil ha den ned på bakken igjen med driv på alle hjul.

 

Noen som har mer info om hvorfor jeg har feil akslinger og hvilke jeg kan bruke? De må ha rett indre drivknute. Dvs.100mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivakslene du skal ha må komme fra 90 (B3!)\Coupe 20v.

 

B4 Avant\sedan (også s2-utgavene av disse) har jo en helt annen bakstilling (fjærbein, bærearmer og bakdiff) enn hva B3\Coupe har, så de vil jo neppe passe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye frem og tilbake!

 

Selv har jeg et 2.3 20v Coupe chassi - 1989 modell. Etter hva jeg forstår nå, så har 20v Coupe og S2 Coupe like hjullager, men forskjellige skiver og nav ?

 

Stemmer dette ? Er ET likt på S2 og 20v ?

 

I så fall vil jo det å bygge til 5x112 være en enkel sak. Tenker på dette i forhold til å bygge om til RS2 bremser etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20v og 20vt har ikke like aksler foran...er mindre ytre knuter på 20v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20v og 20vt har ikke like aksler foran...er mindre ytre knuter på 20v

 

Hm ? Er like hjullagre på 20v og 20vt Coupe forann. Tenker jeg feil når jeg da mener at det da må være like drivknuter forann også ? Eller ? Står på VagCat.com at 7A og 3B coupe har like "housing" også. Så om da offsetten på bremseskiva er lik, så må det jo være å bytte bare nav og bremseskive ?

 

Bake er mere usikkert ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20v og 20vt har ikke like aksler foran...er mindre ytre knuter på 20v

 

Det stemmer, men splinesen er likt som på S2-navene. Jeg kjører med 20V drivaksler og S2 hjulagerhus/nav.

 

Raymond:

Du trenger bare å bytte nav, både forran og bak. 20v og 20vt har 82 mm hjulager framme begge to. Så lenge du har coupe skal det ikke være noe forskjell i sporvidden heller, så da trenger du bare S2-bremseskiver i tillegg. Bak har t89 quattro og S2 Coupe (ikke sedan/avant) 72 mm hjullager og samme bremser, så da trenger du bare navene og naturligvis bremseskiver.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en B4 quattro sedan. Forstått at bak kan jeg bytte til S2 coupe nav som har 75mm hjullager bak orginalt. Fremme må jeg ha S2 hjullagerhus og 82mm hjullager + nav. Vil et ytre drivledd fra S2 passe på min drivaksel sånn at jeg kan beholde aksel, indre ledd og flens på girkassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig ingen i denne klubben med 5000 medlemmer som har et S2 fjærbein, og et skyvelære ?

På kanten til latterlig at ingen kan gi noen fakta om dette.

 

Om man legger ut målene på S2 komponentene, kan jo folk måle sine egne og ta avgjørelser.

 

Nok en gang; ja til DIY med sticky liste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B4, foran bruk alle komponentene fra en ABY. Bak på B4 quattro kan du bruke A4 quattro

Foran på B4 er sjangsen for å bruke deler fra A4 1.6 en sjangse evnt. passat. Forsøkte å bruke deler fra 1.8, men passet ikke da br.skiva tok i bremse klaven grunnet kortere spindel. Burde sett det: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter denne diskusjonen;

 

Coupe 20V(delte fjærbein) vs S2 Bak;

-Samme hjullagerhus og hjullager. 75mmx42mmx37mm.

-Forskjellig boltsirkel(4-108 vs 5-112). Men samme innpress? Jeg tror ikke det.

-Samme splines? Jeg tror det.

 

Coupe 20v vs S2 forran;

-Samme hjullagerhus og lager. 82mmx42mmx37mm.

-Forskjellig boltsirkel(4-108 vs 5-112). Men samme innpress? Jeg tror ikke det.

-Samme splines? Jeg tror det.

 

Grunnen til at jeg skriver tror, er fordi at jeg ikke fysisk har s2 delene liggende, kun har sett på etka og forum. Men siden ingen med s2 deler vil dele siden erfaringer\målinger så blir det litt mye gjetning!

 

Jeg har Coupe Quattro 20v bakstilling som kan måles og sammenlignes med s2, hvis noen deler sine s2 mål!?

 

Ifølge etka er også rs2 hjullagerhus forran lik s2\coupe quattro 20v.

 

Audi har også valgt å kjøre forksjellig splines på Rs2, ur quattro og s2\coupe. Igjen er jeg ikke helt sikker på om s2 og coupe quattro har samme splines siden jeg ikke har s2 nav.

 

Noen med s2 deler og ett skyvelære?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, og calippere med carriers samt bremseklosser. Så er man der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger bare skivene. Kan bruke samme klosser og calippere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke carriers pga forskjell i størrelse på skivene. Og skal man bytte skiver, så monterer man nye klosser. Men calipperne kan man alltids bruke om man skal spare kroner, men man får jo brukte calippere til under tusenlappen for paret. Og hvis man først hadde tenkt å bygge om hele bilen til S2 understell med fjørbein og full pakke tidligere, så er det vel ikke mange kronene ekstra for calippere for å få den bremsekraften man gjerne bygger om for å få;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skivene har samme omkrets.

Er vel bare at den ene er 4x108 og den andre er 5x112.

Er hvertfall likt størelse på min 2,3 20v og s2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, da har jeg misforstått. Jeg blingser sikkert med S2 vs. noe annet da. Du vinner:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.