Erfaring med plastsveising?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage fester på en framfanger jeg har kjøpt meg. Tenker da om jeg skal finne fester fra en annen fanger i samme plast og sveise på. Men har dårlig erfaring med at sveisen løsner.

 

Tenkte derfor at jeg kanskje heller skulle kjøpe meg epoxylim og sicaflex og feste festet i fangeren. Evt laget et feste av glassfiber å feste.

 

Hvordan ville evt dere gjort det? Skal feste en fanger uten fester i bilen. Må bygge fester i hjulbuene og forran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

plastsveis fungerer bra, men pass på å lage spor, så du får fylt med smeltet plast. Ikke sveise rett på ei flate. Fres et lite spor i plasten og lag spor (kileformet) på hver side av del. Smelt så plastikk inn i kilene. Skal holde bra det.

 

Tror ikke epoxy sitter godt på plastikk da denne kan bli veldig hard, og knekker av. Har ikke prøvd det selv, men bare antar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

plastsveis fungerer bra, men pass på å lage spor, så du får fylt med smeltet plast. Ikke sveise rett på ei flate. Fres et lite spor i plasten og lag spor (kileformet) på hver side av del. Smelt så plastikk inn i kilene. Skal holde bra det.

 

Tror ikke epoxy sitter godt på plastikk da denne kan bli veldig hard, og knekker av. Har ikke prøvd det selv, men bare antar.

 

Nå blir det jo sikkert fester av glassfiber eller aluminium forran. Tenkte da evt å lage spor/grovrubbe plasten. og bruke lim og sicaflex. vet ikke hvor god lim sitte i alu eller glassfiber?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir det jo sikkert fester av glassfiber eller aluminium forran. Tenkte da evt å lage spor/grovrubbe plasten. og bruke lim og sicaflex. vet ikke hvor god lim sitte i alu eller glassfiber?

 

Ville heller sveiset. Lim og sikaflex blir stivt, vet ikke hvordan det takler vibrasjoner og temperaturforskjeller.

Å sveise plast er ingen heksekunst om du har riktig verktøy.

Får du tak i varmluftpistol til plastsveising med tupp til å lage "spor" som nevnt over her er det ingeting som sitter bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, har plastsveiset endel. Men problemet da er jo å finne samme type plast som fangern er i og forme det slik hjulbuene feks er. Hvis jeg lager feste av aluminium så må jeg evt sveise det inn med plast da.

 

Hvordan ville dere festa en plastikkfanger i bilen da? Er ingen fester på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal få fiksa noe på fangeren min nå, og leverte det til en kamerat som er oppretter, men han sveisa ikke, men brukte et spesielt lim(ei tube 600,-) som visstnok herda inn i plasten og forskjellig.. Brukte ikke plastsveis lenger, fordi det var visst så mange typer plast... Men ikke veit jeg...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det som er problemet. Å finne en plasttype som passer i fangern. Kommer til å finne meg noe sånn lim og lage fester i glassfiber. evt stål/alu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å få tak i en fanger du kan ta biter fra, kan jo godt være en med skade.

Eller prøvesveis med forskjellige plastmaterialer et sted det ikke syns.

Er sikkert ikke så vanskelig å finne ut hvilken plasttype som er i fangeren din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står på fangern. Er ABS plast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da må jeg jo også kjøpe mere slik plast og sveiseutstyr. Vet ikke om dette blir solid nok til å holde fangern. Skal lage feste av alu slik at den hviler på det midt på forran. så da trenger jeg egentlig bare noe som holder fangern intil bilen forran. og på sidene. på sidene tenkte jeg å ta fester fra en orginal fanger å sette på. forran så har jeg tenkt på lange skruer bak skiltet. Men vet ikke hvordan dette vil bli.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.