EU-kontroll 1995 S6 2.2T(AAN): CO og lamda trøbbel

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Hadde S6'en min på EU-kontroll forleden. 2'er feil på CO og lamda.

CO: 0.6 % (max lovlig er 0.5%)

Lamda: 1.035 (max er 1.030)

 

Dette skyldes oljeforbruk som er akkurat i grenseland av hva som tolereres. Min bruker vel rundt 0.8-0.9l pr. 1000km. Dette burde vanligvis gå bra, men katalysatorene har takket for seg de også.

 

Er det noen som vet om ett verksted i Oslo som kan "avrunde" måleverdiene i min favør? Jeg er ikke spesielt keen på å gå i gang med en motoroverhaling fordi jeg er marginalt over kravene.

 

Mvh,

Reidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du koblet ut veivhusventilasjonen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke! Regner med det kommer mye uforbrent derfra? (Jeg er litt grønn, så du får unnskylde dumme spørsmål!:o ) Vil de ikke se om jeg har gjort det på kontrollen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort dette på alle mine turbobiler, både for å minske riskoen for tenningsbank og for å unngå masse olje i intercooler o.l

 

Det du gjør er å skru ut slangen fra veivhusventilasjonen (kommer ut fra toppdekslet og går inn i flexislangen rett før turbo) koble på en slange og en flaske. Så stapper du dette ned under ved turboen og ingen ser det :). Husk og propp hullet på innsugsslangen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset! Nå skjønte jeg også poenget med å gjøre det! :)

MEN, jeg har allerede sjekket innsuget for oljesøl. Jeg fjernet slagen fra intercooler til innsuget (der hvor gasspjeldet sitter) og så at det var litt oljefilm, men ikke voldsomt mye. Jeg sjekket derfor turboen også, den er tight og fin. Jeg tviler derfor på det dras inn for mye olje den veien, men det kan jo være nok til at det akkurat tipper over grenseverdiene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei folkens.

 

Min bruker vel rundt 0.8-0.9l pr. 1000km.

: eek : : eek :

 

Hadde min brukt så mye hadde jeg seriøst vurdert en overhaling... min bruker maks en 2/3 desiliter på 7000km som jeg bruker som skiftintervall...

 

jeg vet at det står i "boken" at forbruket kan være opp til 1 liter pr 1000km, men det der må være noe Audi gjemmer seg bak i tilfelle dårlige motorer eller noe : rolleyes

 

Just my $0.02 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg fikk samme resultat på CO :( men Lamda verdiene var fine. Min bruker ca 1l olje på 12 000 km. Har hørt at MERGI produktene skal kunne senke CO utslippet, men har ikke prøvd dette selv enda. Sjekk ut http://www.mergi.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: eek : : eek :

 

Hadde min brukt så mye hadde jeg seriøst vurdert en overhaling... min bruker maks en 2/3 desiliter på 7000km som jeg bruker som skiftintervall...

 

Just my $0.02 :)

 

Sant nok, men er redd/tid penger ikke strekker til akkurat nå. Hva ville du i så fall begynt med? Tenkte kanskje å dra til Sverige og få byttet ventilstamme-pakninger. Tviler i midlertig på at dette vil hjelpe så mye da jeg ikke ser noe røykpuff når jeg starter bilen. Frykter vel egentlig at det er oljeskraperingene som er slitne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg fikk samme resultat på CO :( men Lamda verdiene var fine. Min bruker ca 1l olje på 12 000 km. Har hørt at MERGI produktene skal kunne senke CO utslippet, men har ikke prøvd dette selv enda. Sjekk ut http://www.mergi.com

 

Takk for tipset! Kanskje det hjelper nok til å få meg igjennom kontrollen...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha en 5-6liter igjen på tanken og hell på 6liter e85 alternativt 3-4liter rein etanol. Da skal du få fin og ren forbrenning ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du koblet ut veivhusventilasjonen?

 

 

OT: hva er hensikten med å ha den inn på innsuget som org?

Gjør ikke noe å fjerne den alså?

(gjøre det du sa...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hensikten med å ha den der er for at bilen skal forbrenne oljedampen og ikke slippe den i friluft. Er vel egentlig ikke lov å slippe den i friluft, men har aldri hørt eller erfart noen som har sagt noe på det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du seriøs når det gjelder E85? Jeg kjører på, så lenge det ikke er stor fare for komplett motorhavari. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er seriøs, men du burde ikke dra ut å grisekjøre etterpå, fyll full tank etterpå og alt er i orden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

* Ny O2-sensor er billig på Biltema, og kjapp å bytte. Gir både lavere forbruk og bedre ytelse (selvopplevd) på en eldre motor. 'De' sier at skiftintervall bør være ca. 100'km..

* Katter _bør_ ikke være problem å unngå, er mange her som kjører tomme slike med pene tall.

* Varm motor er alltid bra ved CO-test (Ordentlig varm, ikke noe pinglekjøring..)

* Oljeskift skader heller ikke..

 

Hadde selv blårøykpuff ved oppstart før jeg overhalte toppen, nå er det 'ikkenoe' men den bruker fortsatt endel olje. Går gjennom EUtest uten problemer.

Ved 'motorbremstesten' kom det ingenting før heller, så det er nok ingen bra test for å sjekke slitasje på ventiltetninger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips folkens! Så de selger E85 på Statoil på Storo. Blir en tur innom der før etterkontrollen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til!!!

 

PS! Hold oss orientert om resultatene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folkens.

 

E85 = avgass killer!

 

Hadde EU-kontroll på kjerra i dag. Den gikk glatt igjennom. :)

Fyllte 25 liter E85 på tanken i går, var vel igjen 9 liter bensin fra før. Kjørte også en god runde for å dra den nye blandingen gjennom systemet.

 

Resultatet ble at CO målingen dalte fra 0.6% til UTROLIGE 0.02%. Det er 30 ganger lavere enn med vanlig bensin på tanken. Fikk ikke måleverdien på lamda målingen, men de nevnte ikke den i det heletatt.

 

Bilen gikk utrolig fint på E85 blandingen, ingen bankelyder eller fusking. Litt av draget i kjerra forsvant, men ikke urovekkende mye.

 

Hva sier Audi om E85 på AAN motoren? Skulle nesten tro det var mulig å kjøre med ren E85? Spørsmålet er vel om pakninger o.l i drivstoff systemet takler E85 over lengre tid. Og hva med selve motoren?

 

Etter sjekken fyllte jeg resten av tanken med 98, topper også opp etterhvert som jeg tømmer den nå. Ingen vits å dra igjennom mer E-stoffer enn nødvendig! ;)

 

Føles godt å ha lurt EU-byråkrati! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folkens.

 

E85 = avgass killer!

 

Hadde EU-kontroll på kjerra i dag. Den gikk glatt igjennom. :)

Fyllte 25 liter E85 på tanken i går, var vel igjen 9 liter bensin fra før. Kjørte også en god runde for å dra den nye blandingen gjennom systemet.

 

Resultatet ble at CO målingen dalte fra 0.6% til UTROLIGE 0.02%. Det er 30 ganger lavere enn med vanlig bensin på tanken. Fikk ikke måleverdien på lamda målingen, men de nevnte ikke den i det heletatt.

 

Bilen gikk utrolig fint på E85 blandingen, ingen bankelyder eller fusking. Litt av draget i kjerra forsvant, men ikke urovekkende mye.

 

Hva sier Audi om E85 på AAN motoren? Skulle nesten tro det var mulig å kjøre med ren E85? Spørsmålet er vel om pakninger o.l i drivstoff systemet takler E85 over lengre tid. Og hva med selve motoren?

 

Etter sjekken fyllte jeg resten av tanken med 98, topper også opp etterhvert som jeg tømmer den nå. Ingen vits å dra igjennom mer E-stoffer enn nødvendig! ;)

 

Føles godt å ha lurt EU-byråkrati! : rock :

 

 

sinnsykt bra. da veit jeg hva jeg skal gjøre. er det bygd eksos på bilen din???

 

jeg har 3" fra turboen og ut uten cat og lurer på om det vil gjelpe noe med E85

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bygd eksos på bilen min. Helt orginal, men jeg har fått bekreftet av Møller at katalysatorene ikke virker lenger. Opprinnelig CO måling var 0.6% både FØR og ETTER "kattene".

 

Jeg er derfor rimelig overbevist om at du vil klare EU-kotrollen hvis du kjører samme opplegg som meg. Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så resultatet. Kan jo tenkes det var en skrivefeil og at de bommet med én null, men det spiller allikevel ingen rolle da 0.2% er langt under kravet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult! greit å vite at de har det i norge, visste ikke det jeg, slipper å bli tatt for "SPRIT-SMUGLING" fra sverige da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo nesten for utrolig... Jeg har skaffet meg 0,5 l MERGI og er spent på hva resultatet blir... Kan jo kombinere for å være 100% sikker. Noen som vet om E85 er å oppdrive noen plass her på sør-vestlandet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MERGI gjør underverker det også. Første EU jeg hadde bilen min på surva de på avgass. Katalysatoren min er død! Fikk akkurat skravla igjennom bilen. Det var jo fredag, og sol og sommer og sånn sa de. :)

 

Kan ikke se noen grunn til at katalysatoren skal bli noe bedre på to år, men med MERGI på tanken ble det ikke kommentert avgass engang på den andre EU-kontrollen jeg hadde bilen på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.