#1 Skrevet April 29, 2004 Var ute på pølse patrulje i stad, og gav på litt bortover...ut første, gira til andre, nåla hoppa til 5000 o/min og spant videre til 6500 o/min, og gira til 3 hvor den så spant videre, inn med clutchen, tok det med ro, og alt gikk som vanlig, vanlig drag på bilen. Virket som dette kun var ved pådrag, at ett eller annet ikke hang med i svingene, og slurte med gassen i bånn. Lurer på om dette kan være clutchen som holder på å ta kvelden. Noen tips? Virker som clutchen tar "normalt" ellers når jeg kjører, og har ikke vært borti dette tidligere når jeg har kjørt... Tips og ideer mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 29, 2004 Dette var med motoroiltemp på mere enn 80grader regner jeg med.. Det høres ut som om clutchen din kan holde på å ta kvelden ja. Hadde symptomene på 200'en etter at jeg trimmet den.. Forsvant etter clutch-bytte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 29, 2004 Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård Dette var med motoroiltemp på mere enn 80grader regner jeg med.. Det høres ut som om clutchen din kan holde på å ta kvelden ja. Hadde symptomene på 200'en etter at jeg trimmet den.. Forsvant etter clutch-bytte.. Jeg har skjelden eller aldri olje temp eller kjøleveske temp over 80 grader, (Defekt termostat) men satte fingeren ned i olje påfyllinga og kjente først, selvsagt..Da er det vall kanskje bare å få kjøpt inn en clutch, og sette igang..har aldri byttet clutch, så vet ikke hvor mye jobb det er..skal spørre noen av gutta om hjelp. Hvor lange virket fa**skapet etter symptomene begynte å dukke opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 29, 2004 Hva mer må byttes enn bare clutch plata? Bør mann bytte hele dritten nedei kassa der, eller hæ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2004 Kan vel være lurt å skifte trykklageret med det samme du har det oppe kanskje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 29, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Kan vel være lurt å skifte trykklageret med det samme du har det oppe kanskje. ER disse delene med i kittene ? Hvem forhandler sachs her til land`? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 29, 2004 Normalt leveres dette som separate deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 29, 2004 Clutchen virker jo den, bare ikke under fullt pådrag. Problemet hvis du slurer er jo at du kan brenne clutchen, så kjør fint. Mekonomen, Bilxtra og Bilspectra har det ihvertfall heroppe. Seriøst, det må finnes noen bilrekvisita-sjapper i Kr.Sand da?! I molde har vi jo mange... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 29, 2004 Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård Clutchen virker jo den, bare ikke under fullt pådrag. Problemet hvis du slurer er jo at du kan brenne clutchen, så kjør fint. Mekonomen, Bilxtra og Bilspectra har det ihvertfall heroppe. Seriøst, det må finnes noen bilrekvisita-sjapper i Kr.Sand da?! I molde har vi jo mange... Mekonomen, biltema, bang og folkestad...f.eks... Men det er han playmo sveisen som har ordnet det næringslivet der til molde, ingen tvil Tankte at skulle mann først bytte clutch, så kanskje få noe som holdt en stund, og som tålte litt, type forsterket clutch..i tilfelle turbo osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 29, 2004 Clutch sett bestillt fra Mekonomen. Må mann "kjøre" inn en clutch? How to?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 29, 2004 Dersom du sjekker Media-delen av forumet, ligger det en video som kalles Clutchen eller lignende. Ikke gjør sånn.. Unngå rivstarter og masse sluring i starten. Bruk fornuft når du kjører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 29, 2004 Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård Dersom du sjekker Media-delen av forumet, ligger det en video som kalles Clutchen eller lignende. Ikke gjør sånn.. Unngå rivstarter og masse sluring i starten. Bruk fornuft når du kjører. For hvor lenge da? Første 500 km? Jau,jau... Fortsetter dette spørs det hvor mye lakk det blir på meg...Planene blir alltid større enn lommeboka... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 29, 2004 Sett bilen i 5'te gir og dra på håndbrekket, slurer den når du da slipper opp clutchen er det bare å bytte den. Hvis ikke kan du bare kjøre til den begynner å slure, men risikoen med det er jo at du kanskje også må bytte svinghjulet. Men tar clutchen din langt ute? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 29, 2004 Opprinnelig postet av Geir M Danielsen Sett bilen i 5'te gir og dra på håndbrekket, slurer den når du da slipper opp clutchen er det bare å bytte den. Hvis ikke kan du bare kjøre til den begynner å slure, men risikoen med det er jo at du kanskje også må bytte svinghjulet. Men tar clutchen din langt ute? Den gjør jo egentlig ikke det..men den slurer når det er litt motstand..Har skjedd ett par ganger, og er jo litt skummelt. Ikke minst kjipt. Har ikke fått prøvd 5.te gir prinsippet, nå funker nå ikke håndbrekket helt etter planene heller, så... Tror det er skrøpelig greier det lille som er igjen. Har jo aldri kjent en helt frisk clutch, så grunnlaget er litt tynt til å si at denne er helt jævlig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 29, 2004 Bytt trykkplata (?) samtidig som clutchen. Fjærene inne den har visstnok en tendens til å bli slitt, så om du bytter alt med en gang slipper du å risikere å gjøre jobben to ganger. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 29, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Bytt trykkplata (?) samtidig som clutchen. Fjærene inne den har visstnok en tendens til å bli slitt, så om du bytter alt med en gang slipper du å risikere å gjøre jobben to ganger. mvh De settene som er rundt forbi, inneholder trykkplate, lammel, og lager. Så det blir jo bytte av full pupp..Bør jo bli temmelig tigth etterpå å kjøre med..gleder meg litt, selv om det egentlig ikke passet med den utgiften nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 30, 2004 Opprinnelig postet av arne jakobsen Jeg har skjelden eller aldri olje temp eller kjøleveske temp over 80 grader, (Defekt termostat) Da er det på tide å bytte termostat. Full gass med kald motor og olje er døden for g-laderen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 30, 2004 Opprinnelig postet av Frode Gulbrandsen Da er det på tide å bytte termostat. Full gass med kald motor og olje er døden for g-laderen.... Termostaten ligger i baksete. Har ventet på denne tannsttangen, for å montere termostaten. Alt skal byttet på verkstedet..Skjelden full gass til sperra..og aldri før den bikker 70 grader..stiger ikke lenger enn 80 grader, med mindre det er kø kjøring, da stiger den til 100, OG til g med kjøleveske temp stiger. Visste ikke at kjølevifta var i live på bilen min, men fant ut at den var det etter en time i kø. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 30, 2004 Oljetemperaturen på min ligger på 60-65 grader, og stiger til 80-110 ved hard kjøring. Har feil på termostaten, så kjøleveska blir sjelden over 80 grader, kun på tomgang/kø. Har termostat liggende, byttes i kveld. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 30, 2004 Min klatrer fort, og ligger vanligvis på rundt 100grader.. Idag var den faktisk oppe i 108 etter noe aktiv kjøring.. *anotherone bites the dust, aha!* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 30, 2004 Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård Min klatrer fort, og ligger vanligvis på rundt 100grader.. Idag var den faktisk oppe i 108 etter noe aktiv kjøring.. *anotherone bites the dust, aha!* 90 - 120 grader er vell egentlig helt normalt..hadde opptil 120 grader på den gamle bilen, ved kø kjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 1, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Bytt trykkplata (?) samtidig som clutchen. Fjærene inne den har visstnok en tendens til å bli slitt, så om du bytter alt med en gang slipper du å risikere å gjøre jobben to ganger. mvh For den jobben er en dritt jobb...Hadde samma symptomene,bytta akk clutchen på a3`n nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 1, 2004 Drittjobb? Nå har ikke jeg bytta kasse, bare plukka ut fra gammelbilen (5'er), og clutchen var bare å trekke av og sette på igjen. Men mulig det er vanskeligere å montere inn i fysisk bil. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 1, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Drittjobb? Nå har ikke jeg bytta kasse, bare plukka ut fra gammelbilen (5'er), og clutchen var bare å trekke av og sette på igjen. Men mulig det er vanskeligere å montere inn i fysisk bil. mvh Altså, gutta med "hjemme verksted" sier det tar ca 1 dag å få montert inn og ut. Må av med fronten på bilen, løsne motoren, og "skil denne frem for å få tak i gearkasse og clutch. Er nok ikke noen enkel jobb,, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 1, 2004 ok, litt annerledes på en oppbrukt coupe gt som ble lagt på siden, skrudde løs kassa og rev den ut mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...