#1 Skrevet Juni 9, 2006 Som tittelen sier: bilen går skikkelig ujevnt på tomgang, men KUN når jeg stopper opp etter å ha kjørt. Dvs når jeg bremser ned i innkjørselen hjemme holder jeg jo clutchen inne og triller ned mot garasjeporten. DA går motoren ujenvt. Vanskelig å beskrive her hvordan lyden høres ut, men det er skikkelig dagga-dagga-lyd. Det som er merkelig er at I DET jeg trykker inn bremsa slik at bilen slutter å rulle, så maler motoren som den skal. Den høres helt fin ut når jeg kjører og jeg kan kjenne litt risting i bilen når den går ujevnt. Første gangen lurte jeg på om asfalten var ujevn. Noen som kan tenke seg hva som er galt? Er snakk om en 90hk tdi som er 110% original. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 11, 2006 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 31, 2006 Gjelder dette også når du slipper ut clutchen i fri (rullende)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 31, 2006 Jess. Har oppdaget at jeg kan stå helt i ro, slippe bremsa å begynne å rulle - til og med da begynner den å riste. Helt uten å røre gasspedalen.. Tomgangs-måler-greie? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 2, 2006 Hmmm..... snodige greier gitt !! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 3, 2006 Er vel ganske sikker på at det er dette jeg har: Ref: http://tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-7.html#h Solving the "Slow-down Shudder" and Other Shudder Issues - Recalibrating the Fuel Quantity at Idle - A VW specific scan tool such as VAG-COM is required for this procedure. With the engine warmed up and running at idle in neutral with all major accessories such as air conditioning turned off, connect the scan tool cable and start the scan tool software. Select engine control module. "Login" using 12233 as the access code. Select "adaptation" and go to adaptation block 1. Note that the display shows a default adaptation value of 32768 and shows the amount of fuel being delivered in milligrams per stroke. (If it does not show this, you are either on the wrong screen, or you have an older ECU that differs slightly - see next paragraph.) The specification range for reported fuel delivery at idle is 2.2 to 9.0 mg/stroke and they normally run best between 3.0 and 5.0 mg/stroke (highly tuned non-stock engines may differ - you'll have to experiment in that case). If you see a number smaller than your desired range, enter an adaptation number that is slightly smaller (say 100 units smaller than where it is now) and "test", to see the effect. Adjust the adaptation number up or down as required to achieve a reported fuel injection quantity as close as possible to your target. It is only possible to adjust within a very limited range using this method but experience has found that it doesn't take much change to make a big effect in the shuddering. Once you get a proper setting, "save" it. Note for '96 Passat and possibly other older ECU variations: The adaptation numbers are in a different range, and you won't be able to get feedback on what you are doing on the same screen. You'll have to flip between "measuring blocks" group 1 and "adaptation" block 1 to see what's going on. Physical adjustment of the upper section of the pump is also possible to recalibrate the fuel quantity but it is strongly recommended that the adaptation method be used first. The physical adjustment method requires the use of a special tool to loosen the special security bolt on the injection pump, then the other 3 bolts that secure the top 2 sections of the pump to the housing (you can leave the upper cover in place - it's movement at the second split that you are after). In addition, this method still requires the use of VAG-COM to ensure that the injection quantity remains in the proper range. THIS METHOD IS NOT RECOMMENDED FOR BEGINNERS. It is a "last resort" to solve an engine that persists in not running correctly despite all other attempts, and which has had major surgery performed on the injector pump, and even then, ONLY if a VAG-COM check finds that the pump is out of OEM specifications (2.2 to 9.0 mg/stroke at warm idle in neutral with all accessories off). CAUTION: Improper physical adjustment of the pump is capable of causing an "engine run-away" condition which will result in severe engine damage. ALWAYS ensure that if a physical adjustment is done, that the adaptation setting for group 1 is at factory default and that after completion of all work, the reported quantity at idle is within factory specifications. Det er ikke aktuelt å banke på pumpa, men første alternativet med VAG-COM kan løse problemet. Men jeg tør liksom ikke prøve på det selv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 3, 2006 Sjekk om det ikke er lekkasje i vakumslangen til bremsekraftforsterkeren. Vet ikke om det påvirker en tdi, men gjør iallefall det på en bensin. Slangene har en tendens te å sprekke i nærheten av koblinger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 14, 2006 Det er ikke aktuelt å banke på pumpa, men første alternativet med VAG-COM kan løse problemet. Men jeg tør liksom ikke prøve på det selv.. Er redd at denne prosedyren ikke gjelder pumpedyser. Noen andre her som kan bekrefte dette ? Hvilket turtall har du påmotoren når den rister ? Hvis så, avviker turtallet da mye fra det normale ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 14, 2006 Har ikke pumpedüse.. Ikke som jeg vet i alle fall Den rister på tomgang, dvs 900-1000\o Har fått meg mobil med videokamera nå, så skal prøve å filme hva som skjer. Har prøvd et par ganger, men da kommer jo selvfølgelig ikke feilen fram 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 14, 2006 Det er jo normalt turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 14, 2006 Turtallet er som det skal være. Er bare motoren som går ujevnt. Har et par dårlige videosnutter.. http://www.sinnsyk.no/vacn/shudder/14092006009.mp4 - På 5sek hører du motoren såvidt. Det er ujevn gange. - På 12-13 sek hører du den i normal gange, da ruller ikke bilen lenger. http://www.sinnsyk.no/vacn/shudder/14092006010.mp4 0-11 sek - Normal tomgang, ruller med clutch ute 15-16sek - bilen stoppet opp, normal motorgange igjen. Det høres mye bedre enn mobilkameraet klarer å gjenskape. Og man kjenner det akkurat litt i rattet/bilen at motoren ikke går jevnt. Turtallet er som sagt helt normalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 8, 2007 kan der lite olje på servoen kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 8, 2007 Bilen er i orden nå. Det gikk over ved litt langkjøring for en tid tilbake. Kanskje jeg blåste ren noen følere evt hele innsuget!? Har ikke blokkert EGR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...