Fjærbein-demontering på A4

Anbefalte innlegg

Holder på å skal bytte hjullager på A4'en, men sliter litt med å få dratt ut bolten som holder disse to kulene.. Virker som den rett og slett er bøyd, så den ikke lar seg skrue ut.

 

Noen som har vært borti lignende, eller har en løsning på hvordan jeg får ut denne på en enkel måte?

DSC00013.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber med samme opplegget for å montere senkesett..

Jeg har fått forslag som:

-Varme godset med acetyl brenner til det er rødglødende og slå med noe hardt..

-Trykklufthammer, bank til det løsner..

-Demontere hele dritten og sette det i hydraulisk presse.. (løsna visst etsteds etter 5 tonn!!)

-Noen har brukt sinnsyke vektarmer i tillegg til store mengder 55-6

 

Mitt råd, noe jeg hadde gjort hadde jeg visst det jeg vet idag, sett bilen på møller og få en fast pris før de begynner så kan de ta problemet.. : bråk : : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å få de til å løsne me å bruke en stor hammer og slå på godset rundt bolten, spes. den lengste delen på midten. Bruk en lang latmannsarm og 16 pipe, du kommer til bolthodet fra baksida. så vrir du littegrann og ser om resten av bolten følger me rundt. Gjør den ikke det må du ikke vri mye! da kan du knekke av hodet, og da står du der....

bare slå litt og vri forsiktig, så pleier den komme litt, så slår du mer og vrir litt til osv....

 

Å varme kan hjelpe veldi bra det, men vær klar over att du fort ødelegger de øvre lenkarmene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett inn en annen bolt i samme dimmensjon, og bruk hammer. funker ikke det, så bruk en større hammer : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke ha av den bolten for å bytte lager

Skru av hele skåla isteden

og ta av demperen etterpå.

 

Ikke vits å ta ut den 100mm bolten så lenge du ikke skal bytte øvre bærearmer

Selv med ny bolt ruster den fast i løpet av kort tid!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett inn en annen bolt i samme dimmensjon, og bruk hammer. funker ikke det, så bruk en større hammer : smil :

 

Etter prinsippet: "liten feil - liten hammer" - "stor feil - stor hammer".

 

HVOR ER SLEGGA?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber med samme opplegget for å montere senkesett..

Jeg har fått forslag som:

-Varme godset med acetyl brenner til det er rødglødende og slå med noe hardt..

-Trykklufthammer, bank til det løsner..

-Demontere hele dritten og sette det i hydraulisk presse.. (løsna visst etsteds etter 5 tonn!!)

-Noen har brukt sinnsyke vektarmer i tillegg til store mengder 55-6

 

Mitt råd, noe jeg hadde gjort hadde jeg visst det jeg vet idag, sett bilen på møller og få en fast pris før de begynner så kan de ta problemet.. : bråk : : bråk :

trenger jo ikke ta av den bolten for å skifte senkesett: rolleyes ,er bare å ta ut demperen for seg selv, 1bolt og 2 muttrer er den ute

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke ha av den bolten for å bytte lager

Skru av hele skåla isteden

og ta av demperen etterpå.

 

Ikke vits å ta ut den 100mm bolten så lenge du ikke skal bytte øvre bærearmer

Selv med ny bolt ruster den fast i løpet av kort tid!

Må nå uansett av med den delen som lageret sitter i.. (heter vel ikke fjærbein lengre) Og da må jo den der i topp løsnes..

 

Den kom dog til slutt, etter myeee banking og CRC!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolten nede på demperen er grei..

Men låse mutteren som holder demperen får jeg ikke tilgang til uten senkeskåla.. Mulig jeg har gjort noe knotete.. Finner utav det imorgen tenker jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite tips: Sett inn bolten med kobberpasta før den monteres igjen. Da er ikke dette et problem når den skal ut neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På generell basis vil jeg anbefale at alle bolter som skrus til skal settes inn med fett, gjerne ett lithiumbasert, som ikke vaskes ut så lett.

 

Har også, der det er varmt, hatt god effekt med glidelakk (Molykote 3402C).

 

Min slik bolt du har slitt med har etter å ha blitt pusset rein, blitt avfettet og lakkert med glidelakk og satt inn med fett, før den kom på plass igjen.

 

Kobberfett er i grunn noe klin å jobbe med, håpløst å få av hvis en griser og sånn, men akkurat her vil jeg kanskje mene det er helt rett.. På hjulbolter bruker jeg bare vanlig fett, det er nok, og en slipper å ha kobberfarge overalt etterpå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klina i den med fett i hvertfall, så får vi se åssen det blir når man skal begynne å bytte fjærer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sliter veldig med denne bolten jeg også!

jeg saget av hodet for å komme lettere til med hammer. dumket på den et par timer uten resultat.. okej tenkte jeg og tokk fra drillen.. har laget et lite hull i den. på med litt større borr men den knakk inni der.. : bh :

hva f*** skal jeg gøre nå? har ikke noe å varme med heller..

det som er igjen av bolten sitter bare i den midtre delen.

 

Edit: Klarte det :)

DSC00072.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og bor fra andre siden så mye du kan og slå den ut med en dor og en stor hammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk til slutt borret gjennom med et 8mm borr. og bankert den ut andre veien.

fikk ikke til å borre helt rett da... tok av 2-3mm et stykke. gjør det noe? det er jo lite slingring når bolten er inne. ligger jo imot godset andre steder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.