Tips ved kjøp av Audi 100/A6

Anbefalte innlegg

Solgte Coupe'n idag, da jeg har behov for en mer "praktisk" bil. Og nå vurderer jeg sterkt Audi 100 (C4) eller tidligste modell av A6 (95-96).

Dette er vel stort sett to ganske like modeller, kun noen mindre forskjeller som f.eks. lykter?

 

Har dere noen tips å komme med når det gjelder disse bilene? Er det noen feil som er "gjengangere", evnt. andre ting jeg bør være oppmerksom på?

 

Hvilke motoralternativ anbefales?

Hvordan er V6-motoren (2,6)? Driftsikker, tørst?

 

Det varierer vel gjerne etter motorstørrelse, men er det noen som vet tillatt hengervekt på disse bilene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg hadde valgt dieselen framfor 2,6 bensin.

Disel er billig og motoren er faktisk kjapp, da tenker jeg på 140 hk.

Jeg kjører dieslen og er storfornøyd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hengervekt er vel 1700 mener jeg på, jeg ville heller valgt 2.8 om du skal ha en V6, sies at det er en bedre motor... Hvorfor ikke heller velge en S? :)

 

Uansett, lykke til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselen er nok den fineste motoren utenom S4/S6, men det er dessverre altfor mange som vet det, så prisene for 140-hesteren ligger ganske høyt. I tillegg, hvis du skal ha en 140-hester så leveres den kun i A6, ikke i 100.

 

VIdere så ville jeg styrt unna 2.6-literen. Ikke nødvendigvis en dårlig motor, men den har ikke mye effekt å by på, da er 2.8 et bedre valg, den har mye bedre bunndrag f.eks., uten at bensinforbruket er nevneverdig høyere. En 2.8 med manuell girkasse går ganske greit også. Ingen S-bil, men ikke veldig langt unna, en 2.8 manuell har faktisk raskere 0-100 tid enn en 2.2T med automat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller velge en S?

 

Ganske enkelt pga pris og forsikring ;)

 

 

Når det gjelder diesel kontra bensin, så hadde jeg nok ikke hatt noe imot å hatt diesel. Men som det allerede har blitt nevnt her, så er dieselen noe dyrere.

 

Nå har jeg allerede søkt litt fram og tilbake her på forumet, noe som ikke er alltid like enkelt...men noe har jeg nå funnet.

Jeg fant deriblant en tråd hvor dreiemoment etc for de fleste motoralternativene var ramset opp. Litt forskjell var det jo, men for å være ærlig, så spiller det egentlig liten eller ingen rolle for meg om det er en 2,6 V6 eller 2,8 V6. Jeg har ikke behov for noe "enorm" motor, og har tidligere klart meg mer enn bra nok med en 2.0E.

Så derfor får jeg vel ta med den motoren som sitter i den bilen jeg liker :P

Det viktigste for meg er at motoren er noenlunde driftsikker, og der kommer man vel ikke bort ifra Audi-femmer'n...

 

Jeg har forstått det slik at V6-motorene (både 2,6 og 2,8) har vært litt plaget med oljeforbruk. Hva har problemet her vært, pakninger?

Noen andre uregelmessigheter disse motorene har vært plaget av?

 

Men for å skifte tema litt, fra motor, så er jeg interessert i å vite litt mer om eksempelvis understell, bremser etc.

Har Audi 100 og A6 vært like plaget med bremsekalipere bak som f.eks. Audi 80 har vært?

På både Coupe'n og 80'n jeg hadde tidligere, så var forstillingsdeler mer eller mindre forbruksvare, og noe man mer eller mindre hadde på "lager" i garasjen til enhver tid. Hvordan stiller Audi 100 og A6 her?

Andre ting vedrørende det driftsmessige jeg bør sjekke opp før eventuelt kjøp?

 

Uten at jeg har behov for det, så vil jeg aller helst ha Quattro. "Alle" har jo det, så da "må" jeg også ha :o

Hvordan er det her, noe man bør være oppmerksom på ved Quattro-systemet?

Har Audi 100 og A6 også diff-sperre (slik som f.eks. A80 typ89/B4)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsecaliperne bak er de samme, så dermed er også problemene de samme, dessverre.

 

100 hadde diffsperre bak på quattroene, dette ble mere og mer faset ut på A6, enten så hadde bilene EDS eller (som regel) ingen sperre i det hele tatt. Kommer litt an på årsmodell, f.eks. så er det ingen diffsperre i Tommy Rasmussen's 97 A6 2.8q, jeg tror 95 og kanskje 96 har diffsperre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 2.8 med manuell girkasse går ganske greit også. Ingen S-bil, men ikke veldig langt unna, en 2.8 manuell har faktisk raskere 0-100 tid enn en 2.2T med automat.

Min gjør 0-100 på 8.3 målt med G-Tech. Og det er ikke såååå galt.

Jeg har testet 100 sedan med 2,3 literen og det var ubrukelig, så om du vil ha en C4, så er motoren de som teller.

 

Om du finner ut at du vil ha en 2.2T så ta med deg noen som kjenner disse bilene når du skal teste de, da det er mange som er rævkjørte. Jeg testet 3 stk som var det før jeg droppa den planen og fant meg en 2.8 30v. Det er ikke galt det heller. Kom akkurat hjem nå etter å ha dradd ifra en BMW 525 som ville leke :D

 

f.eks. så er det ingen diffsperre i Tommy Rasmussen's 97 A6 2.8q, jeg tror 95 og kanskje 96 har diffsperre.

Men det er morro selv uten denne sperra. Her finner bilen litt selv ut av hva som skjer, og jeg må si at jeg klarer å lage "nesten" like bra ringer som de med diffsperre på isføre :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er 2,5TDI 115hk i forhold til 2,5TDI 140hk da?

Jeg har en kompis som har en A6 sedan med en 1,9TDI...jeg synes denne er mer enn grei nok. Er 115hk noe kjappere enn denne? Mer dreimoment?

 

Også ett lite tilleggsspørsmål...er det 90hk i 1,9TDI?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er 2,5TDI 115hk i forhold til 2,5TDI 140hk da?

Jeg har en kompis som har en A6 sedan med en 1,9TDI...jeg synes denne er mer enn grei nok. Er 115hk noe kjappere enn denne? Mer dreimoment?

 

Også ett lite tilleggsspørsmål...er det 90hk i 1,9TDI?

Gamle 1,9TDi er 90hk ja. Hvor mye krefter man liker å ha er jo igrunn en smakssak, men det er nok ganske bred enighet om at 90hk i en bil på 1700kg er for lite.

 

Personlig syns jeg at 115 er i minste laget også, men hvis du skal ha en billig bil og du ikke bryr deg så mye om ytelse, så kan du jo i det minste prøvekjøre en 115hk, og se hva du synes selv.

 

Har faktisk aldri kjørt original 2,5TDi 140hk, men har vel mellom 175 og 185hk i min, og det syns jeg er veldig tilfredstillende i en slik bil. Nå har jeg riktignok ikke Quattro, så bilen ruller jo litt lettere og veier en del mindre enn en med Quattro, men rimelig sprekt er det uansett.

Som et eksempel så slepte jeg en gang en gammel Mitsubishi Pajero med 33" Mud-Terrain dekk noen mil, og hadde absolutt ingen problemer med å holde fartsgrensa, selv ikke i oppoverbakke og 70-sone... ;)

 

En 140hk Quattro er en fantastisk bil for pengene, men disse er jo forholdsvis dyre, hvertfall godt over 100.000 kr, så en 115hk kan nok være et fint kompromiss. Forbruket blir stort sett det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger!

 

Jeg har nå gjort avtale om å kjøpe denne bilen. Skal nordover å hente den over helgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil! ;) ikke ille pris heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle 1,9TDi er 90hk ja. Hvor mye krefter man liker å ha er jo igrunn en smakssak, men det er nok ganske bred enighet om at 90hk i en bil på 1700kg er for lite.

 

En A6 1.9TDI veier ikke 1700 kg! Jeg hadde selv en 92-modell 2.8 quattro Avant (lik den han nå skal kjøpe) og den hadde vekt oppført i vognkortet på 1550 kg, med V6 og quattro!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne at jeg ringte på en 95-modell A6 Avant igår. Dette var en bil med en 2,6 V6 og Quattro.

Men tanke på omregistreringsavgift så spurte jeg etter egenvekt på bilen, og eier gikk ut for å sjekke vognkortet mens vi pratet. Denne bilen hadde en egenvekt på 1'635 kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger!

 

Jeg har nå gjort avtale om å kjøpe denne bilen. Skal nordover å hente den over helgen :)

Ja det må jeg si.... :) Tror du har fått veldig mye bil for pengene der. Ser fin ut, og bra med utstyr! Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gratulerer med valg av bil da Eskild!

Men en S-line bil er det vel ikke? :D

 

jaggu tror jeg noen fler må skaffe seg originale stoffmatter og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil ja :D

 

Men S-line, er vel selgers måte å si S-ratt og S-baklysrampe.

 

Tror du kommer til å kose deg i den bilen. Spessiellt når snøen kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du kommer til å kose deg i den bilen. Spessiellt når snøen kommer.

 

Ja...akkurat nå så er det 29,8 grader C i skyggeveggen her : eek : Så nå trenger vi litt snø for å kjøle oss ned : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men S-line, er vel selgers måte å si S-ratt og S-baklysrampe.

 

Vel... Det er sportsrat, men ikke S-ratt (som er 3-eikers), men bilen har faktisk sportsseter også, og det er vel forholdsvis uvanlig på slike biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.