#1 Skrevet Juni 11, 2006 Golf'en til søstra mista plutselig fremdrift igår...... Fatter trodde først det var clutch'n, fordi det var skrapelåt til tusen når man slapp ut den.. Fikk tauet bilen hjem på garden igår kveld, og da fant jeg ut at drivakselen på høyre side har kamma over i spines'n, mellom ytre drivknute og akselen..... Bilde av knute og aksel...... Sp.mål i neste innlegg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 11, 2006 Er det invendig 12 kant som holder disse boltene (bilde)?? Torx'n passer liksom veldig dårlig Akselen.... Er det så at den er en del av indre endeledd?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 11, 2006 Mener det er 11 eller 12 tenner på det verktøyet man trenger for å skru av de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 11, 2006 M10 passer fint i dissa spora der (12kant) men rens de for møkk osv.. er et HELVETTE når de glipper rundt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 11, 2006 M10 passer fint i dissa spora der (12kant) men rens de for møkk osv.. er et HELVETTE når de glipper rundt Det vil jeg tro.... Vet du om akselen og indredrivledd er en hel del!?? Er jo aksel og ytre ledd som må byttes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 11, 2006 Indre ledd har en låsering rundt akselen mot girkassa, ta den av og kakk av leddet. Vips kan du bytte bare akselen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 11, 2006 Indre ledd har en låsering rundt akselen mot girkassa, ta den av og kakk av leddet. Vips kan du bytte bare akselen Så jeg får av akselen og indre leddet uten å skru av de boltene!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 11, 2006 Så jeg får av akselen og indre leddet uten å skru av de boltene!? Nei, da har jeg nok forklart meg dårlig. Du må av med de tolvkant-boltene og så ta aksel+indre ledd av flensen på girkassa. Deretter kommer du til låseringen bak indre drivledd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 11, 2006 Nei, da har jeg nok forklart meg dårlig. Du må av med de tolvkant-boltene og så ta aksel+indre ledd av flensen på girkassa. Deretter kommer du til låseringen bak indre drivledd. Kan jo hende jeg er vanskelig/dum og da..... Spurte bare for jeg skjekka opp om deler på nettsida til mekonomen! Står oppført bare en type indre endeledd og ytre endeledd m/ og u/ belg ikke noe om aksel..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 11, 2006 Da må jeg kjøpe meg (egentlig søstra som burde) innvendig 12 kant pipe!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 11, 2006 heter ikke typen som brukes inx eller no: klø : edit: var det det het ja, str. 8 tror jeg det er.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 11, 2006 heter ikke typen som brukes inx eller no: klø : edit: var det det het ja, str. 8 tror jeg det er.... XZN heter det nok Et slikt sett på Biltema koster 159.- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 11, 2006 XZN heter det nokEt slikt sett på Biltema koster 159.- Genialt....... Da blir det nok et sånn sett på meg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 11, 2006 Genialt....... Da blir det nok et sånn sett på meg.... Det settet der er faktisk kjempe-greit. Har et sånn selv. Tror det er 10-års garanti også på det (stod det i katalogen min + at dem sa det i butikken også når jeg kjøpte det. Men det er jo ikke 10-års garanti merke på "kassen" da ) Men over til saken (dette vet du sikket fra før da), men sørg for å få gjort skikkelig rent slik at du får pipa skikkelig på plass, så slår du godt på pipa før du skrur. Da pleier dem å løsne ganske kjappt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 11, 2006 Det settet der er faktisk kjempe-greit. Har et sånn selv. Tror det er 10-års garanti også på det (stod det i katalogen min + at dem sa det i butikken også når jeg kjøpte det. Men det er jo ikke 10-års garanti merke på "kassen" da ) Men over til saken (dette vet du sikket fra før da), men sørg for å få gjort skikkelig rent slik at du får pipa skikkelig på plass, så slår du godt på pipa før du skrur. Da pleier dem å løsne ganske kjappt! Dette skal jeg huske på, drit å dra det rundtfikk jeg beskjed om. Har også noe sånn "lim"-greier i firmabilen, som man kan ha på verktøyet får at det skal sette seg bedre i sporene, funker til alt av skrutrekkere ol......... Har ikke prøvd det, men vet jeg har.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 11, 2006 eg har eit slik sett fra biltema. rettare sagt to halve sett. kvaliteten er rettogslett ræva. mettalet det er laga av er veldig mjuk. tar du i for mykje så knekker dei inne i bolten og da sitter du i det. kjøp heller teng-tools sitt. eller eit anna merker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 12, 2006 Nå er drivakselen av..... Gikk som smurt: smil : Kjøpter biltema-sett (12 deler, kun med XZN) idag jeg ikke noe å utsette på det, funka fint som f..n det....... Så da er det bare å vente til ny komplett aksel kommer imorgen..... Fikk ikke kjøpt akselen løst, bare ledda som kommer løst.... Men prisen er ordna meg var ikke ille egentlig 2100,- for komplett (nice price til meg), når man vet at ytre ledd koster drøyt 900,- og indre 12-1300,- Kunne fått den til 2k 2 andre plasser, men betaler gladlig 100kr ekstra for kundebehandling som er 1000 gannger bedre enn hos de andre (ikke for at de var dårlige heller da, men) Olrud Auto AS ville ha bare 4200,- dem (lokal Møller) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...