Problemer med 19" på Golf IV

Anbefalte innlegg

Hei!

Monterte idag mine nye felger.. Asa AR1 19" 8,5 x 19 235/35 hele veien rundt. Dukket opp et møkkaproblem da jeg skulle montere felgene foran... de slo borti støtdemperne!??? Eneste løsning var å stille det høydajusterbare så høyt at det ikke tok borti så nå ser jo bilen ut som et høydehus. Utrolig kjedelig.... Iogmed at felgene allerede er så brede så vil jeg ikke space så mye, men trodde ikke det var noe problem med 8,5 x 19" på Glf Iv jeg!? Inpress er 35 forresten... Noen tips, eller må jeg til med spacer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på 3mm spacer så går det sikkert ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror faktisk det blir for lite gitt.. de som så på det mente jeg måtte ha minst 5mm men HELST 10mm for å være på den sikre siden... :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ska du ha noe mer enn 3mm må du vel valse? Du skulle nok hatt et anna inpress. Noe annet enn å space er vel ikke mulig bortsett fra å kjøpe nye felger igjen. Men er spissinga helt fin? kan jo vær du klare å justere den litt : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ufattelig dårlig å selge meg felger som ikke passer altså.... Det må da være reklamasjon?? Jeg spurte utrykkelig om det skulle være noen problemer med det men nei da fikk jeg til svar....

Må jeg virkelig valse ved så liten spacer som 10mm altså? Da begynner jeg å grine trur jeg... Akkurat nylakket skjermer og alt : gråter :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre et av probleme man kan møte på med gewinde. Den nedre "fjærskåla" justeres jo opp og ned og kan komme i konflikt med dekk eller felgen. Så da er nok spacer og/eller valsing løsningen. Prøv deg frem spacere..........ikke sikkert det er så mye som skal til. Biltema har jo noen billige spacere som du kan prøve deg frem med. Kjøp et sett med 3mm og et med 5 mm,så kan du trikse litt frem og tilbake.;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ufattelig dårlig å selge meg felger som ikke passer altså.... Det må da være reklamasjon?? Jeg spurte utrykkelig om det skulle være noen problemer med det men nei da fikk jeg til svar....

Må jeg virkelig valse ved så liten spacer som 10mm altså? Da begynner jeg å grine trur jeg... Akkurat nylakket skjermer og alt : gråter :

Hadde du hatt "normale" dempere hadde det sikkert gått fint. Med gewinde kan man ofte møte på slike problem............så han solgte de nok i god tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt går da om du bare vil ;) Men vist ikke hjula ligger helt ute i kanten på skjermen så blir vel ikke 10mm spacer noe problem..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre et av probleme man kan møte på med gewinde. Den nedre "fjærskåla" justeres jo opp og ned og kan komme i konflikt med dekk eller felgen. Så da er nok spacer og/eller valsing løsningen. Prøv deg frem spacere..........ikke sikkert det er så mye som skal til. Biltema har jo noen billige spacere som du kan prøve deg frem med. Kjøp et sett med 3mm og et med 5 mm,så kan du trikse litt frem og tilbake.;)

Takk for tips, da får jeg teste dette i første omgang :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problemet på min, satte på 3 mm spacere, og da var det løst.. Men er redd for skjerma mine ;)

Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hva er alle dim på dine felger samt dekk da?

Jeg har 8,5 x 19 med 235/35 dekk Innpress 35

Blir nok litt bekymret for skjermene når jeg slipper den ned jeg også ja : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører nå med 9,5-19" foran Kw skrudd nesten helt ned..

Har også 3mm spacere, ET på felgene er jeg ikke sikker på da jeg har montert breiere ytter-ringer på felgene.

Går greit, men må kjøre med demperene på det stiveste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen konflikter med skjermer foran heller? Du har ikke valset ell.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører nå med 9,5-19" foran Kw skrudd nesten helt ned..

Har også 3mm spacere, ET på felgene er jeg ikke sikker på da jeg har montert breiere ytter-ringer på felgene.

Går greit, men må kjøre med demperene på det stiveste.

9,5x19 foran på Bora som går greit? Wow, her må bilen være knallstiv, dette må vi få mer info om:

- Hvordan dekk bruker du?

- Hvilken ET har felgene (ca siden du ikke vet helt)?

- Hvor mye ca er bilen senket?

Høres nesten rart ut at dette går såpass greit, men vi stoler på deg inntil videre ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang ET.... lurer litt på hva det egentlit står for.. altså er f.eks 35 større enn 38 eller omvendt? Og hvor måles ET?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang ET.... lurer litt på hva det egentlit står for.. altså er f.eks 35 større enn 38 eller omvendt? Og hvor måles ET?

snittavdekkogfelg.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja bra skissert... men hva med mitt andre spm. Kommer felgen lenger inn med ET 35 eller lenger ut enn f.eks ET 38

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja bra skissert... men hva med mitt andre spm. Kommer felgen lenger inn med ET 35 eller lenger ut enn f.eks ET 38

Felgen kommer lengre ut. Med f.eks ET 25 kommer felgen langt ut i hjulbuen og med ET 43 går den langt inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

snittavdekkogfelg.gif

Innpress heter det. ikke impress, ellers en bra og informativ skisse.

Viktig å vite hva dette med ET er når man snakker om felg, for ofte vil ET30 eller 40 bety like mye for om en felg går på en bil som hvor lav den er eller hvor brede dekk man bruker. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjøpte felgene var det 9" foran og 9,5" bak. Klarte å ripe opp ene felgkanten så da kjøpte jeg en ny felgring til bakfelgene og flyttet disse foran på bilen. Disse er da 9,5"-19 ET37. De felgene som opprinnelig satt foran byttet jeg til bredere felgringer slik at disse nå er 10"-19", ET på disse er jeg ikke sikker på.

Som kopperud sier så har jeg klemt inn falsen som går inn i hjulbuen, men ikke valset buene. Egentlig litt overrasket over at dette går bra :)

Hadde bilen skrudd ned helt ned før, men da sto sto små stag som går fra bærearmen opp til stabstaget helt i spenn. Forsøkte å forlenge disse, men da begynnte ene drivakslingen å subbe :) Pluss at jeg ikke kom meg av flekken da jeg bakkeklaringen var heller stusselig. Så jeg heiste den omtrent 20mm for å kunne bruke bilen uten å ødelegge bunnpanne o.l.

Dekkene som sitter på nå er 225-35 foran og 235-35 bak.

Bilder jeg har av bilen med felgene på var litt for store så jeg legger heller ut linker.

http://i70.photobucket.com/albums/i118/Boravariant_2000/bora1.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i118/Boravariant_2000/bora2.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i118/Boravariant_2000/bora3.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i118/Boravariant_2000/bora4.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjøpte felgene var det 9" foran og 9,5" bak. Klarte å ripe opp ene felgkanten så da kjøpte jeg en ny felgring til bakfelgene og flyttet disse foran på bilen. Disse er da 9,5"-19 ET37. De felgene som opprinnelig satt foran byttet jeg til bredere felgringer slik at disse nå er 10"-19", ET på disse er jeg ikke sikker på. Som kopperud sier så har jeg klemt inn falsen som går inn i hjulbuen, men ikke valset buene. Egentlig litt overrasket over at dette går bra :) Hadde bilen skrudd ned helt ned før, men da sto sto små stag som går fra bærearmen opp til stabstaget helt i spenn. Forsøkte å forlenge disse, men da begynnte ene drivakslingen å subbe :) Pluss at jeg ikke kom meg av flekken da jeg bakkeklaringen var heller stusselig. Så jeg heiste den omtrent 20mm for å kunne bruke bilen uten å ødelegge bunnpanne o.l. Dekkene som sitter på nå er 225-35 foran og 235-35 bak.

Wow, tøft!

Jeg mener det er slik at hvis man bytter ytterringen fra 9 til 10 toms bredde, så blir det det samme som å bredde felgen 1 tomme (=25,4mm) utover og da endrer men ET med -13 (12,7). Dvs hvis du f.eks hadde 9x19 ET37, så har du nå 10x19 ET24.

Gøy å se at det går å sette mye bredere felger enn jeg trodde på Bora sålenge man småvalser litt og bruker smale dekk : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på om 5mm spacere vil holde for meg! Er redd felgene vil komme for langt ut foran også.. Det er ikke pent! Men slik det er nå, med 19x8,5 ET 35 så subber felgene GODT inni Gewinden foran. Har jeg driti helt på draget med felgkjøp eller :confused:

Bilen skal tross alt senkes rundt 3 cm til også.... skikkelig redd for skjemer osv!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på om 5mm spacere vil holde for meg! Er redd felgene vil komme for langt ut foran også.. Det er ikke pent! Men slik det er nå, med 19x8,5 ET 35 så subber felgene GODT inni Gewinden foran. Har jeg driti helt på draget med felgkjøp eller :confused:

Bilen skal tross alt senkes rundt 3 cm til også.... skikkelig redd for skjemer osv!

Sett på 5mm spacer (8,5x19 ET30) og se an dette. Vet ikke hvordan dekk du har, men en "siste" mulighet vil være å sette på Falken FK451 235/35 19. Da får du smale strekte dekk som gjør subbing til et mye mindre problem.

Lykke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk... skal ned å kjøpe leke-spacere på Biltema nå!

Jeg har forøvrig Nankang NS-2 dekk med 235/35 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært å testet litt med 5mm spacere.

Desverre så er det ikke sjans å få den mer ned selv med 5mm spacere. Så løsningen min blir å valse, samt å sette på 10mm spacere i håp om å få den ned... selv med 5mm spacere så kom dekket litt for langt ut på sidene foran synes jeg!

Hadde kanskje fått ned bilen 10mm med 5mm spacere... ikke mer, hvertfall ikke med supersport gewinden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.