Godkjenning av Golf 2 turbo

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på hvordan det går å få godkjent en orginal 88 Golf GTi 16v med 8v turbo motor? Ifølge selger skal det være en smal sak å få den godkjent med 140hk som var den orginale effekten i 16v. Altså, hva må da til, og lar dette seg gjøre egentlig? Bare stille ned til ca 0,3 bar eller noe, og dokumentere effekten på ei rulle eller noe?

 

Har kjøpt bilen, så det hadde vært greit å fått det lurt til på et vis...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det går helt fint om du kan dokumentere effekt til max 140 hk. Eller du kan bygge om bremsene til 280 mm skiver ala golf g60. Da vil du nok kunne registrere/godkjenne med 160 hk.

 

Så lenge du ikke har forandret antall sylindre og slagvolum tror jeg ikke det skulle by på større problemer å godkjenne så sant effekt holder seg under det bremsene tåler.

 

Som nevnt før her: Ta kontakt med det biltilsynet som evt. skal godkjenne for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om andre biler med samme turbosett (Oettinger?) som jeg mener er godkjente. Bla en syncro som sto til salgs for litt siden.

Tror ikke det er aktuellt å montere G60 bremser med det første. Det som er interessant er å få skilter på og godkjent med 140hk, og evt skru opp trykket hvis man skal til rudskogen eller noe.

Ellers, er det noen som kan fortelle meg litt om dette turbosettet? Snakket såvidt med han som bygde bilen for noen år siden, og han hadde vannvittig peiling virket det som. Han sa blokka var overhalt og dekomponert, pluss at den hadde stålpakning og MF2 tilleggsprut med en dyse. Ellers følger det med en forsterket gearkasse.

Hvor mye effekt kan man hente ut her uten at det går så veldig mye ut over driftsikkerhet? Og hvor mye bar? Hørte snakk om 1,6-1,8 max, og syns det høres veldig mye ut... Iallefall hvis den skal vare en stund! Mellom 1 og 1,3, bør ikke det være ok? Er forøvrig bare en liten ic, på størrelse med et A4 ark og plastkoblinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener du burde oppgradere bremsene til 280 skiver(g60)..

 

Bilen din går nok bra og bedre med mer turbotrykk, så kommer du til det punktet med oppbremsing... da hjelper det med større bremser...

 

Er vel en grunn til at det er 280 skiver på g60....

 

Tenk sikkerhet først!!!: ja :

 

PS: ikke ta det ille opp....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, er selvsagt helt enig og har tidligere oppdatert en annen bil med tarox calipper og skiver lenge før jeg gjorde noe med motoren. Er kjekt når bremsene tygger skikkelig;)

Men, denne bilen er det meningen jeg skal ta litt etterhvert. Første bud er å få skilter og godkjenning, så kommer justering, oppgradering og den slags. På lang sikt vurderer jeg å bruke den til banebil, og den har allerede et skikkelig bur. Da skal også bremsene være i orden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, er det samme bremsene bak på G60 og 16v? Eller er bakbremsene større også?

Hvis jeg oppgraderer bremsene tror jeg det blir det brembo-kittet på volksport til 6500kr. 305mm tror eg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at man kan få godkjent 10% effektøkning på originale deler? Så med G60-bremser så kan man få godkjent 176hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, er det samme bremsene bak på G60 og 16v? Eller er bakbremsene større også?

Hvis jeg oppgraderer bremsene tror jeg det blir det brembo-kittet på volksport til 6500kr. 305mm tror eg.

 

Tror du skal ha flaks for å få de til den prisen. Tror bare ikke han har oppdatert siden sin. Brembo har mer enn dobblet prisen på calipperene pga for stor etterspørsel. Dette gjorde de for snart et år siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt det samme med 15 og 20% også, men vet ikke. Uansett er denne bilen importert i 1996, så det er kanskje litt avgift, om ikke mye, ved effektøkning. Uansett er målet å få den godkjent for gata med turbo og 140hk. Så kan man evt etterhvert prøve å oppgradere bremser og få godkjenning med mer hester.

 

Leste det i en annen tråd også at den prisen kunne være utdatert. Men det må vel gå an å skaffe greie bremser fra utlandet til grei pris skulle man tro. Trenger ikke nødvendigvis å være brembo. Eller skaffe brukt fra en annen bil, som går på denne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med biltilsynet idag, og det hørtes ikke særlig positivt ut med tanke på godkjenning av verken turbo eller bur... Når det gjelder buret var det kun biler som hadde lisens som fikk godkjenning mente han (selv om jeg vet om biler uten som har fått det godkjent)

Turbomotoren var heller ikke noe særlig, "for alt de visste ble den justert opp når man kom hjem" var meldingen. Her gjelder det tydeligvis å treffe på rette karen når man skal innom biltilsynet...

 

Btw, Hva må gjøres for å oppgradere fra 16v bremsene som står på til G60? Trenger jeg kun calipper og skiver, eller er det mer avansert en som så?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør et annet biltilsyn......ang bremsene må du bytte navet også for å få på g60 skiver og calippere.

 

At effekten blir justert opp etter kontroll kan tilsynet ta full fart å drite i så lenge bilens effekt stemmer med det oppgitte på kontrolldagen.

 

Hvis ikke kunne man avskiltet ALLE biler på en eu kontroll fordi det sansynligvis vil kunne ryke noe viktig, som at bremsene blir utslitt etter at kontrollen ble tatt. Idiotisk uttallelse spør du meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig. Må si jeg ble litt paff da. Men det kan hende jeg framstillte det litt feil for karen da, ringte bare og ble satt over til teknisk avd.

Her i Haugesund har jeg hørt de skal være greie faktisk, en av de ansatte (bakkevig eller noe) skal ha god peiling, og være veldig fornuftig til bt- mann å være...

 

Får ta det som det kommer, henter bilen imorgen og regner med den skal være "kjørbar" til helga. Så får jeg justere litt og se, og ta personlig kontakt med biltilsynet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det. Kan ikke skjønne annet enn at det må gå an når motoren ikke yter mer eller har større slagvolum enn det bilen er godkjent med.

 

En kompis av meg spurte om å få godkjent en BMW M3 med Cosworth motor her på Hønefoss og fikk iallefall positivt svar da.

 

Lykke til uansett så får vi håpe det ordner seg. Hvis ikke finnes det vel andre som har gjort samme ombygging. Kanskje noen tips å hente der om du får leita frem noen......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg solgte nettopp en golf gti 16v som var godkjent med g60 Turbo

 

godkjent med 160hk + 15%, På denbilen stod det vanlige 239mm bremser hvertfall,

 

den var godkjent på trafikk stasjonen i bergen.

 

Hvordan dette gikk til vet jegikke da jeg kjøpte den ferdig

 

Så mulig skal det være hvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sittet hele dagen og søkt og lest her og på bilforumet, men har inntrykk av at det meste er 16v Turbo og G60. Dette er en orginalt en 88 16v med 8v motor og turbo. Men at det er mulig virker klart, det gjelder å treffe på rette karen, og det er dessverre bingolotto...

Uansett, skal nok få det til etterhvert, har bruksbil så det får bare ta den tiden det tar. Men forresten, hvordan er det med bakbremser på en 16v kontra G60?

Og er det noen som har noe info om dette turbosettet? Fant bilde av en bil med samme settet på bilforumet, legger det ut så kjenner kanskje noen greiene igjen...

i114321482_47756_2.jpg

i114949211_63550_2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakbremsene mener jeg skal være samme på 16v og g60.

 

Skal du bytte til g60 foran trenger du komplette nav m. calippere og spindel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel samme bak bremsene på g60 og 16v (2wd),ja..

angående godgjenning,dukumenter alt du har gjort med bilen i ett brev (selv om det ikke er du som har gjort jobben) og send det til biltilsynet.. Thimas B 16v driver med samme greiene på sin golf2 20l16v.. han må knotte sammen ett brev til biltilsynet.. ellers er det ikke noe problem,for så lenge det finnes en TUV godkjent bil i f.eks tyskland,kan de ikke nekte deg å godkjenne bilen i norge pga eøs avtaler og sånn.. og vi kjenner vel til alle de rå skinna som går nedover i europa?? golf 2 vr6 f.eks... flere av de godkjente i norge..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.