Hva trenger jeg for å bytte hjullager på en typ 85 coupe?

Anbefalte innlegg

Fikk en ganske stygg klakkelyd når jeg kjørte rett fram og i høyresvinger i går. Regner med at det er venstre hjullager foran?

 

Hva trenger jeg av verktøy? Jeg regner med at jeg må av med hele fjørbeinet og da må jeg vel ha et spesialverktøy for å løsne det øverst?

 

Presse har jeg ikke tilgang på, så jeg regner med at jeg må finne et verksted som kan fikse det for meg. Noen tips?

 

Hvor bør jeg kjøpe nytt lager? Møller, biltema eller nbs? Er det noen andre deler som må byttes?

 

Mye spørsmål her altså, men jeg har ikke gjort dette før, så alle tips mottas med takk :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke noe spesialverktøy for å få ut fjærbeinet, bare et godt utvalg av vanlig verktøy.

 

32 mm pipenøkkel med laaang forlenger for å løsne drivakselen, før du jekker opp bilen. Jeg bruker et T-håndtak med 1,5 m stålrør i tillegg.

 

17 mm fastnøkkel og pipe for å løsne bolten som klemmer opphengskulen på plass, pluss hammer, meisel, muskelkraft og banneord for å "splitte" klemma nok til at kula løsner. Bolten må ut for å få kula ned! Det kan også hjelpe å lsøne boltene som holder bærearmen innerst, pluss løsne stabstaget (må bare løsnes når begge forhjul er jekket opp!!!)

 

16 mm fastnøkkel eller pipenøkkel for å løsne styrekula. Hvis kula ikke løsner fra armen på fjærbenet kan en god del tunge hammerslag rundt hjelpe, evt må man bruke en avtrekker, en to-arms er fin her.

 

For å løsne toppen av fjærbenet trenger du en fastnøkkel, 22 mm, med en god bøy på. Kjøp f.eks. dette settet eller gjør som jeg gjorde, og kjøp en dyr nøkkel fra f.eks. Sandvik. Tips: kjøper du dette settet fra Biltema så er 17 mm den nøkkelen som trengs for å holde mutterne på bærearmene, de som sitter inne i traversen, hvis du noen gang trenger å ha de ut.

 

I tillegg trengs en låseringtang for å løsne låseringene som holde lageret på plass, men den har verkstedet som presser lageret ut/inn for deg.

 

Etter å ha byttet hjullager 3 ggr foran, pluss byttet støtdempere to ggr på de fire årene jeg har eid bilen, så sitter dette i fingrene hos meg. Bare ring meg hvis du trenger noen tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.