Vurdering 3B: Overhale topp eller hele motoren..

Anbefalte innlegg

Hei

Har toppen min til overhaling pga regreim havari (årsak fremmedlegeme mellom regreim og reimhjul). Motoren hadde jevne verdier på 9-10 (tillatte verdier 7-13 Bar) Bar da jeg gjorde kompresjonstest for et par måneder siden, og brukte hverken vann eller olje. Men det ser dessverre ut til at det er litt slitasje i sylindere, vurderer da full overhaling (dyrt!!).

 

Spørsmålet er: Hvis jeg nå setter den nyoverhalte toppen på den gamle blokka og det viser seg at jeg må av med den igjen, hvor mye kroner har jeg svidd av på pakninger og bolter sånn ca da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke få målt sylinderslitasjen på den først iallefall da. Så finner du ut om den behøver å bores osv....Om du må det kan du vurdere å ta med bærelagre for veivaksel og rådelagre i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakning koster rundt 800, og strekkbolter ga jeg vel 300 for.... Dette må (bør) byttes igjen om du skal av med toppen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakning koster rundt 800, og strekkbolter ga jeg vel 300 for.... Dette må (bør) byttes igjen om du skal av med toppen...

OK, takk for det. Skulle gjerne ha målt slitasjen, men bilen er litt utenfor allfarvei for firmaer som driver med slikt. Eller finnes det noe måleutstyr som ikke koster skjorta??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du så bra og ikke minst jevne verdier for så kort tid siden, hadde jeg nok sett på det som OK å la den gå. Nazze hadde gått 230' da jeg byttet toppakning og overhalte topp, og der var det litt kanter helt i toppen av sylinderen. Jeg honet litt lett med litt fin smergel, og skrudde det ihop.

Thorvald har vel ca. priser, ellers er det mange der ute som leverer slikt i tillegg til møller og Mekonomen f.eks. quattro.se, blauparts.com, sjmautotechnik.com etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.