Anbefaling av clutch på S4 (1992) med 380 hk ?

Anbefalte innlegg

Kan på det varmeste anbefale Spec clutch.

Ta kontakt med veloxmotor som er hovedimportør av spec i Norge for mer info ang clutch til din bil.Han har meget gode priser samt at clutchene er en fryd å kjøre med.

 

http://www.veloxmotor.com

 

Geir

 

 

Takk. kan sjekke den ut jeg ....

 

 

Har nå fått levert bilen til Audi Sentrum idag. Fikk også snakket litt med vidar. Nå har jeg lært enda litt mere om clutch. Og har skjønt det at clutch ikke bare er clutch, men clutch og svinghjul.

 

Skjønte utifra Vidar at dem bruker dahlbeck produkter og de kan han gå god for. Kan virke som at disse er en del dyrere enn andre her som er snakket om.

Men Vidar sa at hvis man bytter til en sintere clutch med f.eks 550 Nm, så må også svinghjulet byttes og det kostet fort 4k.

Audi Sentrum brukte standard clutch på samme kit som meg (380 hk kit)

 

Vidar kunne bytte til ønsket clutch + svinghjul, men da må jeg ta konsekvensene selv.

 

Kan jeg få kjøpt svinghjul + clutch (som tåler ca 450-470hk og ca 550 Nm) til ca 6-7k ?

 

 

Frank Andre:

Den prisen på 6k, det var kun clutch ? Har du byttet svinghjul på din ?

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.veloxmotor.com/index.asp?case=show_sub_category&main_category_id=6&category_id=34&sub_category_id=61

 

Alle clutchsettene her står at de går til orginalt svinghjul.

 

Newbie spørsmål: Hva er forskjellen på enkel og dobbelmasse svinghjul?

3B har enkeltmasse ,mens AAN har dobbeltmasse.

 

Ordet er igrunn selvforklarende:)

Enkeltmasse= hele svinghjulet er en masse.

Dobbeltmasse=to masser, selve plata der clutchen går imot svnighulet er lagret opp i gummimasse som er festa i svinghulet.

 

Håper det var greit nok

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte Sachs "Race engineering" forsterket trykkplate til min aan S4-motor av Jonus, hêlt ny.....fikk en hyggelig pris.

Sjekket pris på Hellanor som importerer disse....der kostet den 6600,-

 

Bruker standard lamell. Veldig fint å kjøre med, bare litt hardere pedal.

 

Dette skulle visst holde til hvertfall 400 Hk..

 

Bruker også enkeltmasse svinghjul fra 90q som er lettet/slanket av Jonus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. kan sjekke den ut jeg ....

 

 

Har nå fått levert bilen til Audi Sentrum idag. Fikk også snakket litt med vidar. Nå har jeg lært enda litt mere om clutch. Og har skjønt det at clutch ikke bare er clutch, men clutch og svinghjul.

 

Skjønte utifra Vidar at dem bruker dahlbeck produkter og de kan han gå god for. Kan virke som at disse er en del dyrere enn andre her som er snakket om.

Men Vidar sa at hvis man bytter til en sintere clutch med f.eks 550 Nm, så må også svinghjulet byttes og det kostet fort 4k.

Audi Sentrum brukte standard clutch på samme kit som meg (380 hk kit)

 

Vidar kunne bytte til ønsket clutch + svinghjul, men da må jeg ta konsekvensene selv.

 

Kan jeg få kjøpt svinghjul + clutch (som tåler ca 450-470hk og ca 550 Nm) til ca 6-7k ?

 

 

Frank Andre:

Den prisen på 6k, det var kun clutch ? Har du byttet svinghjul på din ?

 

 

Robert

 

tviler ikke på at vidar har skikkelig peil på dette, men nå må du huske at han er også en selger!!

finnes vel audier i bøtter og spann med sinter lammel og std svinghjul.

 

jeg kjørte i lange tider med min 90 med sinter lammell på std trykkplatte og svinghjul. brukte bilen både hardt og daglig.. funket bra det! hadde dog ikke mer enn drøye 300hk. men krb mente denne lammellen holdt til dreimoment tilsvarende 400 hk på en audi femmer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også snakket med mange, å kjøre med orginal dobbelt masse skal ikke være noe problem, dersom man ikke har tenkt å kjøre mange rivstarter.

Skal selv kjøre sachs racing clutch på min motor (mtm 430 hk ++ ) bygget i rs2, men har ikke planer om 210m eller 402m med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kommentarer gutter !!

 

alle clutch'ene funker som dere sier. Men Vidar var ikke helt sikker på svinghjulet tålte de mere sinte clutch'ene. Dvs at skulle man bytte til sintere clutch, så burde man også bytte svinghjul. Han har jo sine produkter og de kunne han gå god for. Som en sier at han er jo selger, så jeg har det i bakhuet.

 

Men jeg ser jo at flere her kjører med samme svinghjul og sintere clutch, så det gjøre meg enda sintere. Hadde jeg bare kunne ha byttet til en clutch på ca 470hk og 550 Nm så hadde jeg gjort det. Pr idag har jeg 380 hk og opp til 500 Nm. Men har kanskje jeg går for litt mere trimming om noen år. Spørsmålet er om jeg da skal bytte alt svinghjul og clutch nå eller vente til den dagen jeg skal trimme enda mere (hvis det blir noe av da ).

 

 

jeg ringer Brems og clutch og hører litt der først.

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3B har enkeltmasse ,mens AAN har dobbeltmasse.

 

Ordet er igrunn selvforklarende:)

Enkeltmasse= hele svinghjulet er en masse.

Dobbeltmasse=to masser, selve plata der clutchen går imot svnighulet er lagret opp i gummimasse som er festa i svinghulet.

 

Håper det var greit nok

 

 

Ja, tannkransen er skrudd fast med gummiopplagring i hjulet på aan?, og det er det som er det svake leddet?, derfor bedre med enkeltmasse, eller?

Hvorfor har de laget det i grunn, hvis det er en svakere konstruksjon: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte Brems Og Clutch på fredag. De kunne lage clutch til meg, men bytte av svinghjul, mente jeg måtte ta i samsvar med Vidar hos Audi Sentrum. Da blir det ca 6k for clutch og ca 4k for svinghjul så vidt jeg skjønte.

 

Skal høre med Vidar hvor mye jobben koster, så får jeg vurdere hva jeg skal gjøre.Ser ut som det da blir standard clutch.

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker enkelmasse svinghjul og sachs racing trykkplate og sinterlammel på 549 hk og 640 nm dette holder enn så lenge men vet jo ikke hvor lenge er nok litt på limit,, gå for et enkelmasse svinghjul det dobble veier ca 13,5 kilo mens det enkle veier ca 10 kg, får litt mere respons i motoren også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker enkelmasse svinghjul og sachs racing trykkplate og sinterlammel på 549 hk og 640 nm dette holder enn så lenge men vet jo ikke hvor lenge er nok litt på limit,, gå for et enkelmasse svinghjul det dobble veier ca 13,5 kilo mens det enkle veier ca 10 kg, får litt mere respons i motoren også..

 

 

Er det ikke dobbeltmasse svinghjul på min ?

Hvor mye tror du enkeltmasse svinghjul koster ?

 

Jeg har lyst på å bytte rådene engang seinere. Skru opp effekten til maks 450 HK. Det blir siste steg for meg. Så har egentlig lyst på noe bedre. Men da bør jeg bytte svinghjulet også sier Audi Sentrum.

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå snakket med Vidar og tror vi går for en racing sachs clutch med enkelmasse svinghjul. Blir ca 4-5k ektra utover standard clutch.

 

Da skal den iallefall tåle ca 500 hk og 550 Nm. Da har jeg litt å gå på.

 

Det eneste bekymringen min er da å ta igang. Håper den blir sånn noenlunde grei å ta igang med. Slik at ikke bilen hopper fremover. Da blir nok min kjære enda mindre blid tenker jeg :) hehe

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det eneste bekymringen min er da å ta igang. Håper den blir sånn noenlunde grei å ta igang med. Slik at ikke bilen hopper fremover. Da blir nok min kjære enda mindre blid tenker jeg :) hehe

Robert

 

Om det er ønskelig å kunne ta igang som med original clutch, da burde du velge Spec !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er ønskelig å kunne ta igang som med original clutch, da burde du velge Spec !

 

 

Ok. Takk for rådet. Skal høre med Vidar om dette !

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er ønskelig å kunne ta igang som med original clutch, da burde du velge Spec !

 

Har du hatt begge to? Det har i allefall jeg og jeg kan ikke si at min spec clutch er spesielt go i kø kjøring og slik veldig av og på, og hvis man skal prøve å ta i gang fint kommer det en slik skrikelyd. Snakket med krb om dette og han sa det var vanlig, man måtte bråslippe clutchen for å ikke få en slik lyd.

 

Syntes sachs clutchen min var mye bedre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. dette var snodig. Kjører selv med lettvekssvinghjul(4,7kg) og specclutch. Ingen som helst prob med verken igangkjøring eller skriking.

Pedalen er myk og god å tråkke inn, behagelig ved by/kø kjøring.

Min clutch skal takle ca 500 nm (legg på 500 nm på svinghjul og bråslippe clutchen så skal den ta tak uten å slippe).

Jeg kan anbefale denne clutchen på det varmeste. Husk at innkjøring er veldig viktig for at clutchen skal bli god.

 

 

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har steg 3+ på min, ja pedalen er lett, men er litt sinter karakteristikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager offtopic Robert...

 

Hvor får man tak i lettvekts svinghjul, og hva betales for det? (samtidig, hva veier ett vanlig svinghjul?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gå for et enkelmasse svinghjul det dobble veier ca 13,5 kilo mens det enkle veier ca 10 kg, .

Står litt lengre åppe her.

 

Sachs racing clutchen eg hadde på min var akuratt som orginal å kjøre med.

Sintern som eg bruker i dag, er pyton på småkjøring, men fint ellers. Tar verfall tak samme F.. kva ein fin på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager offtopic Robert...

 

Hvor får man tak i lettvekts svinghjul, og hva betales for det? (samtidig, hva veier ett vanlig svinghjul?)

Jeg kjøpte mitt hos Veloxmotor.. Ta kontakt med han for pris...

Meget gode priser+ at han er hovedimpotør av spec

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har naa sagt ifra til Audi Sentrum at jeg gaar for Sachs racing clutchen. Det er jo ikke sikkert jeg kommer til aa trimme bilen noe mere. Men just in case, saa setter jeg paa noe som taaler litt ekstra.

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det blir vanlig clutch på meg alikevel. Blir så fryktelig dyrt med sachs clutch, siden jeg også må bytte svinghjull også !!

 

http://www.daikinclutch.com.au/downloads.asp

(Klikk på Launch MT Clutch movie. )

 

Her er en video om hvordan clutch funker og hvordan man bytter den. Ser jo ut som at jobben med å skrifte clutch er jo drit enkelt !!! Skjønner ikke helt hvorfor jeg må ut hele 7k for jobben etter å ha sett denne filmen. Jaja, det koster å være kar, det er jaggu meg sikkert .....nå angrer jeg litt på at jeg ikke gikk bilmekk'n på videregående :)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du må ikke sette i en vanlig clutch når du har 380 Hk vel....Kontakt Jonus og hør hva han tror, han kan sikkert hjelpe deg til en ok pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut som at jobben med å skrifte clutch er jo drit enkelt !!!

 

Robert

 

Ja, egentlig bytter de fleste verksteder clutch på 4x4 biler på under 10 min : rolleyes

 

Prinsippet er ofte enkelt, hvor lang tid ting tar er en annen sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, egentlig bytter de fleste verksteder clutch på 4x4 biler på under 10 min : rolleyes

 

Prinsippet er ofte enkelt, hvor lang tid ting tar er en annen sak.

 

 

Var nok litt "eplekjekk" der kanskje. Var ikke meningen det. Men utifra filmene der, så det ganske enkelt ut. Men mulig det er mye verre på min. Jeg veit ikke her. Men syns fremdeles reparasjon på Audi min er veldig dyr iforhold til mange andre biler. Er frista til å la andre gjøre jobben når ting er så fryktelig dyrt.

 

Men nå har bilen min hos Audi Sentrum, så veit at det blir gjort skikkelig :) Siden det er clutch ting, så er det kanskje greit å betale litt ekstra. Kjedelig å la en kompis fikse clutchen og så blir det noe tull seinere. Da er det lettere med verksted, fordi da kan kreve litt mere :)

 

jeg var jo maks uheldig denne gangen, siden jeg også fikk lekkasje på kjølesystemet i motoren. Tror nok det er toppen som gått der og da blir det nok ytterligere 10k. Blir over 20k jeg må ut med for å få tilbake bilen slik den var før....... argh....det er mye penger gitt !!

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.