Anbefaling av clutch på S4 (1992) med 380 hk ?

Anbefalte innlegg

Nei, du må ikke sette i en vanlig clutch når du har 380 Hk vel....Kontakt Jonus og hør hva han tror, han kan sikkert hjelpe deg til en ok pris.

 

 

 

hmm.....jeg har ikke så mye kunnskap om dette. Men Audi Sentrum mente at std clutch holdt på 380 hk kittet mitt. Hadde jo vurdert sachs clutch, men da måtte jeg bytte svinghjul også og da ble det ytterligere 7k. Syns det blir for mye jeg. Hvis std clutch holder til 380 hk kittet, så går jeg for den som verksted sier.

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må jo ikke bytte svinghjul bare fordi du skal ha annen clutch. Behøver i grunn bare å bytte svinghjul hvis du har mye slitasje eller dype riper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.....jeg har ikke så mye kunnskap om dette. Men Audi Sentrum mente at std clutch holdt på 380 hk kittet mitt. Hadde jo vurdert sachs clutch, men da måtte jeg bytte svinghjul også og da ble det ytterligere 7k. Syns det blir for mye jeg. Hvis std clutch holder til 380 hk kittet, så går jeg for den som verksted sier.

 

 

 

Robert

Standard clutch er heeeelt på grensen med 380 hk kit. Er jo egentlig NM som er avgjørende der og ikke hk sånn sett. Hør heller der du trimma bilen hvilken clutch de anbefaler. Ville iallfall IKKE montert org. clutch.......den holder ikke lenge med det dreiemomentet en trimma 20v turbo-femmer har : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank:

Verkstedet skulle ringe meg når dem fikk det av. kanskje jeg kunne byttet f.eks bare trykkplaten med noe som er litt sterkere. Hadde jeg hatt peiling, kunne jeg ha plukket ut delene selv. Jeg får snakke litt vidar først. Tror han oppfatter meg som veldig "vinklete"....hehe.....

 

 

Pål:

Ja, det er nok kanskje grensen ja. Men det koster så myyyyyyyeee når man skal ha andre ting. Men hvis jeg bare bytter enkelte deler av clutchen, så mulig jeg går for det. Skal snakke engang til med vidar som sagt :)

 

 

uansett, takk for tipsene ...

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en ny orginal lamell og en sachs forsterket trykkplate. Kan nesten garantere at du ikke trenger å bytte svinghjul, hvis du evt må det finnes det nok av brukte orginale som holder god standard og koster deg 5-1000kr. Ikke vits å bruke mer penger enn nødvendig på ting som ikke er noe vits i å bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil si meg helt enig med pål her! du skal nok kjøre meget pent om org clutch skal holde med 380hk... på min 90 holdt den ikke mye harde sarter med kun 300hk.

blir jo ikke så rare differansen fra å kjøpe org til en oppgradert vel. mesteparten av kronene går vel til arbeidspenger, og da blir det jo dobbelt så dyrt å bytte til en som ikke holder;)

 

om audisentrum ikke vil bytte til oppgradert clutch på org svinghjul ville jeg rett å slett få andre til å ta jobben! er vel hauger av turbofemmere med oppgradert clutch på org svinghjul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er nok kanskje grensen ja. Men det koster så myyyyyyyeee når man skal ha andre ting.

Det koster å være kar.......: rolleyes Kjører du med trimmet bil så er det litt av prisen man må betale.....(Høyere bensinforbruk,hyppigere oljeskift,skikkelig olje osv osv.....) Kjører du trimmet bil så krever den ofte helt spesielle ting som nevnt over ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank:

Kan nevne det for Audi Sentrum. At jeg vil ha sachs trykkplate som "ekstra" og ikke bytte svinghjul.

 

Det blir vel ikke så ekstra tenker jeg.

 

Takk for tipset ja.

 

 

Pål:

Ja, det koster litt ja. Men er litt forundret over hvor enkelte ting koster skjorte på audi biler. F.eks clutch. Har en kompis som kjører Impreza STI og dem tok 3-4k for clutch skifte. Det er nesten halvparten av hva som koster på Audi biler. Men men, clutchen må jo byttes, så da er det bare å grave ned i lommaboka :)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi Sentrum kan sette inn sachs trykkplate. Men nevnte da at bilen blir hard å kjøre med. Er det vanskelig å parkere bilen da ??? Har jo lyst til å ha en bil som jeg kan parkere med da ? Hvordan blir bilen med sachs trykkplata ? Blir detett slit bare for å få parkert bilen ? Hopper bilen framover når man tar igang med den ?

 

 

Endret kl 15:

trykk platene går vel bare på at clutchen blir hardere å trykke ? men den er som før når jeg skal ta igjen og slikt ???

 

 

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi Sentrum kan sette inn sachs trykkplate. Men nevnte da at bilen blir hard å kjøre med. Er det vanskelig å parkere bilen da ??? Har jo lyst til å ha en bil som jeg kan parkere med da ? Hvordan blir bilen med sachs trykkplata ? Blir detett slit bare for å få parkert bilen ? Hopper bilen framover når man tar igang med den ?

 

 

Endret kl 15:

trykk platene går vel bare på at clutchen blir hardere å trykke ? men den er som før når jeg skal ta igjen og slikt ???

 

 

 

 

 

Robert

 

Jeg hadde SPEC clutch og trykkplate i min forrige lekebil.. En bmw 535 med turbo.. Clutchen var helt ok å kjøre med, men greide ikke holde igjen momentet i motoren min : rock :

 

Da måtte jeg ty til Tilton 3 skiver til 10K hos krb.. Den holdt, men var et helvete å kjøre med...

 

På audi ville jeg tatt kontakt med jonus ang clutch valg.. vet han har fikset endel clutcher til folk.. 6 pad sinter med fjøra sentrum og org trykkplate, vil f.eks ikke bli vondt å kjøre med overhode, og samtidig greie effekten din..

 

Ola

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde SPEC clutch og trykkplate i min forrige lekebil.. En bmw 535 med turbo.. Clutchen var helt ok å kjøre med, men greide ikke holde igjen momentet i motoren min : rock :

 

Da måtte jeg ty til Tilton 3 skiver til 10K hos krb.. Den holdt, men var et helvete å kjøre med...

 

På audi ville jeg tatt kontakt med jonus ang clutch valg.. vet han har fikset endel clutcher til folk.. 6 pad sinter med fjøra sentrum og org trykkplate, vil f.eks ikke bli vondt å kjøre med overhode, og samtidig greie effekten din..

 

Ola

 

 

 

Hvis jeg bare bytter til sachs trykkplaten, som jeg har skjønt (riktig) flere har gjort. Så vil den tåle momentet mye bedre. Men veit du om det blir grei å ta igjen ved f-eks parkering. Om den er hard å trykke inn er ikke det verste for min del. Det som er ille er hvis det hopper og tar vel fort, slik at jeg ved parkering fort kan komme borti andre biler.

 

Det løsningen du skisserer, er den like dyr omtrent ?

 

 

Har allerede bilen min hos Audi Sentrum, så jeg lar dem fikse dette nå.

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg bare bytter til sachs trykkplaten, som jeg har skjønt (riktig) flere har gjort. Så vil den tåle momentet mye bedre. Men veit du om det blir grei å ta igjen ved f-eks parkering. Om den er hard å trykke inn er ikke det verste for min del. Det som er ille er hvis det hopper og tar vel fort, slik at jeg ved parkering fort kan komme borti andre biler.

 

Det løsningen du skisserer, er den like dyr omtrent ?

 

 

Har allerede bilen min hos Audi Sentrum, så jeg lar dem fikse dette nå.

 

 

 

Robert

 

Gå for sachs løsninga om du er redd litt rykkete clutch.. Sinter er litt rykkete, selv om noen få tilfeller er helt ok kjørbare..

 

En ting som er viktig med clutchbytte, er å få planslipt svinghjulet.. Det betyr svært mye for at clutchen skal greie maks oppgitt spesifikasjon..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for sachs løsninga om du er redd litt rykkete clutch.. Sinter er litt rykkete, selv om noen få tilfeller er helt ok kjørbare..

 

En ting som er viktig med clutchbytte, er å få planslipt svinghjulet.. Det betyr svært mye for at clutchen skal greie maks oppgitt spesifikasjon..

 

 

Ser nok ut som jeg går for den sachs trykkplaten (ekstra). Det blir 3k ekstra og det kan jeg leve med :) Kan nevne dette med svinghjulet til Audi Sentrum når de skal bytte den.

Takk for tipset !!

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Fikk igjen bilen idag fra Audi Sentrum idag. Fikk veldig god pris på enkelmasse svinghjul, så da da ble det nytt svinghjul og sachs trykk plate. Ble ekstrem overrasket da jeg prøvde den. Clutchen var jo mye lettere nå enn på den gamle !! Trodde den skulle bli mye hardere, men den ble altså lettere. Går veldig fint an å ta igang rolig på 1. gir. Clutch'n er faktisk lettere på alle områder. Posetivt må jeg si, da jeg hadde forventet en knallhard clutch ...

 

MEN, bilen er ikke helt god ennå. Girkassa er nå skikkelig treig. Å Gire i fart mellom 3 og 4 gir er treigere enn før. Gire til 2. gir er veldig treigt. 1 gir er ekstremt treig og revers er omtrent umulig. Fikk nesten ikke parkert bilen idag pga girkassa. Skal prøve å kjøre 15-20 mil imorra og se om det blir bedre. Det er uholdbart slik det er nå, så en ny tur tilbake i neste ute er nok høyst aktuelt ja !!!!

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det byttet olje på kassa? Flere som sier det hjelper litt v. trege gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det byttet olje på kassa? Flere som sier det hjelper litt v. trege gir.

 

 

Det veit jeg ikke. Men girkassa var helt fin før jeg leverte bilen. Så jeg ser ikke noe grunn til at den skulle bli mye verre nå. Men jeg skal prøve å kjøre litt i helga og se om det blir bedre. Se om det er den nye clutch'n som gjør dette. Bruke 1o-30 sekund på å få den i revers er ikke bra ...

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det er noe galt med utløsinga.. Vanskelig å si hva, men jeg gjetter dimensjonsforskjell på utløserlager, som gjør at clutchen ikke slipper helt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var jeg på en ordentlig test tur idag. Merkelig nok gikk det mye bedre.

 

3, 4 og 5 gir er helt som før. OK

2 gir er ørlitt tregere, men OK

1 gir er litt tregt av og til.

revers var litt bedre, men fortsatt tregt. Ikke ok

 

La merke til at kassen er litt tregere når bilen står i ro. flytte mellom girene er litt tregere. Antar at verkstedet fikser dette ganske greit.

 

Ellers så er clutchen mye snillere og bedre enn før, selv med sachs racing trykkplate. Har nå enkelt masse svinghjul også.

Clutcen begynner nesten med engang, mot mye seinere på den gamle. Veldig fornøyd med at clutchen ikke ble så hard som antatt.

 

 

 

PS! Det var deilig å få kjørt bil med litt power igjen :))

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur ute idag også da var girkassa enda litt bedre. Smelte den rett i revers uten motstand da jeg startet bilen. Bare litt fin tuning på 1, 2 og revers så blir dette bra !!

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spørs om det går an å få "tunet" girene dine, jeg tror at når du får slitt til clutchen din så vil den være helt frikoblet når den er trykt inn, derfor blirr det bedre og bedre for hver tur.

Jeg har egentlig ikke peiling men det virker logisk for meg, kjedelig om de må ta alt ned igjen hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spørs om det går an å få "tunet" girene dine, jeg tror at når du får slitt til clutchen din så vil den være helt frikoblet når den er trykt inn, derfor blirr det bedre og bedre for hver tur.

Jeg har egentlig ikke peiling men det virker logisk for meg, kjedelig om de må ta alt ned igjen hvertfall.

 

 

Jeg har heller ikke peiling på dette. Men Vidar i Audi Sentrum sa den kunne fintune litt på kassa som tok kort tid. Hva det ligger idet veit jeg ikke. Men jeg vil jo anta at hvis kassen ikke er 100% skrudd på igjen, så vil man jo merke det. Så regner med dem fikser dette greit da. Vi får se :)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok sikkert linken han refererer til vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med for clutch-jobben Robert...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med for clutch-jobben Robert...??

 

 

jada, det skal du få.

 

Skifte av opprinnelig clutch kostet ca 11k, hvor 7k er til jobb og 4k til clutch. Jeg betalte 3k ekstra for Sachs trykkplate. Enkelte masse svinghjul kostet opprinnelig 4k, men fikk god pris pga jeg gjorde mere med bilen. Jeg fikk litt annen rabatt også, så jeg betalte nok ca 15k for dette. Hadde jeg bare tatt clutchen, så hadde det fort blitt 17-18k.

 

koster å vara kar :) hehehe

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jada, det skal du få.

 

Skifte av opprinnelig clutch kostet ca 11k, hvor 7k er til jobb og 4k til clutch. Jeg betalte 3k ekstra for Sachs trykkplate. Enkelte masse svinghjul kostet opprinnelig 4k, men fikk god pris pga jeg gjorde mere med bilen. Jeg fikk litt annen rabatt også, så jeg betalte nok ca 15k for dette. Hadde jeg bare tatt clutchen, så hadde det fort blitt 17-18k.

 

koster å vara kar :) hehehe

 

 

 

Robert

 

Ok, bra at bilen er på veien igjen.

 

Kjør fort og fint..: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.