92 S4 (Problem med radiatorvifte)

Anbefalte innlegg

Hei har en s4 som ikke viftene starter på, de virker når jeg tvangs kjører de i sikrings boksen, ved relle.Må være noe feil inne i bilen,noen som kan hjelpe meg.. Trenger å fikse bilen,men ingen har tid...

 

mvh sindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Sindre!

Prøver meg på denne, da jeg har jobet meg gjennom dette på min også..

1. Funker after-run (pumpe og vifte på lav hastighet) når du kortslutter bryteren på vannmanifolden? (den med to pinner) Da er det sannsynligvis den giveren, evt. den i punkt 2.

2. Bryteren til vanlig vifte sitter nederst på radiatoren, og er litt fiklete å bytte, men min var i hvertfall gåen.. Tar du av den store viskosevifta og kjører motoren på tomgang til du når omtrent 100 grader, skal vifta starte uansett. (full guffe.) (Alternativt kan være å putte inn en papplate nå som det uanz er varmt.)

3. Motstandspakka sitter bak intercooleren, på rammevangen der. Er ikke så ofte den ryker, men er grei å måle.

 

Erfaringsmessig er ikke giverne som brukes på disse bilene stort å rope hurra for, så bytt i hvertfall den på radiatoren først som sist. Dernest den topolede på vannmanifolden, i hvertfall hvis du har for vane å grisekjøre rett før du stopper motoren! :P

Er tempmåleren kokko, er det den firepolede som har tatt kvelden, vet ikke om den styrer noe annet enn måleren..

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Sindre!

Prøver meg på denne, da jeg har jobet meg gjennom dette på min også..

1. Funker after-run (pumpe og vifte på lav hastighet) når du kortslutter bryteren på vannmanifolden? (den med to pinner) Da er det sannsynligvis den giveren, evt. den i punkt 2.

2. Bryteren til vanlig vifte sitter nederst på radiatoren, og er litt fiklete å bytte, men min var i hvertfall gåen.. Tar du av den store viskosevifta og kjører motoren på tomgang til du når omtrent 100 grader, skal vifta starte uansett. (full guffe.) (Alternativt kan være å putte inn en papplate nå som det uanz er varmt.)

3. Motstandspakka sitter bak intercooleren, på rammevangen der. Er ikke så ofte den ryker, men er grei å måle.

 

Erfaringsmessig er ikke giverne som brukes på disse bilene stort å rope hurra for, så bytt i hvertfall den på radiatoren først som sist. Dernest den topolede på vannmanifolden, i hvertfall hvis du har for vane å grisekjøre rett før du stopper motoren! :P

Er tempmåleren kokko, er det den firepolede som har tatt kvelden, vet ikke om den styrer noe annet enn måleren..

Lykke til!

 

Takk for svar en jeg kjenner så på den,sa den ikke fungerte på noen ting han satt den på, ikke ac eller noe.Viftene fungerte,når han tok ett flukemeter og kortsluttet noen releer, der inntaket til vag commen sitter.

Sa det måtte vere noe inne i bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar en jeg kjenner så på den,sa den ikke fungerte på noen ting han satt den på, ikke ac eller noe.Viftene fungerte,når han tok ett flukemeter og kortsluttet noen releer, der inntaket til vag commen sitter.

Sa det måtte vere noe inne i bilen..

Hei igjen. Byttet termostat,føler i radiatoren.Byttet radiator i går,men fortsatt starter ikke viftene.Noen kloke hoder her som har noen forslag..???

mvh sindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du jobber deg gjennom systemet, viften er det nok ikke noe galt med, og får du den til å gå på alle tre trinnene er motstandsblokka også OK. Neste er reléer, og de er en smal sak å sjekke, (bare ta fra hverandre og se om de har tørre loddinger.) selv timerreléet for after-run systemet. (se hos sjmautotechnik.com for detaljer for å sjekke dette, hos meg var en transistor gåen!). Deretter er giverne neste, den i radiatoren er byttet, men har du prøvd å kortslutte de?

Lykke til Sindre, jeg kjørte nesten to år uten ekstra kjøling, men ble vel bare litt over spec varm én gang i Køben, så viscosevifta tar unna en del!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du jobber deg gjennom systemet, viften er det nok ikke noe galt med, og får du den til å gå på alle tre trinnene er motstandsblokka også OK. Neste er reléer, og de er en smal sak å sjekke, (bare ta fra hverandre og se om de har tørre loddinger.) selv timerreléet for after-run systemet. (se hos sjmautotechnik.com for detaljer for å sjekke dette, hos meg var en transistor gåen!). Deretter er giverne neste, den i radiatoren er byttet, men har du prøvd å kortslutte de?

Lykke til Sindre, jeg kjørte nesten to år uten ekstra kjøling, men ble vel bare litt over spec varm én gang i Køben, så viscosevifta tar unna en del!

Takk for svar,har byttet giveren,kortsuttet den m tre ledninger, da startet vifta.Den transistoren som var gåen på din hvor sitter den?Er gaske dårlig på hidden, add til der jeg kunne sjekke timerreleet har du det?? Viftene stopper med en gang jeg skrur av tenningen. takk for hjelpen. Om jeg ikke får til å fikse den blir den levert på verksted til uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle viftene skal stoppe når du skrur av tenningen, og after-run skal kun gå hvis det er veeldig varmt..

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html her står 'alt' du trenger å vite om den funksjonen..

Feilen på mitt relé var at vifta gikk hele tiden 'sånn når det passet', så jeg måtte jekke ut releet. Transistoren satt nær kanten inni reléet, men har ikke bilder fra fixen, og ikke gidder jeg å pelle det ut heller, siden det tydeligvis ikke er problemet ditt! :P

AAN-biler har ikke bryter som kjører systemet etter stopp som de fleste andre,(cabben har i hvertfall det..) men har i stedet after-run-systemet. Går ikke vifta når du kortslutter de to pinnene til after-run?

Sjekk også sikringen som beskrevet i linken, forresten.. Finles altsom står der, og kjør testene, så finner du sikkert frem til feilen! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle viftene skal stoppe når du skrur av tenningen, og after-run skal kun gå hvis det er veeldig varmt..

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html her står 'alt' du trenger å vite om den funksjonen..

Feilen på mitt relé var at vifta gikk hele tiden 'sånn når det passet', så jeg måtte jekke ut releet. Transistoren satt nær kanten inni reléet, men har ikke bilder fra fixen, og ikke gidder jeg å pelle det ut heller, siden det tydeligvis ikke er problemet ditt! :P

AAN-biler har ikke bryter som kjører systemet etter stopp som de fleste andre,(cabben har i hvertfall det..) men har i stedet after-run-systemet. Går ikke vifta når du kortslutter de to pinnene til after-run?

Sjekk også sikringen som beskrevet i linken, forresten.. Finles altsom står der, og kjør testene, så finner du sikkert frem til feilen! : ja :

Takk for svar,er ikke så stiv i engelsk skal høre om noen kan oversette det til norsk, så skal jeg nok få det til..

mvh sindre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.