Står dumpen min feil vei?

Anbefalte innlegg

Funderer litt på om dumpen er montert feil vei på bilen min. Sånn som den står nå så vil jo turbotrykket presse stempelet i dumpen opp.

Jeg har prøvd å ta av returen og ruse bilen opp, da kan jeg kjenne at det slipper en del luft ut.

 

Forge dumpen står bak motoren på bildet her:

luftror.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser da riktig ut dette, litt vansleig å se.

 

trykket skal presse på undersiden av stempelet, det er riktig.

 

vakum slangen på toppen har trykk når du ha ladetrykk i innsuget dermed utligner desse trykkene hverandre og du ha en fjer som sørger for at den holder seg lukket.

 

når du slipper gassen blir trykket på toppen forandret til vakum og du har fortsatt trykk under, dette blir da for store krefter for fjera og ventilen løser ut..

 

 

hvis man tar av slangen på toppen av ventilen klarer ikke fjera aleine og holde igjen lufte, så da vil det sive ut luft..

 

håper du skjønte noe av dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

misforstod litt, du tok av returen.. det skal ikke lekke ut der egentlig, har du justerings muligheter på den, så du kan få stramma fjera. ellers kan du skjekke at du ikke har noe lekasjer på slangen fra innsuget til ventilen. så det ikke blir nok trykk til å holde den igjen. eller om det er en pakning på stempelet som ikke tetter.

 

 

sorry off topik hvordan luft intak har du?? bytta noe andre rør på vei ned til turboen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må snu ventilen 90 grader Magne. Trykket skal inn på siden på forge ventilen.

slik som her

attachment.php?attachmentid=41019&stc=1&

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må snu ventilen 90 grader Magne. Trykket skal inn på siden på forge ventilen.

 

Hmm,står min riktig når jeg vakum nippelen på min Forge peker ned mot bakken Christian? : klø : Jeg har helt lik den på bildet men bare i sort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må snu ventilen 90 grader Magne. Trykket skal inn på siden på forge ventilen.

 

Hmm,står min riktig når jeg vakum nippelen på min Forge peker ned mot bakken Christian? : klø : Jeg har helt lik den på bildet men bare i sort.

Mener din skal stå til siden.

Trykket er på den tykke slangen som går fra turboen din og fram til IC røret.

Ut av den kommer en litt tynnere som går inn til ventilen din.

Den skal hvertfall inn på siden av ventilen din

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. spørs om ikke jeg skal prøve å sette den andre veien da! Det er forrige eier som har montert den slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry off topik hvordan luft intak har du?? bytta noe andre rør på vei ned til turboen??

 

Det røret mellom lmm og turbo er noe forrige eier har mekka, har planer om å bytte det ut med Forge sin silikon versjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener din skal stå til siden.

Trykket er på den tykke slangen som går fra turboen din og fram til IC røret.

Ut av den kommer en litt tynnere som går inn til ventilen din.

Den skal hvertfall inn på siden av ventilen din

 

Hmm,ok.Så den tynnere slangen som kommer ut i fra den tykke Inductionslangen som går i fra IC til turbo skal innpå på siden på Forgen? : klø :

Da tror jeg jaggu min står feil oxo,forrige eier som monterte den så.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo bare og prøve å snu de, skjer jo ikke noe galt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må snu ventilen 90 grader Magne. Trykket skal inn på siden på forge ventilen.

slik som her

attachment.php?attachmentid=41019&stc=1&

 

 

Hvorfor skal denne stå motsatt av en org bosch ventil?

Sikkert på at du har rett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må snu ventilen 90 grader Magne. Trykket skal inn på siden på forge ventilen.

slik som her

attachment.php?attachmentid=41019&stc=1&

Spiller ingen rolle hvilken vei ventilen står,er bare forskjellig lyd alt etter hvordan den står. Men all sunn fornuft tilsier at trykket skal inn på bunnen av ventilen slik den slipper trykket ut på siden.;) Men som sagt det har ingen praktisk betydning hvilken vei den står

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skal denne stå motsatt av en org bosch ventil?

Sikkert på at du har rett?

Ellers vil turbotrykket blåse ventilen opp, og da lekker det sånn som de er levert

 

Skal den stå som boschen må du tilfelle sette inn større fjær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers vil turbotrykket blåse ventilen opp, og da lekker det sånn som de er levert

 

Skal den stå som boschen må du tilfelle sette inn større fjær.

 

Det stemmer nok, som jeg skrev tideligere så prøvde jeg å ta av returen og da blåste det som faen mens jeg rusa motoren, så det er tydelig at en del trykk forsvinner ut der hvis du ikke snur den eller kjøper en stivere fjær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du ruser har du ikke ladetrykk, men vakuum. Vakuumet løfter opp stempelet i ventilen din. Eks. den orginale Bosch ventilen står åpen når bilen går på tomgang. På en bil med kun chip spiller det fint liten rolle hvilken vei den står.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.