Kjøre E85 etanol på S6 2.2?

Anbefalte innlegg

Jeg bor rett ved Statoil på Storo, og de har eneste E85 pumpe i norge...

 

Har lest diverse svenske forum om dette. de er helt fanatiske på dette. Skulle visst ikke være skadelig for motoren, kunne oppleve at den brukte litt mer eller at den fikk litt ujevn gange hvis den fikk for mye av godstoffet...

 

Fyllte resten av tanken idag med dette stoffet. 25 liter + 50liter 98blyfri som var der fra før. Da har jeg 53,75 liter bensin og 21,75 liter etanol på tanken.

Da har jeg 28,33% etanol 104oktan på tanken og 71,66% 98blyfri. Oktantallet blir da 99,69. Har jeg regnet rett?

 

Bilen gikk som den alltid har gjort. Svenskene anbefaler å øke prosentandelen med etanol for å se når bilen begynner å gå dårligere/øke forbruket. Jeg merket ikke noen forskjell på mitt forbruk på måleren i bilen, heller ikke forandring på turbotrykk. Mange svensker kjører på ren E85 uten å konvertere eller ha problemer med dette.

 

Er det noen her som kjører på dette? koster jo litt mindre... Jeg tenkte å kjøre på JET92 drittbensin og fylle på med etanol for da vil jo oktantallet bli tilnærmet det som bilen skal ha, og dette blir optimalt med tanke på orginal bil, eller hur? Og billigere per liter når dette blir mer vanlig i Norge (nå kostet den 8,59 per liter)...

 

Noen andre her som har peiling og erfaringer med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd med E85-innblanding på følgende biler med følgende erfaring:

 

* Audi S4 2.2T (AAN) - blandet ca. 50% E85 og 50% 95BF, gikk muligens litt bedre, forbruket noe opp, ellers ikke noe spesielt å bemerke.

* Audi 100 2.8E + A6 2.8Q (AAH) - samme som på S4, men merket betydelig ytelsesøkning. Litt smålugging ved over 60% E85.

* Audi 100 Turbo quattro (MC) - 60% E85, 40% 95BF. Forbruket noe opp, ytelsen betraktelig bedre enn på kun bensin. Største forbedring til nå.

* Audi 90 2.3E quattro (NG) - 50% E85, 50% 95BF, liten forskjell både i forbruk og ytelse, men motoren føltes som den gikk "lettere".

* VW Golf IV 1.8 (AGN) - 60% E85, 40% 95BF - forbruk noe opp, gikk bedre, smålugging ved full gass forsvant og har ikke kommet tilbake ved kjøring på bare bensin senere.

 

Ellers har jeg erfart at bilen kan bli litt tungstartet når det kryper under ca. -10 om vinteren uten motorvarmer, men den vil alltids starte. Bare et spørsmål om å få det til på 2. forsøk.

 

Jeg kommer ihvertfall til å fortsette å fylle E85 ved enhver anledning. Har bare fylt i Sverige siden jeg bor litt for langt unna Oslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye økning i forbruk merket du på s4 2.2? Merket du noen andre symptomer, som rykking o.s.v.?

 

Vil det lønne seg å blande e85 med 92oktan istedenfor 95 eller 98 for å holde oktantallet så nærme 98 som mulig (siden bilen ikke er optimert for mer enn dette)?

 

Må forske litt på dette, for er utrolig gøy å fylle for 8,59 for literen istedenfor 12,50...

 

Etter det jeg har lest på svenske forum ( http://www.etanol.nu ) skal det ikke være noen risiko forbundet med dette selv om man fyller for stor prosentandel e85...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind: Med andre ord kan jeg da fylle ca 50% E85 og 50% Blyfri95 på min audi 200 med 3b motor uten problem selv om jeg har blandt annet et ladetrykk på 1.5 bar og chip?`Eller er det ikke å anbefale i mitt tilfelle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forbindelse med en EU-kontroll hvor jeg måtte ha avgassen ned ;) , fyllte jeg 25 liter E85 på tanken som fra før hadde ca. 9 liter 95 igjen. Dvs. at jeg hadde ca 65% ren Etanol i tanken. Jeg merket en liten ytelsesreduksjon, men ellers gikk bilen silkemykt, helt uten banking eller fusking.

 

Jeg lurer også på om det går greit å kjøre kun på E85 uten noe annet blandet inn, uten at mortoren tar skade?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer til å gjøre det samme jeg... men hadde nok vært optimalt å fått en chip tilpasset dette drivstoffet, eventuelt at det gikk an å bytte mellom orginalchip og e85 chip med en bryter... Er jo bare statoil storo som har dette drivstoffet foreløpig...

 

Vil nok kanskje redusere forbruket litt også da...

 

Ser nå at forbruket med min blanding (som i første posten) ligger marginalt høyere enn vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle da heller ikke være noe problem og helle dette på enA80 93mod?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som går eller ikke går på en spesiell bil skal jeg ikke uttale meg om og tar heller ikke noe ansvar for evt. konsekvenser, men min personlige erfaring er at det ikke er noe problem. Det det kommer an på er motorstyringens evne til å kompensere med mer drivstoff. De fleste Motronic-biler kan enkelt kjøres på bare E85 ved å bruke en justerbar bensintrykkregulator og justere noe høyere drivstofftrykk slik at motoren får mer drivstoff.

 

Min S4 hadde kun trimchip, forbruket lå ca. 0.15-0.2 liter/mil over normalt. Brukte vanligvis drøyt 0.9 i snitt på en tank, dette steg til snaut 1.1 på E85-tanken.. Det er ifølge http://www.etanol.nu helt sånn det skal være også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper Motronic'en gir godt over 90% dutycycle på injectorene ved full gass på en chippet bil, så pass på så dere ikke kjører den for magert selv om oktantallert er noe høyere. Har vel også lest at de regner 15-25% større forbruk med E85 over tid, så da er det vel sannsynligvis ikke mere spart enn en tank eller to i året og da er det vel heller på tide å finne en mer økonomisk doning? :D

Forresten noen problemer med pakninger/slanger eller bensinpumpe over tid?

 

Edit: Lese innleggene først.. Ser at Eyvind har tatt opp dette alt, ja.. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå forska litt på dette:

 

Ved kjøring kun på E85 får jeg merkbart dårligere drag og mye mer ketchup effekt i bilen. Den er også veldig seigstarta. Får feilmeldinger på lambda føler, så mulig den går i nødprogram. Må slette feilkoder før bilen går bra igjen med vanlig bensin. Turbotrykksmåleren viser også høyere trykk enn vanlig, men bilen går dårligere. Bruker også 0,2 mer bensin per mil... ikke bra.

 

Men ved "rett" blandingsforhold: 20 liter E85, og 40 liter 95 oktan, får man etter mine beregninger 98oktan. Bilen går akkurat som før, vanlig drag, vanlig turbotrykk og ikke feilkoder på hjernen, og "riktig" bensinforbruk. Gjennomsnittspris per liter: ca. 9,86 kr per liter når E85 koster 8,59 og 95 koster 10,50kr. "Vanlig" pris på 98 koster vel ca. 11,50kr per liter (fast pris på Statoil blodsuger stasjon: 11,95).. så blir jo litt kroner av dette.

 

Statoil storo har ikke 92 bensin, men her hadde besparelsen blitt enda større, siden blandingsforholdet E85 og 92 bensin blir 50:50. Har ikke fått testa dette, siden bilen fikk feilkode før jeg rakk JET stasjonen og fikk fylt resten av tanken. Oppdaget det med feilkoder etter dette var forsøkt. Stress å slette feilkoder hver gang man skal fylle, og kjøring på ren 92 bensin på disse bilene er vel verre enn alt?

 

Har noen andre erfaringer eller synspunkter på dette, så skrik ut. Man sparer vel ca. 100kr per tank ved denne blandingen = 400-500kr måneden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville også vært litt forsiktig med for høye blandingsforhold med E85'en...

Stoichiometrisk blandingsforhold for E85 er mye lavere, slik at du må ha like over 30% mer drivstoff i forhold til bensin. Ved rundt 50% blir det rundt 15% mer.

På vanlig kjøring vil fueltrim kunne ta seg av 10-15% oppriking ca, og en fueltrim vil sørge for at man får litt ekstra på fullgass, men da går dem fleste bilene i open-loop, og på faste bensinmengder. Bilen vil typisk gå litt magrere. Dette tåles pga høyere bankefasthet, og den magrere blandingen vil faktisk gjøre at det går bedre. Men om det blir for magert så vil det kunne bli litt for varmt, så jeg ville passet meg for mer enn 50% innblanding :)

 

Btw... heldiggriser som kan fylle sånt! Vi trøndere vil også ha!! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forbindelse med at jeg skulle bytte pakninger på injektorene, la jeg merke til at det i følge kokeboka er egne pakninger til etanol-drivstoff, og noen andre injektorer. Om pakningene har noe med andre injektorer eller annet drivstoff å gjøre vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne igjen jeg. Noen flere som har prøvd E85 eller har erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne igjen jeg. Noen flere som har prøvd E85 eller har erfaringer?

 

Tror jeg vil være forsiktig med å blande inn for mye e85 uten at bilen mappes/konverteres for dette. (som Morten Bondø også skriver)

 

Her står det endel nyttig info ang e85: http://www.etanol.nu/

 

En av mine garasje kompiser bremset i våres 516hk og 699nm på blyfri 98 hos VS Motor. Dette var ved 2 bars ladetrykk. Ved dette trykket var turboen tom og baktrykket var så å si likt ladetrykket.

 

Når de gikk over til ren e85 fikk de 566hk/750nm ved det samme ladetrykket. Effekten ligger vel mest i at e85 har litt høyere oktan slik at man kan kjøre hardere tenning + at den ca 30% mer fuelmengden har en kjølende effekt på innsugs lufta = mer oksygen til motor.

 

Motoren er forøvrig en 2,3L volvo 16v mappet av Vidar Strand sammen med Tor Øyvind Skinne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det foresten noen som vet om det har dukket opp noen flere stasjoner som selger dette? (Bortsett fra stasjonen på storo og de litt over 1000 i sverige)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt en tank med 50% E85 og 50% B95 nå, synes bilen gikk bedre med denne blandingen da ladetrykket lå jevnt på 1.3bar.

Med vanlig bensin så er det litt sånn kron og mynt om den lader 1 eller 1.4 bar. Merkelig dette her.

 

God lukt fra eksosen, min brukte nesten 2dl mer på mila og mer effekt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer usikker på dette her. 50/50 jet 92 og e85 gikk greit på bilen men drar mye bensin. Med sommerdekkene gikk det ca. 1,5,-1,7 per mil.

 

med 1/3 e85 og 2/3 95 blyfri gikk det 1,3-1,5 per mil.

 

Når man holder seg til disse blandingsforholdene er mine erfaringer at bilen ikke går forskjellig fra 98 bensin.

 

så kom vinteren og vinterdekk. bytta til 99 bensin fra shell og forbruket gikk ned til 1,1-1,2.

 

Jeg har g-tech måler, og tenkte jeg skulle måle forskjellen på bilen mellom vanlig 98/99 bensin og blandinger med e85, men har ikke fått gjort det enda.

 

Hvis noen av dere andre som "forsker" vil måle deres biler med g-tech før og etter kan vi gjøre det engang, bare ta kontakt. Er vel egentlig dette som betyr noe siden bilene går greit og lukter godt. Vi vet jo også utifra teori og erfaring at den uansett vil dra mer drivstoff med noe e85 på tanken, og det er jo utifra blandingsforholdet. Har lyst å sette opp ett regneark for å se hva som er mest lønnsomt, får jo 50 øre rabatt på e85 med agricard, så literprisen kommer bra ned i forhold til 98 bensin. Spørsmålet blir jo om det er verdt det siden den bruker mer.

 

Jeg kommer frem til at effekten er vel kanskje det som betyr mest her. vet jeg motsier meg selv litt her i forhold til andre innlegg i posten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er prisen på E85 iforhold til 98?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er prisen på E85 iforhold til 98?

Det har tidligere blitt skrevet 8,59 for E85. Hvor mye dere betaler for bf98 oppe hos dere vet jeg ikke, men her er det ca. 10,50 nå (tipper jeg, siden jeg betalte 9,68 for bf92 hos Jet).

 

Var det ikke snakk om at E85 skulle bli enda billigere på litt sikt...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp igjen denne siden jeg har testet litt med denne sjøl nå..

Egentlig ikke så merkbart på draget.. Kanskje bittelitt bedre drag men merker det mer på responsen syntes nå jeg..

 

Blanda ca 40% e85 og 60% bf98 jeg da.. På 2.8'n

Forbruket har nok gått noe opp.. Men litt dumt å teste ut detta på vinteren da egentlig.. Har vesentlig høyere forbruk da uansett :evil:

 

Er vel på trappene med flere stasjoner og nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Obs: Siden alkohol binder vann, er det forresten mye større sjanse for rust i tanken, i hvertfall én av grunnene til at f.eks Honda ikke anbefaler E-bensin på sine snøfresere og mindre påhengere. Noe å tenke på for oss C4-folk med tanker som må byttes allerede før vi bruker E-drivstoff..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.