Kjøre E85 etanol på S6 2.2?

Anbefalte innlegg

jeg fant litt mer info om E85 her i går, og det som blir hovedpoenget et at AFR med bensin er 14,7, mens med E85 er AFR 10, det vil i utgangspunktet si at det kreves en omprogramering for å kompensere for det endrede blandingsforholdet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stoichiometrisk blandingsforhold for E85 er rundt 9.7 ja, mot bensin som har rundt 14.7.

 

Max power på bensin er typisk rundt 12.5:1 (lambda 0.85)

 

E85 får typisk max power på en lavere lambda. Blandingsforhold rundt 6.975 (lambda 0.71).

 

Realiteten dermed er at på fullgass så skal en del luft ha 0.1433 deler E85 eller 0.08 deler bensin. så har du 200cc dyser på bensin, kan du godt ha såpass store som 360cc med E85 !

 

Du trenger ikke nødvendigvis kjøre E85'en så fett som lambda 0.7 da. Motoren trives godt med lambda 0.85 på fullgass også på E85.

Slik at om du mapper en bil, og bruker 'vanlig' bredbåndslambda, er target AFR fortsatt 11.5-12.5, på avlesinga!

 

Mvh Morten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe mer erfaringer med det her?

Fyller 98 og E85 stort sett om dagen jeg. Hatt opptil 66% av E85 som kanskje er litt mye. Men stort sett fra 50%-20%.

Lader mer og ikke hatt noe problemer, enda...

Virker som den går litt bedre med og bruker ikke spesielt mer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også prøvd på 2.8 30v nå, og den likte ikke E85 så godt som 12v-motoren. Mens 12v går helt fint uten særlig høyere forbruk opp til 60% E85 var 30v-motoren litt misfornøyd (lett fusking ved pådrag når den var kald) allerede med 40%, så det er nok veldig forskjellig fra bil til bil.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt nå en periode med ren E85 på min Audi S4 2.2 1992. Har hatt ingen problemer med fusking, bare start vansker når det begynner å bli veldig kalt.

Har målt effekt økning fra 290-320hk!! Bilen er chippet og har K&N filter..

 

Er veeeldig fornøyd med E85. Bilen har mye raskere respons, mer hk og mer dreimoment :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt nå en periode med ren E85 på min Audi S4 2.2 1992. Har hatt ingen problemer med fusking, bare start vansker når det begynner å bli veldig kalt.

Har målt effekt økning fra 290-320hk!! Bilen er chippet og har K&N filter..

 

Er veeeldig fornøyd med E85. Bilen har mye raskere respons, mer hk og mer dreimoment :D

 

Er i magreste laget det, Jeg kan tenke meg at dysene er makset, du burde i det minste kjøre opp bensintrykket litt. Hadde du kjørt tilsvarende magert på bensin hadde det nok gått heller dårlig.

 

Alternativt kan du sette i 3b dyser som har litt mere å gå på.

 

Skal du få lettere kaldstart har du flere alternativ.

*E85 map.

*Montere egen kaldstart dyse som du styrer manuelt.

*Forvarming av drivstoff.(i teorien)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

e85 kjøler bedre å mye brukt på turbo mc er:) ja funker det bør ikke det være noe problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.