Audi kv med trimkam-tenningstidspunkt?

Anbefalte innlegg

Noen som har tilsvarende motor med trimkam og veit noelunde hva eg må legge tenninga på? Veit ikkje hvilken type kam det er, men tror ikkje det er av de "værste" Kjører nå med rundt 30 grader i fortenning mot standard som er 16-20 grader. Justerer eg tenning ned til standard verdier stopper motoren.

Visst noen lurer på det så er motoren ikkje feil innstilt. Var når eg skulle justere tenning etter å ha skifta fordeler pga defekt hallgiver at eg skjønte det var noe muffens med motoren;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tilsvarende motor med trimkam og veit noelunde hva eg må legge tenninga på? Veit ikkje hvilken type kam det er, men tror ikkje det er av de "værste" Kjører nå med rundt 30 grader i fortenning mot standard som er 16-20 grader. Justerer eg tenning ned til standard verdier stopper motoren.

Visst noen lurer på det så er motoren ikkje feil innstilt. Var når eg skulle justere tenning etter å ha skifta fordeler pga defekt hallgiver at eg skjønte det var noe muffens med motoren;)

 

Normalt er 30-34 grader fortenning passelig ved turtall på 3000 omdr.

Siden motoren din stopper når du justerer ned mot normal fortenning, kan det jo være at du har satt rotorakselen litt feil, slik at rotoren ikke peker mot stiften i fordelerlokket når den tenner. Om du skjønte hva jeg mener.

Vri motor til syl. 1 er i Ø.D. Følg pluggledningen fra syl. 1 til fordelerlokket, ta av lokket og se om rotoren peker mot der ledningen er festet. Det er også et merke i fordelerhuset som rotoren skal peke mot når syl. 1 er i Ø.D.

Husk at syl. 1 er i Ø.D. TO GANGER når rotoren roterer en omdr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innstilling av motor og fordeler har eg kontroll på, men du fikk meg til å tenke på om kanskje fordelerlokket kan være feil til den fordeleren, fordeleren er fra en 84 mod Audi 90 som eg skrota for noen år siden, og lokket er fra fordeleren som eg bytta ut pga defekt hallgiver. Skal sjekke om merket for syl 1 på fordeleren stemmer med stiften for syl 1 i lokket.

Tenning er justert til ca 32 grader før topp, med lavere fortenning tar ikkje motoren gassen og fusker ved belastning, men motoren blir litt tungstartet med den fortenninga den har no, Eg må vel velge mellom startegenskaper og effekt... Det er montert ett elektronisk tenningsforsterker-anlegg fra Jacobs electronics, finner ingen specs på det i papirene eg har, men virker som det gir flere teningspulser ved hver forbrenning, for tenningslampa viser 65 grader fortenning og turtallet som vises hopper mellom ca 800-3000 rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet viste seg å være idioten som monterte rotoren, nemlig meg sjøl:o

Rotoren var bare trykt halveis på, og det fungerer som oftest veldig dårlig.

Visst ingen andre har noen interesse av denne tråden kan den stenges;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.