#1 Skrevet Juni 18, 2006 À3 1,6 motor har en tendens til å jage litt på tomgang. Dette skjer spesielt når jeg f.eks stopper i et lyskryss. Da går turtallet opp og ned noen ganger før det stabiliserer seg. Noen tips til hva jeg bør sjekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 18, 2006 Vakuumslangene, evt tomgangsregulatoren hvis du har dette. Sjekk også at gasspjeldet er rent og fint.. Spray startgass rundt omkring under panseret mens motoren står på tomgang, hvis motoren ruser seg opp trekker den falskluft.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 18, 2006 Om du har gasspjeld av nyere type så kan det være det som har ryki.. Sjekk feilmeldinger med vagcom.. Min 00\01 a6 1.8 ble skikkelig fæl nå utover våren på jaging, bestillte nytt spjeld fra danmark, bilen er som ny i forhold til turtall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 24, 2006 min a4 1,8 20v og er sånn er det gass spjeldet som kan gjøre det på den og? kan det fikses på noe vis uten å kjøpe nyt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 24, 2006 Min oxo jager opp og ned i fra 800RPM og opp til 1000RPM ett par ganger i lyskryssene etc og jeg får ikke opp noe i VAGcom.Min jager oxo bittelitt i fra 760->800RPM konstant på tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 25, 2006 hadde lignende symptomer på min a3 1.6. Den jaga veldig i tillegg til at når jeg skulle akselerere etter lyskryss SANK turtallet 2-300 slik at den nesten kveltes. ingen ting galt i vag-com... Jeg endte opp med å bytte gasspjeld, LMM, gasspjeld igjen og til slutt hele hjernen. Da ble det bra, og jeg 15000kr fattigere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 25, 2006 hadde lignende symptomer på min a3 1.6. Den jaga veldig i tillegg til at når jeg skulle akselerere etter lyskryss SANK turtallet 2-300 slik at den nesten kveltes.ingen ting galt i vag-com... Jeg endte opp med å bytte gasspjeld, LMM, gasspjeld igjen og til slutt hele hjernen. Da ble det bra, og jeg 15000kr fattigere. Ja,når det synker er det litt dritt,men stiger den er det jo greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 25, 2006 Når jeg hørte litt rundt på min bil, så fikk jeg mange meninger.. målere og styr og datt.. så prata jeg med en som er VAG mekanikker på Møller.. "Gasspjeldet, prekas.." kort i setningene men han visste hva han snakka om.. Møller pris 3999.- (minus noen få % rabatt pg.a "denne har jeg lite å gå på") og 2620.- NOK levert fra Gedsted i danmark! Dette er en typisk "går etter hvert del", så med mindre noen andre kommer med et lurt svar så er det bare å bestille gasspjeld.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 25, 2006 Min oxo jager opp og ned i fra 800RPM og opp til 1000RPM ett par ganger i lyskryssene etc og jeg får ikke opp noe i VAGcom.Min jager oxo bittelitt i fra 760->800RPM konstant på tomgang. Uten å vite for mye om det så tror jeg det er normalt, iallefall om det er så forsiktig at du kun klarer å se det på turtelleren.. Når jeg beskriver JAGING så ser du det godt på RPM og du kjenner motoren jobber.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 26, 2006 d må vel gå an å gjøre noe med spjeldet. uten å bytte det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 27, 2006 Gasspjeldet på min består av hovedsaklig to deler om jeg har forstått det rett.. selve spjeldet og et potensometer, og det er sistnevnte som lager problemer, og sånn jeg forstod det så var det ikke noe å gjøre med det når det begynte å fuske.. Enkel sak å teste da, finn en kamerat med samme motor som ikke har fuske problemer og bytt gasspjeld og se om det er noe forskjell.. Når jeg bytta merka jeg forskjell med en gang, ble enda litt bedre etter justering med vagcom. Hele jobben med å bytte tok 10 min og det var første gang for min del. Kan legge bilde og beskrivelse om noen trenger det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...