Strammer for profilreim....

Anbefalte innlegg

Hei,

 

verkstedet mitt skiftet i dag registerreim og vannpumpe på min passat 1.9 PD motor, 2000 modell. Jeg fikk da opplyst at strammer for profilreim var dårlig og burde skiftes. Verkstedet kan gjøre jobben for kr 4600, og jeg har tatt betenkningstid...

 

Er det noen som har info/lenker til informasjon om hva en profilstrammer er, samt tips om dette er en enkel jobb "enhver nevenyttig hobbymekaniker" kan gi seg i kast med...?

 

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strammeren det refereres til er et fjærbelastet reimhjul som strammer opp profilreima på motoren din. Denne reima dras av veivakselen og trekker med seg: dynamo, servopumpe og vifte.

 

For å skifte strammeren må frontfangeren av og frontseksjonen ( den lamper og radiator er festet i ) settes i såkalt servicestilling for å komme til. Usikker på om det lar seg gjøre uten å demontere det, men det blir uansett vanvittig trangt hvis man ikke gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke omtrent samme som på 1.8T...må ikke av med fronten da....tok meg 15 min å bytte min strammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke omtrent samme som på 1.8T...må ikke av med fronten da....tok meg 15 min å bytte min strammer.

 

 

Tror dieselpumpa. ligger litt i veien på en dieselbil. blir pluselig "litt" mindre plass nedi der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD motoren ( Pumpedyse ) har ikke den typen dieselpumpe, men sitter vel noen braketter for dynamo og vifte i veien, samtidig som strammeren sitter montert lenger ned enn på 1.8 turbo ( AEB ) motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den oversåg jeg.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

verkstedet mitt skiftet i dag registerreim og vannpumpe på min passat 1.9 PD motor, 2000 modell. Jeg fikk da opplyst at strammer for profilreim var dårlig og burde skiftes. Verkstedet kan gjøre jobben for kr 4600, og jeg har tatt betenkningstid...

 

Er det noen som har info/lenker til informasjon om hva en profilstrammer er, samt tips om dette er en enkel jobb "enhver nevenyttig hobbymekaniker" kan gi seg i kast med...?

 

 

Mvh

 

 

Er prisen med deler, eller uten?? hvis fronten må legges i service stilling så er jo det gjort når reima ble byttet?? kan de ikke gjøre det i samme slengen da?? høres dyrt ut.. men kommer jo ann på prisen på strammeren....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er prisen med deler, eller uten?? hvis fronten må legges i service stilling så er jo det gjort når reima ble byttet?? kan de ikke gjøre det i samme slengen da?? høres dyrt ut.. men kommer jo ann på prisen på strammeren....

 

Verkstedet hadde ikke ny strammer for profilreim på lager, så denne ble ikke skiftet i lag med registerreima. Demontering av fanger osv. høres tidkrevende ut, og det forklarer vel tildels den stive prisen... Irriterende at ikke jeg fikk skiftet dette mens fronten var demontert. Kanskje jeg kan bruke dette (dvs: verkstedets (merkeforhandler) mangelfulle delelager) som et argument for å oppnå et bedre tilbud?

 

Deler og reim inngår i pristilbudet. Tror jeg får sjekke ut hva selve delen koster, samt se om jeg klarer å oppnå et bedre tilbud.

 

Takk for all info!

 

 

Mvh

Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.