Anbefalte innlegg

Har planer om å montere webasto thermo top p i min Touran, og i den anledning fikk jeg spørsmål om der er montert kjørevarmer i bilen, slapp visst nok billigere unna da, noen som vet om der er det orginalt i Vw Touran 2.o tdi exclusive?

Mvh

Kjell Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å montere webasto thermo top p i min Touran, og i den anledning fikk jeg spørsmål om der er montert kjørevarmer i bilen, slapp visst nok billigere unna da, noen som vet om der er det orginalt i Vw Touran 2.o tdi exclusive?

Mvh

Kjell Arvid

Alle touran TDI solgt ny i Norge er ustyrt med Webasto forvarmer fra fabrikk.

Dvs. når gradestokken kryper under 5 grader så vil denne automatisk starte opp (når motoren vell og merke er i gang) for å hjelpe til med å holde varmen oppe siden nye moderne diesel motorer gir svært lite overskuddsvarme til dette formålet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dvs. når gradestokken kryper under 5 grader så vil denne automatisk starte opp (når motoren vell og merke er i gang) for å hjelpe til med å holde varmen oppe siden nye moderne diesel motorer gir svært lite overskuddsvarme til dette formålet.

Er dette noe som skjer automatisk med alle som har webasto?

Eller må det stilles inn..

(nice to know)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke bare når motoren er i gang. Hvis man med en gang stopper motoren vil webastoen fortsette å gå en liten stund. Usikker på hvor lenge. Dette vil an vel gjerne høre hvis man stopper bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(nice to know)

Dette gjelder alle TDI-modeller med fabriksmontert webasto så vidt meg bekjent.

I basis er det lett å merke at man har webasto; det blir raskere varmt i bilen om vinteren enn på en bensinbil ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(nice to know)

Hei

Den kobles inn og ut automatisk.... og den går helt til motoren har oppnådd driftstemperatur.

Denne kan omgjøres/programeres til å fungere som en parkeringsvarmer som du kan betjene manuellt via ett programerbart UR inne i bilen eller via en fjernkontroll.

Da får du isfrie ruter og varm bil på 30-60 min bare ved ett tastetrykk :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Den kobles inn og ut automatisk.... og den går helt til motoren har oppnådd driftstemperatur.

Denne kan omgjøres/programeres til å fungere som en parkeringsvarmer som du kan betjene manuellt via ett programerbart UR inne i bilen eller via en fjernkontroll.

Da får du isfrie ruter og varm bil på 30-60 min bare ved ett tastetrykk :tilber:

I hovedsak, når man har selve brenneren fra før, monteres det vel inn kraftigere batteri og styringsenheten. Skal sies at det ikke er anbefalt å bruke webastoen på forhåndsstart hvis man bare har mye småkjøring. I tillegg til kraftigere batteri bør skal det vel være høyere ladespenning. (dette pga. sirkulasjonspumpe og vifter bruker strøm, i tillegg til litt til drivstoffpumpe, men akkurat det sistnevnte er ubetydelig vil jeg tro).

Bemerk ellers at det ikke er tillatt å bruke tidsstyring/forhåndsstart i garasje o.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I hovedsak, når man har selve brenneren fra før, monteres det vel inn kraftigere batteri og styringsenheten. Skal sies at det ikke er anbefalt å bruke webastoen på forhåndsstart hvis man bare har mye småkjøring. I tillegg til kraftigere batteri bør skal det vel være høyere ladespenning. (dette pga. sirkulasjonspumpe og vifter bruker strøm, i tillegg til litt til drivstoffpumpe, men akkurat det sistnevnte er ubetydelig vil jeg tro).

Bemerk ellers at det ikke er tillatt å bruke tidsstyring/forhåndsstart i garasje o.l.

Med det orginale oppgraderingssettet så settes det ikke inn noe ekstra batteri,men står at man bør kjøre like lenge som man bruker webastoen (vanlig 30 min).

Webastoen slår seg av dersom batterispenningen dropper til ett gitt nivå slik at man fortsatt får start.

Biler med orginalmontert varmer har ekstra batteri

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye koster herligheten da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt forskjelig fra bil typer, men ny bestilling av en A4 Avant så koster fjernbetjent kupevarmer 16140,-

http://app.moller.no/MollerConfiguratorWeb/showDealersAction.do?brandId=001A2&country=NOR

(Bygg din Bil)

Jøss. Er ikke dette 6-7000 mer enn på div. VW-modeller? Strengt tatt synes jeg selv ca. 10k virker veldig dyrt egentlig med tanke på at hovedkomponentet er der fra før. Men dette er kanskje løsning med GSM-støtte også, hvilket kanskje blir unødvendig for de fleste og kanskje fordyrer det veldig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss. Er ikke dette 6-7000 mer enn på div. VW-modeller? Strengt tatt synes jeg selv ca. 10k virker veldig dyrt egentlig med tanke på at hovedkomponentet er der fra før. Men dette er kanskje løsning med GSM-støtte også, hvilket kanskje blir unødvendig for de fleste og kanskje fordyrer det veldig.

koster vel veil 9200 på touran om jeg ikke husker feil.

Og å oppgradere i ettertid er ikke billigere.... eneste forskjellen er at den orginal monterte kun varmer coupeen og ikke motoren.Den orginale er heller ikke kompatibel med SMS start

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den mye forbruk på en halvtime? 1/2 Liter??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den mye forbruk på en halvtime? 1/2 Liter??

Termo Top C bruker 3dl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.