1,8T dabber av fra 4000rpm

Anbefalte innlegg

Ja, som topic sier...

Min bil går bra fra rundt 3000 til opp mot 4000rpm, men dabber da veldig av. Hører at turboen nesten ikke ladder mer fra der og opp.

Slik har bilen vært siden jeg kjøpte den. Både med og uten chip. Etter jeg chipet den så syns jeg ikke den gikk noe bedre over 4000, men mye bedre rundt 3000.

 

Bilen har ny LMM og N75J. Den går rent og alt slikt så tror coil-problemer som mange opplever er ute av bildet.

Tviler på at turboen er sliten siden den lader bra (har ikke målt trykket da...) på lavt turtall, men nå har ikke jeg noe peiling på turboer. Men det er kanskje ikke helt uaktuelt siden motoren har hadd litt koks-problemer med olja...?

 

Ellers har man lambda, men etter som jeg har forstått vil man få samme symptomer som ved coil-problemer når lambda ikke holder følge...

 

Noen som vil synse litt...? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være sliten resirkventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være sliten resirkventil?

 

Hmm... Aner ikke jeg? Vil man få dette symptomet da? Har sånn smått planer om å kjøpe en Forge-ventil. : klø :

 

Bilen er forresten gådd 120K km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som topic sier...

Min bil går bra fra rundt 3000 til opp mot 4000rpm, men dabber da veldig av. Hører at turboen nesten ikke ladder mer fra der og opp.

Slik har bilen vært siden jeg kjøpte den. Både med og uten chip. Etter jeg chipet den så syns jeg ikke den gikk noe bedre over 4000, men mye bedre rundt 3000.

 

Bilen har ny LMM og N75J. Den går rent og alt slikt så tror coil-problemer som mange opplever er ute av bildet.

Tviler på at turboen er sliten siden den lader bra (har ikke målt trykket da...) på lavt turtall, men nå har ikke jeg noe peiling på turboer. Men det er kanskje ikke helt uaktuelt siden motoren har hadd litt koks-problemer med olja...?

 

Ellers har man lambda, men etter som jeg har forstått vil man få samme symptomer som ved coil-problemer når lambda ikke holder følge...

 

Noen som vil synse litt...? ;)

 

Nå vet ikke jeg om du har kjørt andre 1,8 t som har vært chippet. Men, det du må huske er at turboene på disse er ganske små. Som regel vil du etter chipping merke at den går best mellom 3000 - 4000, etter dette dabber det av en del. En 1,8 t med kun chip har sjelden mer enn ca 190 - 200 hester.

 

Selv har jeg en 180 hester som tidligere hadde kun chip. PÅ denne motoren er det spesielt synlig. Se linken under. I motsetning til de fleste andre tunere har superchips målt før og etter chipping.

 

http://www.superchips.co.uk/curves/vag18t180.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal kunne ha greit drag frem til ca 5500 rpm, hvis den dabber mye av så er det noe galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal kunne ha greit drag frem til ca 5500 rpm, hvis den dabber mye av så er det noe galt.

 

Enig. Skal ikke gå dårligere enn originalt i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... Aner ikke jeg? Vil man få dette symptomet da? Har sånn smått planer om å kjøpe en Forge-ventil. : klø :

 

Bilen er forresten gådd 120K km.

 

Hei!

Jeg opplevde ca. dette på min. Satt inn forge-ventil og bilen ble som ny. Har en chippa 1,8TQ. Den dro bra etter chipping, dårlig etter bytte av N75-ventil. Og deretter bra igjen etter bytte av resirk-ventil. Sjekk iallefall at slangene sitter godt på (spes. den lille på resirk-ventilen), den har lett for å løsne når du skifter N75-ventilen..

 

-Silas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du har kjørt andre 1,8 t som har vært chippet. Men, det du må huske er at turboene på disse er ganske små. Som regel vil du etter chipping merke at den går best mellom 3000 - 4000, etter dette dabber det av en del. En 1,8 t med kun chip har sjelden mer enn ca 190 - 200 hester.

 

Selv har jeg en 180 hester som tidligere hadde kun chip. PÅ denne motoren er det spesielt synlig. Se linken under. I motsetning til de fleste andre tunere har superchips målt før og etter chipping.

 

http://www.superchips.co.uk/curves/vag18t180.pdf

 

Intressant... Ser at dreimomentet går ned etter 4000. Men alikavel så stiger jo effekten en god del etter 4000 så.

Men for å svare deg på spørsmålet: Jeg har hverken kjørt andre 1,8t med eller uten chip unntatt min egen. Men syns aldri min bil har kjentes ut som 150 gamp... :o

 

Enig. Skal ikke gå dårligere enn originalt i allefall.

 

Vel... Bilen går ikke dårligere enn orginalt. Går mye bedre under 4000, mens fra 4000 og opp går den omtrent slik den bestandig har gjort. Men når jeg leser om andre som når ca. 240 i topphastighet så må det være noe galt på min. Har ikke testet min helt ut, men når jeg når 180-190 så går det veeeeeeldig sakte videre. Har vært slik både før og etter chip.

 

 

Hei!

Jeg opplevde ca. dette på min. Satt inn forge-ventil og bilen ble som ny. Har en chippa 1,8TQ. Den dro bra etter chipping, dårlig etter bytte av N75-ventil. Og deretter bra igjen etter bytte av resirk-ventil. Sjekk iallefall at slangene sitter godt på (spes. den lille på resirk-ventilen), den har lett for å løsne når du skifter N75-ventilen..

 

-Silas

 

Ganske sikker på at alle slangene sitter på. Byttet nettopp N75`en så. Men kan jo aldri være helt sikker uten å sjekke. :) Heller litt imot å bytte resirken nå... ;)

Hører at bilen "poffer" mer for hver giring hvis jeg drar på først til 5000-5500 i andre, og tar et par raske giringer opp til fjerde(selvsagt med litt gass på hvert gir så trykket kommer). På fjerde da poffer den mye høyere enn på andre gir. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intressant... Ser at dreimomentet går ned etter 4000. Men alikavel så stiger jo effekten en god del etter 4000 så.

Men for å svare deg på spørsmålet: Jeg har hverken kjørt andre 1,8t med eller uten chip unntatt min egen. Men syns aldri min bil har kjentes ut som 150 gamp... :o

 

 

 

Vel... Bilen går ikke dårligere enn orginalt. Går mye bedre under 4000, mens fra 4000 og opp går den omtrent slik den bestandig har gjort. Men når jeg leser om andre som når ca. 240 i topphastighet så må det være noe galt på min. Har ikke testet min helt ut, men når jeg når 180-190 så går det veeeeeeldig sakte videre. Har vært slik både før og etter chip.

 

 

 

 

Ganske sikker på at alle slangene sitter på. Byttet nettopp N75`en så. Men kan jo aldri være helt sikker uten å sjekke. :) Heller litt imot å bytte resirken nå... ;)

Hører at bilen "poffer" mer for hver giring hvis jeg drar på først til 5000-5500 i andre, og tar et par raske giringer opp til fjerde(selvsagt med litt gass på hvert gir så trykket kommer). På fjerde da poffer den mye høyere enn på andre gir. : klø :

 

Di 150hk er temmelig sløve orginalt , men det er ganske stor forskjell på å kjøre en 2 wd og en 4wd , 2 wd leiter litt mer og er litt mer GTI , mens 4 wd går i sitt spor og er mer rett frem uten den store farts følelsen.

 

 

Nå er det ganske mange som er flink å skryte på seg her ,men 240 har jeg ikke klart med 300hk så med chip øker du nok neppe mer en 5 km/t. i forhold til orginalt. Men det går litt raskere dit. Syns bilen din gikk ganske godt etter chip men det er nok litt mer å hente på å skifte ut avlastingsventilen din med en skikkelig en.

 

Du vil få mer trykk i høyere gir og lav fart en lavt gir. Det er pga ladetrykket er høyere når du drar tungt en når den drar lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ha problem med eksosanlegg eller cat. Dette bremser ofte motoren mye på turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Di 150hk er temmelig sløve orginalt , men det er ganske stor forskjell på å kjøre en 2 wd og en 4wd , 2 wd leiter litt mer og er litt mer GTI , mens 4 wd går i sitt spor og er mer rett frem uten den store farts følelsen.

 

 

Nå er det ganske mange som er flink å skryte på seg her ,men 240 har jeg ikke klart med 300hk så med chip øker du nok neppe mer en 5 km/t. i forhold til orginalt. Men det går litt raskere dit. Syns bilen din gikk ganske godt etter chip men det er nok litt mer å hente på å skifte ut avlastingsventilen din med en skikkelig en.

 

Du vil få mer trykk i høyere gir og lav fart en lavt gir. Det er pga ladetrykket er høyere når du drar tungt en når den drar lett.

 

Ja, til vanlig bruk syns jeg den drar bra. Der skal jeg ikke klage. :)

Draget er jo der man har bruk for det. Syns bare det butter en del imot når man kommer litt opp på turtall... Akkurat som den mister pusten litt.

Men-men... Mulig jeg har for lite sammenligningsgrunnlag. Og mulig man har hørt litt for mange skrytetall på hastigheter osv... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Di 150hk er temmelig sløve orginalt , men det er ganske stor forskjell på å kjøre en 2 wd og en 4wd , 2 wd leiter litt mer og er litt mer GTI , mens 4 wd går i sitt spor og er mer rett frem uten den store farts følelsen.

 

 

Nå er det ganske mange som er flink å skryte på seg her ,men 240 har jeg ikke klart med 300hk så med chip øker du nok neppe mer en 5 km/t. i forhold til orginalt. Men det går litt raskere dit. Syns bilen din gikk ganske godt etter chip men det er nok litt mer å hente på å skifte ut avlastingsventilen din med en skikkelig en.

 

Du vil få mer trykk i høyere gir og lav fart en lavt gir. Det er pga ladetrykket er høyere når du drar tungt en når den drar lett.

Min gamle 1,8t (golf gti) gikk ufattelig dårlig orginalt, opp til 100 ca gikk det ok..mens etter det ble det dødt, ble frakjørt av en bmw 520 med full bil vet du..

Du kan ha sliten turbo og, lekasje i slanger++..turboen på disse bilene som er chippet holder gjerne ikke altfor mange km hvist de blir hardt brukt..de er så små og lager så intens varme at de har et mye kortere liv enn andre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er flere som har det problemet ja. jeg har også det. min drar bra alle gir fra ca 3000 o/min da jeg passere ca 5500 elns på 4 gir byner jeg og merke det. Da hører jeg ikke noe mere susing/lading fra turboen, og det slutter nesten å dra. Men da jeg putter på 5 gir drar det bra igjen. Da jeg passerer ca 195 km/t har jeg 5500 O/min slutter det å dra. hører ikke noe mere, og skal helst ha litt nedover bakke for å dra noe særlig mere.

 

Og i følge papiret skal den originalt gjøre 222 km/t

Med chip ca 200 hk skal den gjør 235 km/t

 

Så noe rart er det. En annen jeg har snakka med har akkurat samme problem da han komemr opp på litt turtall, og 200 km/t da dauer det helt av. Hørte med Ts da fikk jeg svar.

 

Defekt luftmasse måler!

95 okt.!

 

Hmm.. skjønner ikke det heller. jeg har alltid fyllt 98 før og etter chipping.

 

-Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er flere som har det problemet ja. jeg har også det. min drar bra alle gir fra ca 3000 o/min da jeg passere ca 5500 elns på 4 gir byner jeg og merke det. Da hører jeg ikke noe mere susing/lading fra turboen, og det slutter nesten å dra. Men da jeg putter på 5 gir drar det bra igjen. Da jeg passerer ca 195 km/t har jeg 5500 O/min slutter det å dra. hører ikke noe mere, og skal helst ha litt nedover bakke for å dra noe særlig mere.

 

Og i følge papiret skal den originalt gjøre 222 km/t

Med chip ca 200 hk skal den gjør 235 km/t

 

Så noe rart er det. En annen jeg har snakka med har akkurat samme problem da han komemr opp på litt turtall, og 200 km/t da dauer det helt av. Hørte med Ts da fikk jeg svar.

 

Defekt luftmasse måler!

95 okt.!

 

Hmm.. skjønner ikke det heller. jeg har alltid fyllt 98 før og etter chipping.

 

-Andreas

 

Hørtes ganske likt ut med min bil. Tror den går bedre enn 195, men har ikke testet det. Men er ikke mye vits i å dra opp til 5500 på min for å si det slik... :)

 

Har ny LMM og har bestandig fylt 98 jeg og...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er flere som har det problemet ja. jeg har også det. min drar bra alle gir fra ca 3000 o/min da jeg passere ca 5500 elns på 4 gir byner jeg og merke det. Da hører jeg ikke noe mere susing/lading fra turboen, og det slutter nesten å dra. Men da jeg putter på 5 gir drar det bra igjen. Da jeg passerer ca 195 km/t har jeg 5500 O/min slutter det å dra. hører ikke noe mere, og skal helst ha litt nedover bakke for å dra noe særlig mere.

 

Og i følge papiret skal den originalt gjøre 222 km/t

Med chip ca 200 hk skal den gjør 235 km/t

 

Så noe rart er det. En annen jeg har snakka med har akkurat samme problem da han komemr opp på litt turtall, og 200 km/t da dauer det helt av. Hørte med Ts da fikk jeg svar.

 

Defekt luftmasse måler!

95 okt.!

 

Hmm.. skjønner ikke det heller. jeg har alltid fyllt 98 før og etter chipping.

 

-Andreas

 

Def.MAF finner man jo via VAGcom da. ;)

Claus: Tatt en diagnose på bilen så det er utelukket eller? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Def.MAF finner man jo via VAGcom da. ;)

Claus: Tatt en diagnose på bilen så det er utelukket eller? : klø :

 

Det er utelukket, ja... Har nettopp byttet den og N75-ventilen. ;)

 

Tror jeg satser på å bytte til Forge-ventil og se grundig over alle slanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut ka som var feilen? sliter med omtrent samme problem med min no, dauer ut ved 3000 i 4,5,6 gir.. Skiftet n75 ventilen uten hell

 

Merklige er at den holder trykket (1.3) helt ut i 1,2,3 gir.. men resten vil ikke henge med så vakumlekasje er kanskje utelukket? har forge resirk ventil som er 2måner gammel.. Har strammere fjører til den, vil det hjelpe kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.