Defekt abs-sensor (Golf IV)

Anbefalte innlegg

Hei... Nytt medlem. Dette spørsmålet er sikkert blitt stilt før. :o Men har problemer med at abs lampa lyser konstant. Var innom møller og fikk tatt en diagnose, og de sa høyre abs sensor foran var defekt. De skulle ha 2000 for å bytte den. Jeg synes det var litt dyrt. Noen som vet om det går ann å bytte en slik sensor selv?? Tusen takk for alle svar. :) Er forresten en golf 4. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ikke igrunn så vanskelig. Er vel en skrue og ta den ut, og finne frem til hvor nærmeste kontakt er å koble den fra...

 

Men, jeg skulle ha ut min på en A4 her i vinter, og da viste det seg av skruen som holder sensoren var rustet under hodet, og den knakk rett av. Og da er rådyra gode..

I tillegg hadde selve sensoren rustet fast, så fikk den ikke ut, ikke uten å ødelegge den iallefall, så da tok jeg i stedet å koblet fra ledningen og lot sensoren sitte mens jeg byttet hjullager..

 

Men i prinsippet er det bare å skru av hjulet og ta den ut.. og kanskje resette ABS-kontrollboksen dersom den har lagret noe feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk feil på bremsene mine denne uka.

Symptomene var som følger: ABS-lampa sloknet aldri ved oppstart.

ESP-lampa tente ganske raskt etter oppstart den også.

 

En sjekk med VAG-Com avslørte feil på ABS-sensoren på venstre bakhjul.

Deler ble bestilt og kom i går.

 

Har i dag bytta nevnte sensor.

 

Selve jobben var ikke veldig vanskelig, men det tok litt tid.

Sensoren satt bom fast. Prøvde å lirke og lempe, men nei. Pøste på med 5-56, ventet litt og prøvde på nytt, men nei.

Sensoren var per definisjon defekt så jeg brukte rå makt. Vrei hodet av driten og frem med Dremel'n.

Borra/fresa så plast og kopper (spolen) tøt. Fikk omsider ut den gamle sensoren. Gjorde hullet skikkelig rent med fint slipepapir og smurte det med litt 5-56.

Monterte ny sensor. Hadde litt plunder med å komme til pluggen bak et varmedeksel over eksosanlegget, men det gikk.

Må si jeg var litt spendt da jeg starta opp bilen.

Hva skjer så - jo ESP-lampa tenner ikke, med den j#$& ABS-lampa lyste fortsatt.

Frem med lap-top'en og kabelen.

Gikk inn med VAG-Com og sletta feilkoden på ABS'en :D

Nu ble alt så meget bedre.

 

VAG-Com er i grunnen kjekt å ha :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.