Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe inn Yokohama helårsdekk til S4en. Er det noen som har tidligere erfaringer med helårsdekk? Hvordan er de å kjøre med på quattro-bil om vinteren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helårsdekk?

Det blir litt som å ligge med bena i fryseren og hodet i komfyren.

Gjennomsnittstemperaturen er fin, men du har det ikke bra uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

helårsdekk= fungerer ikke optimalt på hverken vinter eller sommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

helårsdekk= fungerer ikke optimalt på hverken vinter eller sommer.

Kunne knapt sagt det bedre selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe som heter helårsdekk, det kalles piggfrie vinterdekk :)

Hvis du vurderer yokohama ice guard som vinterdekk kan jeg anbefale disse. Hadde de på s4`n i vinter og de var strålende. Likte disse faktisk bedre enn hakkapeileita(?) dekka jeg har på s2`n

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

helårsdekk er noe man kaller vinterdekkene dersom man skal selge en bil uten sommerhjul...

Er vel også brukt i gamle dager på pickuper, amerikanere o.s.v.

Er helt forferdelig å kjøre piggfrie vinterhjul om sommeren, bilen føles som en båt eller volvo 240 uten kappede fjærer. Faren er at man ikke tenker noe over dette før man setter på skikkelige sommerhjul og blir klar over forskjellen. Unnamanøvrer med piggfrie vinterhjul er farlig, spesielt på sommeren når det er varmt for da er disse hjulene veldig myke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helårsdekk?

Det blir litt som å ligge med bena i fryseren og hodet i komfyren.

Gjennomsnittstemperaturen er fin, men du har det ikke bra uansett.

MORSOM!! : smil :

Å kjøre med vinterdekk i +40 er like "sikkert" som å høre den ekleste dama på byen si: "Slapp av, jeg bruker pillen" :rolleye:

Tror ikke vinterdekk på sommeren er særlig safe, kan nesten sammenligne vinterdekk med margarin. tror jeg, trallala.. : dum :

Gode forklaringer?? ikke jeg nei :jegerdum:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helårsdekk ville jeg nok styrt unna ja.

Husk at når du kjører bil, så har du sånn ca 4 håndflater som er i kontakt med veien. Dette er dekkene dine.

Personlig foretrekker jeg at disse 4 håndflatene er best mulig, det er tross alt de som "redder" livet ditt når og hvis uhellet først er ute.

Om du vurderer dette utifra et økonomisk perspektiv, så ville jeg faktisk kjørt på billige sommer og vinterhjul enn medium prisa "helårsdekk"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helårsdekk er IKKE det samme som piggfrie vinterdekk bør være.

Piggfrie vinterdekk for bruk her i nord hvor det faktisk gjør noe annet enn å regne om vinteren har en myk gummiblanding som er nærmest uforsvarlig å kjøre med i sommertemperatur.

Det som kalles "helårsdekk" er stort sett vinterdekk beregnet på kontinentet, som har en hardere gummiblanding og fungerer mye dårligere på spesielt is enn ordentlige piggfrie dekk. Der nede er det stort sett bart og vått om vinteren, så egenskaper på asfalt er viktigere. De er allikevel ikke spesielt bra som sommerdekk..

Konklusjon: Såkalte "helårsdekk" er ikke brukbart i Norge. Piggfrie vinterdekk til vinterbruk, sommerdekk til sommerbruk. That's it.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kamerat har kjørt helårsdekk på en Subaru Impreza et par sesonger nå, og jeg har ikke inntrykk av at de er noe dårligere enn litt dårlige sommerdekk på sommerføre.

På vintern er derimot det eneste positive med dem at det er de eneste dekka man kan dra skikkelige firehjulssladder i snøen med : rolleyes (Er ikke lett å ha det gøy med permanent 4wd, 130hk og automatgir : haha : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde helårsdekk på en Peuget Partner på jobben. Disse dekkene var grove sommerdekk med hovedsaklig langsgående spor og M+S-merking, og var fullstendig ubrukelige på vinteren. Til slutt sa jeg til sjefen at jeg ikke ville kjøre en meter til på de dekkene, og dagen etter var det splitter nye Hakka piggdekk på bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg tenker meg litt om, hadde jeg faktisk Nexen N2000 "sommerdekk" på min passat, og det var helt ok dekk. Det var dype spor og noe som minnet om fiskebensmønster på disse, men de er merket M+S. Jeg ville ikke kjørt med disse på vinterføre i Norge, men de var støysvake, og passe stive til mitt bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode kommentarer.

Det er jo stor forskjell på piggfrie vinterdekk og helårsdekk... Piggfrie vinterdekk er absolutt ikke særlig bra å bruke på vått føre om sommeren da mønsteret kan samle vann. Helårsdekk er vel helt greit om sommeren selvfølgelig ikke optimalt da ville vi ikke fått kjøpt sommerdekk :)

Om vinteren er det jo litt avhengig av hvor i landet du bor. Jeg bor på vestlandet og kontinentalt klima er vel den korrekte beskrivelsen av vinterværet her. Når det endelig kommer snø (max 10 dager) så blir det jo ikke mer morro enn å kjøre med helårsdekk og quattro!!!

Men jeg har jo ikke erfaring med helårsdekk på vinterføre, sikkert ikke optimalt (ref. tidligere årsak), men det må jo fungere sånn noelunde ellers ville vel ikke forsikringsselskapen godkjent dem.

Har fått tilbud på 4 stk Yokohama (ett eller annet) 3000NOK ferdig montert og ballansert. Katalogpris (ufornuftig pris) er 1295NOK + mva pr stk.

Bilen er senket så det gjør absolutt ingenting å kjøre på 15" ligger på vegen som bare det :) (faktisk en svært god kombinasjon synes jeg).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he drepte jeg tråden nå :)

:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.