Anbefalte innlegg

Vw Passat 1.8t 97

tempratur stiger ved landeveikjøring. by kjøring heilt normal altså 90grader.

bytta termostat i dag. Da vart den mye verre. stiger og stiger uannsett va jeg gjer.. kjente inn på vannpumpen og.. kjentes bra ut. skal det gå ann og dra rundt skovlene nå den står i ro?? kjølevifte går bare på reim når bilen går. er da normalt?er det bare reim vifte eller er da begge dele? ingen vifte som går nå jeg slukker bilen...: bh : : bh : : bh : : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som def vannpumpe.

Du skal ikke kunne dra skovlen rundt når det står i ro, så sant du ikke drar med deg reimhjulet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når temperaturmåleren står høyt, kjenn på slange inn og slange ut av radiatoren. Er slangen ut mistenkelig kald? Dersom du kommer til, prøv å dra handa over radiatoren. Er den jevnt varm, eller er det noen partier som er kaldere enn andre?

 

Hvis vannpumpe og radiator er i orden, kan dette tenkes å være et scenario?

Den gamle termostaten din sviktet og åpnet ikke skikkelig, og motoren ble for varm. Så satte du inn en ny og fungerende termostat, men fikk ikke ut all lufta slik at du står overfor et nytt problem: En damplås i systemet, og motoren vil fortsatt bli for varm.

(Jeg bruker å klemme på slangene etter termostatbytte sånn at systemet "raper" i ekspansjonstanken.)

 

Edit: Du er sikker på at du satte inn termostaten rett vei, right?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sant det ikke går ann og sette den 90(grader) feil så. står riktig vei. trur ikke da skal vere noe luft propp. men er redd da er vannpumpen. så får bra bynne og skru igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan fungerer kjølevifta på di motorene? ikke a\c den går vel etter hvordan klimaen går? men motorvifte. slurer på reim og så slår inn på el.motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme på min å det var bare å skifte vannpumpe.veldi billig på mekonomen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg får bare gjere det trur jeg.. men lurer forsatt på hvordan kjølevifta funker om noen kan fortelle meg det... :):rolleye:: smil : : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok vannpumpa di som har tatt kvelden, eller letter sagt plast skovlen har en tendens til å sprekke og ikke følge med akselen.

Er billigst å kjøpe orginal. Møller har bytte ordning på disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har vert og hentet meg pumpe på vw-verksted. men trur jeg lar di ta seg av og bytte den og. fant ut da var litt mer jobb en jeg tenkte da var.. noen som har en anelse om va di tar for og bytte vannpumpe. skifter reg.reim nå di driver på og. skal vel av me den alika vel??

 

Men så var da kjølevifta jeg maser om :) er da ikke el.vifte som blir styrt av varmen ? som går eventuelt etter bilen er slukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifte for motorkjøling er reimdrevet med viscokobling som går fra å slure til full lås da motoren blir varm/for varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. så da går på varmen som er i koplingen det da? eller? hmmm.. takk da er jeg litt mer me. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. så da går på varmen som er i koplingen det da? eller? hmmm.. takk da er jeg litt mer me. : smil :

 

That`s correct. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø : okay. men da får jeg sette den inn og få bytta vannpumpa og så håper jeg da er fine greier.. noen som har peiling på hva di tar for og bytte pumpe???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bytte den selv da...er jo en smal sak det der.

Trenger ikke av med reg reim for å bytte vannpumpe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å? går ikke reg reim på vannpumpa da? noen som har tegning forklaring??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reg reim går mellom topp og veiv, samt oljepumpe.

 

Vannpumpa går på egen reim sammen med servopumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer litt an på motorkode/modell. AEB motor har pumpe med egen reim, mens for eksempel AWT motoren har pumpe som drives av reg reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det ser ut som den går på eigen reim.. radiator var ikke lett og få vekk. noen som kan hjelpe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få ut radiator må du vippe ut de to låsehakene i toppen og vippe den litt forover før du løfter den opp.

Har du klima på denne av først. Den er skrudd i radator

Men du trenger ikke ha ut radiator får å bytte vannpumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg såg det, men er nå fint me litt plass.. en siste ting. reim til servo vannpumpe må ikke stå i et vist stille ved starting? tusen takk for hjelpen! :) :) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei...bare å montere sammen det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var vann pumpen byttet. og bilen god som ny.. var greit og bytte. litt små plukk men var greit.

 

Takk for hjelpen Christian..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig...litt trangt skal det være;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:P Ja litt trangt må det være :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.