Feilmelding ved NAF Test. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde Passaten på NAF garantitest idag. De kom opp med 2 feilmeldinger som jeg lurer på om noen her kan si noe om hva det indikerer, og hva slikt eventuelt vil koste og skifte/utbedre?

 

Diagnosetest:

 

4500; Tempsensor kjølemiddel.

 

463a; Motorstyreenhet sperret.

 

Aner ikke hva disse betyr, gjør dere?

 

mvh

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen med temp sensor er rett og slett det det står. Feil på motortempgiveren eller G-62 som den kalles. Da dette er en såkalt dobbeltemperaturgiver ( dvs. en føler for motorstyreenhet og en til instrument bygd inn i en og samme føler ) kan den også kalles G2.

 

G-62 sender signal til styreenhet, mens G2 sender til instrument. Det er derfor ikke sikkert du ser noe galt på måleren i bilen selv om den skulle være defekt.

 

Den andre feilen med sperret motorstyreenhet er sannsynlig en feil som har vært på startsperra en gang eller flere. Hvis bilen starter normalt hadde jeg ikke brydd meg noe mer om det, men bare slettet feilen. Tempføleren bør du imidlertid skifte. Mener den koster rundt 300-400 kr hos Møller + en 50 lapp e.l for å slette feillageret etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Hadde Passaten på NAF garantitest idag. De kom opp med 2 feilmeldinger som jeg lurer på om noen her kan si noe om hva det indikerer, og hva slikt eventuelt vil koste og skifte/utbedre?

 

Diagnosetest:

 

4500; Tempsensor kjølemiddel.

 

463a; Motorstyreenhet sperret.

 

Aner ikke hva disse betyr, gjør dere?

 

mvh

Truls

Hvis bilen er chippa, er det vel det 463a kan bety?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den andre feilen med sperret motorstyreenhet er sannsynlig en feil som har vært på startsperra en gang eller flere. Hvis bilen starter normalt hadde jeg ikke brydd meg noe mer om det, men bare slettet feilen. Tempføleren

 

Har opplevd et par ganger at den ikke ville starte da jeg vred nøkkel litt "kjapt" etter glødelyset slukket. Da kom det et varsel på tysk i displayet med noe som nok betydde at startsperren var aktivert. Har bare opplevd dette et par ganger, så kanskje det er dette den feilmeldingen betyr ja... Bilen står registrert i vognkortet med 96KW, og den er ikke chipet....

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos Møller i Trondheim idag hvor de feilsøkte. Var som jeg tenkte; startsperren var nøkkelen som ikke "rakk" å bli gjenkjent av bilen da jeg vred for raskt.... Den feilen var imidlertid borte nå da det viser seg at feilmeldingen sletter seg selv "automatisk" etter så og så mange "riktige" starter med nøkkelen.

 

Temp sensor bør imidlertid skiftes. Det er en grei sak ifølge de på verkstedet, men de må ha bilen stående en stund for at mototren skal bli kald. De kommer ikke til når der er for varmt. Dermed venter jeg til etter sommerferien med den føleren.

 

Da blir det langtur nordover på ferie mandag!

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.