#1 Skrevet Juni 25, 2006 En kompis har en transporter 2.4 diesel og har kjørt av pumpe reima, vi har satt på ny reim etter det vi mener er merkene og justert pumpa med måleklokke men bilen går som et dass......virket normalt før reima røk. Noen som kan forklare (riktig) fremgangsmåte?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 25, 2006 En kompis har en transporter 2.4 diesel og har kjørt av pumpe reima, vi har satt på ny reim etter det vi mener er merkene og justert pumpa med måleklokke men bilen går som et dass......virket normalt før reima røk. Noen som kan forklare (riktig) fremgangsmåte?? Først må merkene/timinga på registerreima stemme. Så sjekker dere at motor står på tenning sylinder1. Merke nede i girkassehuset på svinghjulet. Enten et hakk, eller innpreget o / t. I bakkant av kamaksel er det et spor i kammen ( da kamhjulet er avmontert ) Dette sporet går tvert over kamakselen, men er ikke midt på om du skjønner. Den minste delen av kamakselen skal da peke oppover og sporet i kamakselen flukte med toppen/toppdekselet. Pumpa har et spor i hjulets innerkant som skal flukte med merket på pupebraketten. Dette indikerer grunninnstilling sylinder en. Monter nå kamhjulet og skru det inntil slik at det ikke kan vippe på seg, men fortsatt snurre fritt på kamakselen. Monter tannreima Sett i måleuret i bakkant av pumpa, skru ut den 12mm skruen i midten av pumpa og monter måleuret der isteden. 0 still uret ved å dreie pumpehjulet mot motorretningen til uret stopper. Hvis det allerede står stille 0 stilles urets skala. NB!!! PASS PÅ AT KALDSARTHENDELEN INNE I BILEN IKKE STÅR PÅ. Drei så pumpehjulet med motorretningen til det viser 1.10mm i slag og hold det stille der. Dra til kamhjulet med 120 nm Drei så motoren mot motorretningen til uret står på 0 og så frem til tenningsmerket nede i girkassehuset stemmer. Uret skal da stå på 1 mm slag pga slakken i reima. Toleransen for pumpeinnstillinga er fra 0.93 til 1.07 mm slag. Håper dette hjalp dere noe. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...