Anbefalte innlegg

En kompis av meg har et lite problem (?) med bilen sin..

 

Når han starter den, legger spenninga seg på 11V. Så kan bilen stå på tomgang hvor lenge som helst, og spenninga ligger på 11V.

 

Men dersom han toucher [tøtsjer] gassen så spretter spenninga opp dit den skal (13+..)

 

Han har bytta regulator uten at det gjorde noe forskjell..

 

Noen som har hatt lignende problem ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk den blå ledningen som går inn på dynamoen. Ofte dårlig kontakt der den er festet til dynamoen, og da må man ruse opp motoren for at den skal starte å lade. Vær forresten forsiktig med å stramme for hardt til, da kan du risikere å ødelegge en ledning inne i dynamoen som er festet til den bolten kabelen trees inn på og festes til. Om du ser gjengene gå rundt, er det kanskje for sent.... :( Jeg hadde samme problem på min, men måtte opp på 4000 for å få lading. Til slutt funka ikke det heller, så ny brukt dynamo ble løsningen.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med noe av det samme problemet jeg også. Men jeg får nesten ikke startet. Orker nesten ikke dra rundt, men når det først går så er spenninga på 13+. Batteriet står på lading nå og har spenning på12,2. Noen som har forslag??

Regulatoren??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første man skal sjekke er alle tilkoblinger, spesielt den tykke kabelen som går fra batteri -> starter -> dynamo.

Dårlig kontakt her er et vanlig problem.

 

Når disse tingene er sjekket kontrolleres B+...dette er selve ladekabelen og dårlig kontakt her vil selvfølgelig påvirke resultatet.

 

Til sist kan man sette inn en ladelampe som er litt større...dette trigger ladingen tidligere og man slipper å ruse motoren for at lading skal starte.

 

Et lite tips er å måle ladespenningen ut fra dynamoen og deretter på batteriet.

Forskjellen er spenningstapet i kabelen...

 

Merk også at ladespenning skal måles ved ca. 1.500 o/min og med litt belastning på...nærlys er fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Ole Søberg

Sliter med noe av det samme problemet jeg også. Men jeg får nesten ikke startet. Orker nesten ikke dra rundt, men når det først går så er spenninga på 13+. Batteriet står på lading nå og har spenning på12,2. Noen som har forslag??

Regulatoren??

 

 

Har hatt samme problem jeg også.. Hos meg var det så mye korrosjon (eir ?) på batteripolene at det ble dårlig kontakt.. Av og til fungerte det fint, så plutselig var batteriet tilsynelatende helt dødt.. Da var det bare å sette på tenninga, og vente litt, så plutselig "brente" det seg kontakt mellom batteri-polene og ledninga ut, og alt funket fint...

 

Løsninga den gangen var å ta av ledningene og pusse både poler og kontakter med fint sandpapir..

 

Men på den S2en er det altså en blå ledning ut fra dynamoen som det kan være dårlig kontakt på ? Skal be han sjekke den da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant feilen på min da. Var batteriet som hadde sagt takk for seg. Tok ikke mot lading og når vi satte belestning på det falt det til 7V...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.