Har ødelagt servostyringen

Anbefalte innlegg

Det hele startet igår med en ulelyd i servopumpen (Hørtest ut som den lyden som kommer når man legger helt over til en side).

Jeg kjørte hjem og sjekket oljen, det var litt lite olje og det skummet litt i oljetanken. Jeg fylte opp oljetanken til maks og parkerte bilen for kvelden.

Idag når jeg startet opp bilen igjen var lyden vekk, men den var unormalt lett på rattet. Jeg kjørte en tur, akset litt ut av et kryss, da plutselig tok servoen kvelden.

Ser ingen lekasjer og oljen er der fortsatt. Det er helt stilt i tanken, altså ingen olje sirkulasjon.

Er stygt redd for at jeg må bytte både servopumpen og tannstangen.

 

Noen andre som har vært borti dette? Trenger litt tips om hva som kan være galt før jeg begynner å demonterer det.

Kan legge til at bilen er en 96 A4 TQ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, i dag når jeg startet den opp så virket servostyringen igjen, men den er fortsatt mye lettere på rattet en den har vert tidligere. Er det noen slags bypassventil på servopumpen som skal regulere servotrykket som kan være ødelagt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noen av de samme symptomene på en opel for et par år sida.

Burna litt og slikt og plutselig var det kommet en stygg lyd fra servopumpa hver gang jeg svingte på rattet. Sjekka oljenivået og det var lavt. Fyllte på igjen til normalt nivå. Hadde ikke noe problemer siden. Regner med pumpa gikk tungt pga lavt nivå og at dette laget den stygge lyden.

 

Nå vet ikke jeg hva slags bil du har, noe som kunne hjulpet andre med å svare. Likevell synes jeg det hørtes rart ut at den var blitt lettere på rattet. Er ikke bare innbildning altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i første posten hvilken bil det er, en 96' modell Audi A4 1.8TQ.

Nei det er ikke innbilling at den er blitt lettere på rattet. Nå svinger den nesten bare jeg ser på rattet. Er det noen som har noen eksploderte tegninger av pumpen og tannstangen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har noen eksploderte tegninger av pumpen og tannstangen?

Fåes kun kjøpt som komplette deler de der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du fylte på med rett type olje ?

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var tilfellet med min 97. mod A4TQ. Da var det tammstangen som hadde tatt kvelden. MEn se under bilen hvor oljen kommer ut. Det kan være en slange som er lekk og. Enkel å bytte, defekt tannstang koster 10k++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har fylt etter med vag orginalolje. Ingen lekasjer.

Har sjekket litt rundt, og begynner å bli ganske sikker på at det er "rotasjonsventilen" i tannstangen som er problemet. Denne inneholder en vridnings pinne som vrir seg når et vist moment tilføres rattet. Er denne ødelagt vil det ikke trenges mye kraft på rattet for å svinge.

 

Sjekket prisen på nbs, ca 6000 kr for en ny tannstang. Skal prøve å få tak i en brukt en og skrue selv så trenger det ikke å bli så dyrt. Må vel ha fagfolk med utstyr for å stille inn spissingen når jeg er ferdig da.

 

http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er skum i oljen så er det kanskje samme problem som jeg har hatt.

 

Hadde brud i returslangen til servoen. Noe son førte til at det ble sugd luft inn i olje beholderen og oljen skummet ut av beholden. Som igjen førte til lite olje og servon slutet sakte men sikkert å fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.