Anbefalte innlegg

Har vært og prøvd en A4 110hk tdi som har chip (140hk), men jeg synes bilen gikk skikkelig dårlig, tom. dårligere enn min 90hk tdi!

Under 3-3500 rpm gikk den nesten ikke i det hele tatt, nesten ikke turbotrykk, og selv fra 3500-4500 gikk den skikkelig dårlig med lite turbotrykk.

Eieren har tidligere brukt åpent filter, så jeg mistenker at det kan være LMM.

Kan det evt. være noe annet, med disse symptomene?

Hva koster evt. en ny LMM, eller kan den gamle renses? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange her som har mye mer peiling på dette enn meg, men et fasitsvar jeg har plukket opp når det gjelder LMM: Har du prøvd å kjøre uten? Dvs, hvis LMM er defekt, så vil bilen ganske sikkert gå bedre med LMM utkoblet. Bare napp av kontakten og kjør en tur, se om du merker forskjell.

Hadde litt lignende symptomer på bilen min da dieselpumpa var alvorlig feiljustert, men da vil bilen sannsynligvis være treig å starte også, samt at den går helt forferdelig hardt. Sjekk LMM først du.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg kunne vel alltids nappe ut denne for å sjekke, men problemet er at dette er kun en bil jeg har vært å sett på og prøvekjørt en gang, og som jeg vurderer å kjøpe. Hvis den blir aktuell kan jeg prøve dette før jeg evt. handler.

Ettersom denne bilen er under vurdering vil jeg helst få mest mulig tips på forhånd slik at det evt. ikke kan være noe annet alvorlig galt (turboras?!) eller lignende : eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er slik at bilen oppleves å gå dårlig hele tida, vil jeg tro det mest sannsynlig er LMM. Hvis turboen eller n-75 magnetventil kødder pleier bilen å gå normalt eller bedre helt til turbotrykket blir så høyt at den går i nødprogram. Det vil da være nok å slå av og på igjen tenning for å nullstille dette.

Usikker på hvor mye LMM til denne koster, men det er nok sannsynligvis en byttedel hos Møller og da tipper jeg prisen med den gamle i pant blir mellom 1000-1500 kr.

Kan ikke nåværende eier få prøvd dette for deg om du seriøst vurderer å kjøpe bilen? Som du sier er det kjedelig å finne ut at det skulle være turboen etter du har kjøpt den.

Uansett har du vel 30 dagers angrefrist ihht. kjøpsloven : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM til Møllerpris er ca. kr. 1300,-

Meca skaffer Pierburg LMM til ca. kr. 800,00

Jeg kjøpte Pierburg LMM fra BOS (Bertel & Steen) via bekjentskaper og fikk min for Kr. 754,00

Min Seat Alhambra gikk heller dårlig hele tiden.

Den var rett og slett dau.

"Lånte" LMM fra fruen Octavia og opplevde en ny bil, hvorpå ny LMM ble innkjøpt :D

Du kan jo høre om noen du kjenner kan låne deg en LMM for prøvekjøring ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja bilen er skikkelig dau hele tida, og på lavere turtall går den ikke i det hele tatt, uansett gir. Nesten som å kjøre en slapp sugediesel bil. Eier mente den hadde vært slik hele tida, men han har også som nevnt brukt åpent filter på den før, som han nå har erstattet igjen. Bilen var også chippet før han kjøpte den...

Jeg har også mistanke om at det er LMM som er gåen, men jeg håper det kun er denne og ikke noe annet i tillegg.

Er Pierburg'en bedre enn Bosch'en? Mener jeg leste det her et sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angrefristen ved privat kjøp er ikke 30 dager..Den er på 0 dager.

Så pass opp og finn feil før du kjøper.

Prut prisen ned og skriv en fyldig og god kontrakt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det blir å prute skikkelig, trekke for alle feil og mangler. Hørte jeg skambud? :P

La også merke til veldig mye sot stort sett rundt i hele motorrommet, er dette normalt? Har ikke vært slik på min tdi i alle fall...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det blir å prute skikkelig, trekke for alle feil og mangler. Hørte jeg skambud? :P

La også merke til veldig mye sot stort sett rundt i hele motorrommet, er dette normalt? Har ikke vært slik på min tdi i alle fall...

Sot i motorrommet? .. det hørtes virkelig ikke bra ut.

Jeg har aldri sett noe sot i et motorrom på en TDI før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et slikt sort sot belegg som lå rundt i motorrommet, så jo nesten ut som det hadde vært brann nedi der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et slikt sort sot belegg som lå rundt i motorrommet, så jo nesten ut som det hadde vært brann nedi der...

Kanskje han har prøvd å kjøre bilen på kull? : haha :

Er det seigt eller er det tørt (som sot) ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok ikke på det, men det så tørt og matt ut. Kanskje vært noen eksoslekkasje e.l. tidligere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med eieren av bilen igjen, og han mente at det "sotet mer" når han hadde kjørt rundt med åpent filter i 1,5 år, men det soter vel ikke ned i motorrommet av den grunn??? Med mindre man kobler filteret til eksosen kanskje : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres unektelig rart ut.

Kanskje du bør vurdere en annen bil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ahh... så klart. EGR ventilen. Den fører vel uforbrente gasser tilbake til luftfilterboksen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det kan godt være at avgassene kommer gjennom filteret ved åpent filter, det vet jeg egentlig lite om, men hvis det er alt så skulle en motorvask gjøre susen siden det nå er vanlig filter igjen :)

Vil ikke vurdere en annen bil, denne får jeg billig og den er bra ellers, og hvis det bare er noen små bagateller så får jeg de fikset selv. : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ahh... så klart. EGR ventilen. Den fører vel uforbrente gasser tilbake til luftfilterboksen?

EGR-ventilen fører en viss del av eksosen tilbake til innsuget (manifolden), ikke til luftfilterboksen. Det er mange som velger å tette denne ved å demontere den og bytte ut pakningen før ventilen med en blindplate eller lignende. Uansett hva som er gjort og ikke gjort med denne ventilen, kan det jo hende at det er noe som lekker her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da kjøpte jeg denne bilen, til tross for feil og mangler, men det håper jeg å kunne fikse uten alt for mye cash :o

Når vi kjørte den hjem gikk den generelt veldig dårlig under 3000 o/min, over dette koblet turboen inn og den gikk litt bedre, men laaaaangt fra hverken original eller som denne skulle være, chippet til 140hk...

Etter litt kjøring en stund gikk den plutselig ENDA dårligere, som en 40hk sugediesel og klarte så vidt å holde 70km/t opp en bakke... : haha :

Som flaks var klarte jeg å kvele bilen i tillegg i ei rundkjøring, og når jeg da igjen startet opp bilen ble den "sprek" igjen, dvs. slik den var i begynnelsen av turen, noe som igjen vil si at motoren gikk i nødmodus regner jeg med...

Etter litt testing og feilsøking hjemme, lånte jeg en LMM og voila gikk bilen ganske normalt vil jeg si, som en 110hk, men neppe som noen 140hk : bh :

Forrige eier mente bilen var MTM chippet når han kjøpte den som sagt, men det virker ikke sånn, med mindre det er noe mer galt...

Bilen gikk fint på de småtestene jeg foretok, dvs. lite/nesten ikke røyk, dro jamt og bra over hele registeret og ikke noe tull... inntil jeg tok en litt lengre tur, da kom nødmodusen frem igjen, turbo kutter helt og bilen går som en dårlig sugediesel inntil man skrur av tenning og på igjen... Etter denne turen har den egentlig gått i nødmodus hver gang jeg prøver den, på både lavt ladetrykk og lav rpm.

Jeg tok en diagnosetest på bilen hos min lokale Audi sjappe, men alt som kom frem der var noe slikt som "ujevnt trykk i manifold", og de kunne ikke si noe om hva som forårsaket dette. Testen ble forresten utført før LMM bytte.

Det jeg egentlig lurer på er hva er det som forårsaker nødmodusen? Kan det være en chip i bilen allikevel som ikke funker korrekt, og lager krøll? Virker absolutt ikke som bilen er chippet men... Evt. noen andre forslag? LMM jeg brukte er fra en 90hk tdi, men har samme artikkelnummer som den som satt i...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt turbo.......full av sot slik at reguleringsmekanismen for turbotrykk ikke virker tilstrekkelig. Derfor går den i nødmodus.

Evt. defekt n-75 ventil eller lekasje i vakumslangene for denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å bestille ny turbo med en gang...Garantert den som er defekt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å bestille ny turbo med en gang...Garantert den som er defekt..

Lar det seg ikke gjøre å overhale den da?

Ny turbo hørtes veldig dyrt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg har fortstått folk riktig rundtom på forumene, så skal det gå et stag inn på turboen, som justerer turbingeometrien. Det er vel dette som har en tendens til å sote/kokse fast. Hvis du finner dette staget og kjenner på det, så skal det kunne beveges en del så vidt jeg har skjønt. Hvis det sitter bom fast så er den mekanismen garantert defekt, og da er det vel bare å sette igang å bytte turbo.

Er nok ikke verdens største jobb å bytte den hvis du har skrudd litt før, men skal du bytte den på verksted så håper jeg virkelig at du fikk bilen billig... :o

Burde vel få en grei bytteturbo for 5 lapper?

EDIT: Eller bare 7200+mva med garanti, http://www.gikturbo.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis turbo er defekt, skulle vel ikke bilen gått så bra/greit som den gjorde etter LMM byttet? Den gikk da som en original 110hk skal gjøre, med quattro. Fikk naboen til å teste også, han jobber på VW og synes den gikk som normalt... Men jeg skal sjekke litt nærmere rundt dette staget og den ventilen samt litt slanger for lekkasjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis turbo er defekt, skulle vel ikke bilen gått så bra/greit som den gjorde etter LMM byttet? Den gikk da som en original 110hk skal gjøre, med quattro. Fikk naboen til å teste også, han jobber på VW og synes den gikk som normalt... Men jeg skal sjekke litt nærmere rundt dette staget og den ventilen samt litt slanger for lekkasjer.

Hvis mekanismen til den variable geometrien ikke klarer å senke trykket når det blir for høyt vil nok dette skje. Den går normalt ettersom den klarer å bygge opp trykk, men det blir for høyt og bilen går i nødmodus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompis av meg har en caddy tdi. Den oppførte seg akkurat likt etter skift av lmm, for så etterhvert å bli like ille. Lmm ble forsøkt skiftet to ganger med samme resultat hver gang. Han har nå "sauset" inn den omtalte stanga til vakumklokka og selve klokka med rustløser. Så får han se om det hjelper da....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.